Tillbaka till nyheter
Gekås mobilservice fixar mobilen medan du shoppar

Gekås mobilservice fixar mobilen medan du shoppar

Den 13 oktober 2021

Tillbaka till nyheter

Nu kan du lämna in din mobil, surfplatta eller dator på service medan du shoppar. Gekås Mobilservice by Phoneix har flyttat in i varuhuset och har numera en mobilservice som löser de flesta it-problem – och erbjuder unika och säkra lösningar för din mobil.

Kunden som Yazan Khayyat hjälper vid Gekås Mobilservice by Phoneix-disken hade egentligen bara tänkt montera ett nytt glasskydd på sin Iphone, men när hon tar av fodralet visar det sig att telefonen nog fallit i golvet en gång för mycket: baksidan är sprucken.

– Inga problem, vi kan fixa det också. Du kan förstås behålla det som det är, för telefonen fungerar ändå. Men vill du förlänga livslängden på den tycker jag att du ska byta ut baksidan, säger Yazan och berättar pedagogiskt om de olika alternativen, hur lång tid det tar och vad det kostar. De kommer överens om att kunden ska lämna in sin telefon. Hon får en puck, en sådan där som man kan få på restaurang när man beställer mat. På så sätt kan hon i lugn och ro shoppa vidare i varuhuset, och när telefonen är fixad och klar om ungefär en timme kommer pucken att vibrera och blinka.

– En praktisk lösning när vi inte kan ringa eller skicka sms till kunden, ler Yazan och gör i ordning beställningen innan han servar nästa kund.

SNABB HJÄLP FÖR MOBILEN

Det är förmiddag i varuhuset och ännu ganska lugnt på mediaavdelningen. Men framför mobilservicedisken är det kö. Många har redan upptäckt det nya inslaget i varuhuset: en mobilverkstad med kunnig personal som lagar mobiler, kommer med goda it-råd och säljer både praktiska tillbehör och renoverade telefoner.

Företaget Phoneix är ingen nykomling i Ullared utan låg i Gallerian tidigare. Men när chansen kom att flytta in i varuhuset och dessutom kunna inreda en lite större verkstad, var valet självklart för Joakim Andersson, vd för Gekås Phoneix. Han är noga med att betona att Phoneix är något helt annat än ett företag som kränger mobiler och överprisade reparationer till kunder som behöver få mobilen lagad så snabbt det bara går. Nej, i stället står Phoneix för schysta leveranser, generös kundsupport och framför allt hållbarhet.

– Slit och släng vad gäller mobiler ifrågasätts allt mer. Istället handlar det om att laga och förlänga livet på den elektronik man har, säger han och konstaterar att kunderna på Gekås har fattat grejen. Vi har tredubblat antalet reparationer sedan vi flyttade in i varuhuset. Många kommer hit och upptäcker att vi finns, och så tar de med sig sina mobiler, paddor eller datorer nästa gång de kommer hit. Man kan också boka tid på nätet innan, säger han.

HJÄLP FÖR HELA FAMILJEN

Gekås Mobilservice by Phoneix kan hjälpa till med det mesta. Förutom reparationer och skärm- och batteribyten kan den som känner sig osäker på hur mobilen fungerar få hjälp med säkerhetskopieringar och uppdateringar,  få tips om hur man förbättrar batterihälsan eller lära sig mer om appar, molnlagring och hur man bättre skyddar sin mobil. Inga frågor är för dumma,
inget problem för litet, intygar Yazan. Han och de övriga som jobbar bakom servicedisken är inte bara utbildade utan också genuint intresserade av att lösa kundens problem och kanske också bidra med någon ny idé för att produkten ska hålla längre. Goda råd är inte dyra här, utan tvärtom gratis.

– Vi vill vara en trygg vän som hela familjen kan vända sig till i förtroende. Nöjda kunder är viktigare än en bra dagskassa, säger Joakim.

EGEN VERKSTAD

I verkstaden, en trappa upp från servicedisken, har Tobias Andersson, service- och utbildningsansvarig, tagit sig an kundens mobil. Tack vare ett helt nytt reparationssystem med laser kan de nu reparera mobiler mer än dubbelt så snabbt, vilket gör det både billigare, säkrare och smidigare än på många andra ställen.

– Vi är på Gekås, så givetvis ska det vara prisvärt och utfört med god kvalitet, säger han och förevisar några av de andra verktygen: ett mikroskop, en lödkolv, vakuumsug och ståltråd för att skära loss glas. Allt är kliniskt rent och dammfritt.

– Här i verkstaden kan vi ordna batteribyte, displaybyte, vattenskador, återställningar och viss lödning. Det mest förekommande är byte av displayer eller baksidor på mobiler från varumärken som Samsung, Huawei och Apple. Är det något som kräver en mer komplicerad reparation kan vi skicka det till vårt center, berättar han och synar den inlämnade mobilen.

SKYDD MED LIVSTIDS GARANTI

Detta fall är dock en enkel process. Med hjälp av maskinen byter han baksidan till en ny hel, och efter en stund är allt klart att skickas ned i butiken igen. Där aktiverar Yazan pucken som kunden fick med sig, och efter en liten stund kommer hon till disken. Där visar Yazan henne olika typer av skärmskydd. För Gekås Mobilservice har nämligen en Mobile Outfitter – en maskin som de är först i Sverige med Den skräddarsyr extremt tåliga skärmskydd och så kallade ”Style skin” i olika färger och mönster: skydd till alla telefoner, klockor, datorer, Playstation, nästan vad som helst som har mått som funkar. Och skyddsglas med livstidsgaranti, säger Yazan och skrämmer nästan slag på kunden när han drämmer en hammare i en testmobil som ligger på disken.

– Ett sådant här glas är lite dyrare än ett vanligt, men värt vartenda öre. Det skyddar mobilen så att den håller mycket längre, och skulle skyddet gå sönder är det bara att komma in och få ett nytt, när som helst under mobilens hela liv, mot en mindre serviceavgift, säger han.

Kunden är övertygad, och blir ännu nöjdare när hon ser hur noga Yazan torkar av mobilen, och får några goda råd om appar hon kan stänga ned för att spara batteri.

– Nu känner jag att jag varit snäll mot min mobil. Egentligen var jag inställd på att byta om något år, men nu behövs det verkligen inte. Så även om det blev en liten investering, har jag sparat pengar. Och miljön.

Läs mer om Gekås Mobilservice och boka tid här >>