Samtidigt som modet är friare och bredare än någonsin, går det förstås att skönja ett antal trender för 2018/2019. Vi bad Alexandra Andersson, inköpare av damkläder, att göra en trendspaning så modemedvetna Gekåsshoppare vet vad de ska lägga i kundvagnen nästa gång de är på Gekås.
– Färg! Pasteller är hett, och två färger som sticker ut lite extra är lila och gult. Det har vi på Gekås tagit fasta på, säger hon. Fuskpäls i jackor och i detaljer kommer att funka hela året, gärna i rosa, svart och djurmönstrat. Glencheckrutan är tillbaka och silhuetten blir lite mer maskulin och oversize. Och blommigt är fortsatt självklart.
– Det är alltid ett populärt mönster bland våra kunder. Det är fortfarande en del asiatiskt och stormönstrat som gäller, men senare i år går det mot mindre blommor, spår Alexandra. Paperbag-byxor, hårt åtdragna i midjan, och knytblusar som markerar kroppsformerna, kommer också stort. Jeansen ska vara höga, gärna med någon detalj som sticker ut.
Generellt är det 90-talet vi sneglar åt. Stora loggor fortsätter starkt, det kommer att märkas mer och mer, berättar Alexandra. Om man bara tänker köpa ett enda plagg i år – vad ska man satsa på då? Svaret kommer snabbt:
– En kappa. Det är aldrig fel. Gärna en trenchcoat till våren och ullkappa till hösten.
Det är en modeinvestering och passar till alla stilar. Eller en slapp skjorta som går att matcha till mycket. På Gekås har man sett storsäljare komma och gå och inköparna funderar mycket på vad det ska bli i år. Förra året var det volanger. På allt.
– Men i år är det lite svårare. Fast jag tror på statement-t-shirten. Den är ett sätt att visa vad man tycker, att man har något att säga. Ens åsikter och budskap blir tydliga på tröjan.