Tillbaka till nyheter
Ute är det nya inne

Ute är det nya inne

Den 4 maj 2022

Tillbaka till nyheter

Är det dags att förnya uteplatsen eller möblera om på terrassen? Välkommen till Gekås stora showroom! Nytt för i år är att du även kan beställa på nätet.

Gekås utemöbler har blivit en stor succé! Om du funderar på att skaffa en härlig loungesoffa till terrassen, kanske komplettera med en matsalsgrupp eller möblera trädgården med trendig skandinavisk färgglad design, ja, då är det dags att ta sig till Gekås!

I början på februari öppnade nämligen Gekås stora showroom på plan två. Och ska man utgå från försäljningen av utemöbler de tidigare tre åren gäller det att inte tveka för länge.

– Vartenda år har delar av sortimentet tagit slut redan i maj. Vi räknar med stort intresse, men vi har i och för sig laddat på ordentligt och köpt in mycket av det vi vet att kunderna vill ha, säger Stefan von Heyking som är inköpare och tillägger:

– Man skulle ju kunna tro att alla har möblerat klart sina uterum och terrasser vid det här laget, men så är det inte. ­Intresset är fortsatt stort. Dessutom verkar kunderna vilja byta ut sina utemöbler efter fem–sex år, för det går ju faktiskt mode och trender i designen även på inredning utomhus.

Västervik är ett loungeset i konstrotting med en vändbar hörnsoffa i två delar samt ett bord med toppskiva i polywood.

Den övergripande trenden är att allt flyttar ut. Inte bara vila, umgänge och mat, utan också underhållning. Förra sommaren svämmade sociala medier över med bilder av människor som tittade på fotboll och annan sport utomhus tillsammans – mindre covidfarligt och ärligt talat festligare än att sitta inomhus, så länge vädret tillåter.

– Det finns ingen anledning att inte ha det lika bekvämt när man sitter ute, som inne i soffan! säger Stefan von Heyking.

– Och vill man skydda sig mot vädret går det ju alltid att sitta i lä eller köpa till ett parasoll. Våra största parasoll på upp till 4 x 3 meter säljer mycket bra, inte minst för att vi har riktigt bra priser på dem jämfört med andra butiker, säger Peter Svensson som är sortimentschef.

Att alltmer ska ske utomhus och att vi vill tillbringa mer tid ute märks också på att försäljningen av matgrupper har tagit rejäl fart, liksom gasolvärmare och utekök – och förstås också dynboxar för att förvara alla grejer.

Stefan von Heyking och Peter Svensson har full koll på favoriterna.

Glesvävd rotting i svart och grått är storsäljare, och i år även naturfärgat, som många tycker är en diskret och snygg färg som passar i många miljöer.

– Rotting idag skiljer sig från vad rotting var förr och har nästan blivit det ­vanligaste materialet ute nu för tiden, säger Peter Svensson.

Plast är också tillbaka i ny skepnad. Gärna återvunnen, och långt ifrån de rangliga plaststolar som förr var standard. Nu handlar det om formgjutna baljsäten med stor komfort och hög kvalitet.

– I år har vi en del i vårt sortiment, och just nu håller vi inköpare på att kika på nästa år – och då är så kallad oceanplast, plast som återvunnits från havet, riktigt stort, säger Stefan.

En annan spännande nyhet som sticker ut lite är möbler i helgjuten aluminium i danskinspirerad design. Trädgårdsstol, bord och bänkar i fyra olika klatschiga färger – rött, grönt, gråbeige och svart – som förutom att vara bekväma blir en extra fin designprydnad i trädgårdsmiljön.

Strömstad är en komplett matgrupp i klassisk design med ett runt bord och fyra stolar. Parasoll Hawaii och parasollfot Bilbao säljs ­separat och finns även att köpa direkt i varuhuset.

Men den kanske största nyheten, eller förändringen, för i år är att utemöbler finns att köpa online. Vänta nu här, kanske ni tänker, Gekås på nätet? Det skulle ju aldrig hända! Stefan och Peter skrattar och säger att nej, detta är absolut inte ett steg mot total ­näthandel utan bara ett sätt och ett undantag för att underlätta för kunderna på grund av pandemin. Många ville, kunde eller vågade inte åka till Gekås, men suget efter just utemöbler var ändå stort.

– Förra året, när folk hade det svårt att ta sig till varuhuset, gjorde vi det möjligt för dem att titta på sortimentet på vår hemsida och sedan ringa in och beställa. Det var ju en jättebra service men blev ganska körigt för oss eftersom så många ringde, säger Peter Svensson.

Han beskriver det som ”ett väldigt tryck” när 60 procent av all försäljning förra våren skedde på telefon. Minst sagt svettigt för Gekåspersonalen som svarade i telefonerna. Det var inte hållbart i längden, utan inför årets utesäsong tänkte man alltså om. Och eftersom systemet med att beställa i köpstationer i showroomet redan fanns, var det enkelt att flytta över det till nätet.

Loungegrupp Turku bestående av en 3-sits soffa, två fåtöljer och bord med glasskiva är en av våra mest prisvärda loungegrupper.

Peter Svenson menar att det nu blir lättare för kunden att beställa på webben precis när han eller hon vill snarare än att lyfta luren och ringa.

– Så jag tror att det kommer att bli populärt. Lättillgängligt och smidigt.

Försäljningen online hittills i år visar att han har rätt. På Gekås hemsida finns över 250 produkter och massor av kombinationer att välja mellan. Kunden registrerar beställningen och betalar ordern direkt eller väljer delbetalning med Resurs Bank, och varorna levereras inom tio arbetsdagar från 495 kronor i frakt (beroende på var du bor i Sverige).

Men för den som älskar inspirationen och vår- och sommarkänslan i varuhuset är det förstås en fröjd att besöka Gekås. Showroomet visar inspirerande placeringar och styling, och det är ingen slump att grillsortiment, strandprodukter och campingtillbehör finns alldeles i närheten. Allt för utomhus inom räckhåll. Och i övriga varuhuset hittar du naturligtvis produkterna som gör utelivet komplett, som kuddar, porslin, husgeråd och prydnadssaker.

SE & KÖP UTEMÖBLER HÄR