Reklamation

För oss på Gekås Ullared är det viktigt att du som kund är nöjd med dina varor. Köper du en defekt produkt hos oss är du alltid välkommen att höra av dig. Som konsument har du alltid tre års reklamationsrätt på en vara. Det ska då röra sig om ett ursprungsfel på varan, dvs inte ett fel du själv har orsakat. För att reklamera en vara hos oss måste du ha kvar inköpskvittot. För att vi så snabbt som möjligt ska kunna hantera din reklamation önskar vi att du som kund kontaktar oss inom två månader från det att felet uppstod.

Hur hanteras reklamationer på Gekås?

Det är viktigt för oss med nöjda kunder och väl fungerande varor. Du som konsument har alltid rätt att reklamera en vara inom tre år från inköpsdatum enligt konsumentköplagen. Du kan endast reklamera felaktigheter som fanns på varan när du köpte den. Ett ursprungligt fel behöver inte visa sig direkt utan kan uppstå efter viss tid. Ett fel som beror på vanvård, handhavandefel, olyckshändelse, eller liknande förhållande, är inte godkänd reklamationsorsak.

Hur gör jag för att reklamera en vara?

Reklamation av en vara som är köpt hos oss på Gekås kan göras antingen på plats i varuhuset eller online till vår kundservice. Reklamationer hos oss följer samma hanteringsprocess både i varubyte och via vår kundservice.

Vid en godkänd reklamation kan vi hjälpa dig på följande sätt:

  1. Avhjälpa felet upp till två gånger genom lagning/reservdel.
  2. Ersättning genom ny vara.
  3. Skälig ersättning genom prisavdrag.

Har du inte längre kvar ditt kvitto kan vi hjälpa till att återskapa det genom att vi får inköpsdatum och slutsumma (om du betalt med kort finns denna information på ditt kontoutdrag).
Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig enligt konsumentköplagen. Vi på Gekås följer riktlinjer från allmänna reklamationsrätten. Läs mer på www.konsumentverket.se.

Reklamation i varuhuset

Varubyte hittar du direkt till höger när du kommer in i varuhusentrén. Hit kan du vända dig om du som kund upptäckt en defekt på en vara som är köpt hos oss, som inte är orsakad genom slitage eller handhavandefel. Reklamationen ska ske inom två månader från tillfället då felet upptäckts. Medtag kvitto som visar när varan är köpt, samt till vilket pris. Vi försöker alltid erbjuda en så snabb och professionell service som möjligt. Utemöbler som du köpt med hemleverans vill vi att ni reklamerar online eller via telefon till vår kundservice. Reklamation på varor som har köpts med betalkort sker återbetalning så snart som möjligt och till samma betalkort som använts vid köpet.

Reklamation online

Har du som kund inte möjlighet att göra din reklamation på plats i varuhuset går det lika bra att kontakta vår kundservice online genom att fylla i kontaktformuläret som finns nedan.
Vid reklamation via vår kundservice är det viktigt med en så utförlig felbeskrivning som möjligt, för att vi ska få en tydlig bild av det fel som uppstått på varan och hur och när det upptäckts. Det underlättar även med bilder på felet för att vår hanterings- och svarsprocess ska bli så smidig som möjligt. Det är också viktigt att kontaktuppgifterna är korrekta så att vi enkelt kan ta kontakt om det skulle behövas. Behöver vi få in varan för bedömning skickas en fraktsedel via mail eller post.

Reklamation av utemöbler köpta med hemleverans

Om du som kund köpt en utemöbel med hemleverans och upptäckt att produkten har någon form av produktfel från tillverkningen vill vi gärna att ni kontaktar oss så fort som möjligt. Dessa produkter ska reklameras online eller via telefon till vår kundservice för att vi enklare ska kunna ge er den bästa servicen. För skötselråd – se här.

Reklamationsförfarande Gekåsbyn

Inför din vistelse

Du som gäst har skyldighet att själv kontrollera bokningsbekräftelsen så att alla uppgifter stämmer. Eventuella felaktigheter måste påtalas direkt och ni når oss på telefon 0346-375 00 eller gekasbyn@gekas.se. Ha gärna ditt reservationsnummer redo.

Under din vistelse

Om du som gäster upptäcker något under din vistelse som inte motsvarar dina förväntningar är det viktigt att du påtalar det för oss direkt så att vi har möjlighet att åtgärda detta när ni fortfarande är på plats. Det bästa är att direkt ringa till någon av våra receptioner och tydligt förklara vad det är som inte är enligt förväntan. Ha gärna ditt reservationsnummer och nummer på hotellrum/stuga nära till hands.

Efter din vistelse

Du som gäst har också möjlighet att lämna synpunkter via ett frågeformulär som skickas ut efter avslutad vistelse. Vi är tacksamma för alla synpunkter – de gör oss bättre!
Vi tar också emot synpunkter på telefon 0346-375 00 eller via gekasbyn@gekas.se.
Alla reklamationer dokumenteras i vårt bokningssystem eller i ett externt dokument. Eventuella kompensationer sker direkt via receptionerna eller via ekonomiavdelningen.

Frågor?
Kontakta oss via våra formulär, klicka här.