Gekås Organisation

I högsäsong är arbetar cirka 1800 medarbetare på Gekås. De flesta jobbar ute i verksamheten, antingen i varuhuset, i restaurangerna eller i Gekåsbyn. Oavsett vart man jobbar har alla samma uppdrag "att serva våra besökare på bästa sätt".

Utöver alla medarbetare i driften har Gekås flera avdelningar som jobbar koncernövergripande och servar verksamheterna i företaget. Till dessa räknas IT-avdelningen, Personalavdelningen, Marknadsavdelningen, Ekonomiavdelningen, Inköpsavdelningen, lager och logistik, bygg och anläggning, drift och underhåll.

Varuhuset

Gekås Ullared startade i liten skala 1963 . Idag har varuhuset vuxit och det krävs många inköpare och assistenter för att få in varor till varuhuset. Varje dag anländer det lastbilar i en strid ström och det krävs en välstrukturerad logistik för att få allt att fungera. Driften ser till att hyllorna i varuhuset hela tiden är välfyllda. Shoppingen är reseanledningen för kunderna som besöker Gekås Ullared.

Organisation

Inköp, drift och logistik ser till att varor köps in, kommer hit och placeras i hyllorna ute i varuhuset. Inköpsavdelningen göra alla inköp via olika agenter, importörer och via direktkontakt med leverantörer.

Inköpsorganisationen har två huvudområden, konfektion och specialinköp, med en ansvarig chef inom respektive huvudområde. På inköp jobbar 20 heltidsinköpare och ett tiotal inköpsassistenter. Varuhusdriften, verksamheten i varuhuset, är indelad i tre stora grupper; konfektion, special och kundservicegruppen. Kundservicegruppen är 320 anställda och sköter receptionen, kundtjänst, kassa och servar våra kunder på plats i varuhuset. Till driften tillhör hela logistikflödet, här arbetar cirka 120 medarbetare.

Gekåsbyn Ullared AB

Gekås Camping köptes 2001. Det gjorde det möjligt att ta hand om shoppingresenärerna på ett ännu bättre sätt än tidigare. Redan från att gästerna planerar sin resa, bokar sitt rum, stuga eller camping till att de anländer för att shoppa kan Gekås serva kunderna. Gekåsbyn kallas det bolag som har hand om alla boendealternativen inom Gekås koncernen. Gekåsbyn består av en tre-stjärning camping, ca 200 stugor, Hotellet och Motellet. Tillsammans med Gekås koncernen anpassar och utvecklar Gekåsbyn ständigt boendealternativen för att passa alla shoppinggäster.

Organisation

Vid högsäsong jobbar 120 medarbetare i Gekåsbyn och servar alla övernattande gäster. Kontor med drift, administration och bokningen ligger mitt i campingbyn. Hotellet med konferensmöjligheter, reception, frukostmatsal ligger längst upp på Danska Vägen. Campingbutiken på campingområdet ligger organisatoriskt under Gekåsbyn. Alla gäster checkar in vid Incheckningen, vid Falkenbergsvägen, och det är också till Incheckningen gästerna lämnar tillbaka sina nycklar vid avresa.

Gekåsbyns verksamhet är indelad i fyra avdelningar; vaktmästeri, lokalvård, reception och bokning.

Gekås Ullared Restaurang AB

Hösten 2010 startade Gekås restaurangverksamhet inne i varuhuset. Genomsnittstiden för en shoppingrunda ligger på cirka fem timmar och då kan både törst och hunger sätta käppar i hjulet för shoppingupplevelsen. Eftersom Gekås mål alltid varit att serva kunderna och lyssna på deras behov öppnade vi servering inne i varuhuset. Idag är restaurangerna i varuhuset en självklar del i destination Gekås Ullared.

Organisation

Vid högsäsong serverar cirka 320 medarbetare alla kunder med allt från frukost, fika, lättare lunchrätter, finger food och husmanskost. I restaurangbolaget arbetar de flesta ute i restaurangerna för att serva alla hungriga och fikasugna kunder. Restaurangbolaget är uppdelat i sex avdelningar Restaurangen, Personalrestaurangen, Kaffebaren, Sportbaren, Salladsbaren och Hotellrestaurangen. I driftledningen sitter restaurangbolagets vd, driftchef och köksmästare. De här personerna sköter bland annat inköp och bemanning. De är ytterst ansvariga för det som sker inom restaurangverksamheten. På varje avdelning har respektive chef hjälp av skiftledare och kockar som sköter det dagliga arbetet och arbetsleder alla restaurangbiträden.