Gekås organisation för inköp, drift och logistik ser till att varor köps in, levereras och placeras ut på hyllorna i varuhuset. Vår inköpsavdelning sköter inköpen från huvudkontoret i Ullared. Vi gör våra inköp via både agenter och importörer, samt via direktkontakt med tillverkare. Inköpsorganisationen har tre huvudområden: konfektion, special och dagligvaror. Respektive huvudområde har en sortimentschef, och rapporterar till en övergripande ansvarig inköpschef.
Inköpen startar med marknadsanalys, inspiration och trendarbete. Detta görs av respektive inköpare på mässor, inspirationsresor och butiksbesök.
Inköparen träffar sedan sina leverantörer. Leverantörsbesök görs både i Sverige, Europa och övriga världen.
Om prover beställs vid orderläggningen kommer dessa till Gekås inköpsavdelning för utvärdering. Eventuella förändringar av produkten görs.
Uppföljning av försäljningen görs löpande av våra inköpare som tillsammans med varuhusdriftens personal går igenom sortimentet.
En inköpsbudget sätts för varje inköpsområde och denna förankras med inköpschefen. Man gör kollektionsplanering och sätter ramar för vilka produkter som ska köpas in för kommande säsong.
Kollektionen och urvalet av produkter planeras ytterligare och därefter sker en order- läggning. Denna görs av inköparen eller inköpsassistenten.
Varorna levereras till Gekås. Inköpsassistenterna bekräftar mottagandet via vårt interna system.
Om en kund skulle vara missnöjd med sin vara så finns möjlighet att reklamera den. Detta hanteras av vår reklamationsavdelning. De tar emot alla kundärenden och löser de flesta ärenden direkt med kunden.