Under våren har Pernillas nya skokollektion haft premiär. Här finns allt från höga kilklackar och sneakers till clogs och sandaler i starka färger.
– Att få vara med och ta fram sina favoriter är helt klart fantastiskt, säger Pernilla.
Samarbetet med Gekås Ullared för att ta fram skokollektionen började för drygt ett år sedan. Dels som ett önskemål från Pernilla själv, dels som ett naturligt nästa steg till modekollektionerna, som blivit en succé sedan starten för tre år sedan.
– Skorna gör att det blir en helhet, en komplett outfit. Dessutom har vi ju faktiskt Sveriges största skobutik i varuhuset, så det passade perfekt, säger Gekås Ullareds marknadschef Anna-Kerstin Martinsson.
Våren 2022 öppnade skoavdelningen på plan 2 i varuhuset och det är här som Pernillas nya skokollektion kommer att ta plats. Ett fyrtiotal olika modeller och färger, från storlek 36 till 41.
Med sina 156 centimeter i strumplästen älskar Pernilla höga kilklackar, något som självklart finns med i kollektionen.
– Grejen med kilklack är att det är så himla lätt att gå i, även om du inte är van vid att använda klackar. Det gör att man kan våga ha klack, kanske för första gången, eller välja en lite högre än man brukar, säger Pernilla.
Samma sak med sneakers. Här finns flera med en lite högre sula och roliga detaljer i leopard eller färg.
– Förr använde jag bara sneakers när jag skulle träna, just för att jag är lite kortare i lästen och ville komma upp. Men med den här högre modellen går det ju hur bra som helst. Den är supersnygg, som vilken designsko som helst, säger Pernilla.
Anna-Kerstin Martinsson, marknadschef på Gekås Ullared, ser skokollektionen från Pernilla Wahlgren som ett perfekt tillskott till varuhusets stora skoavdelning.
För Pernilla har det varit viktigt att skorna ska vara både snygga och sköna.
– Jag har en ganska bred fot och förr hade jag mycket spetsiga klackskor. Idag är det fortfarande viktigt att skon är snygg, men framför allt hur den känns på.
Pernillas skor visas bland kläderna på damavdelningen, men provas och köps på skoavdelningen. Förutom kilklackar och sneakers spår marknadschef Anna-Kerstin Martinsson att clogsen och sandalerna kommer att bli populära.
– Clogsen är formgjutna i skönt material som gör dem mjuka och lätta att gå i, och sandalerna med sina stora spännen och rosetter tror jag också blir storsäljare.
Pernilla älskar skorna med kilklack och framhäver att modellen gör dem enkla att gå i, även för ovana klackbärare. Modellen finns i svart, beige och turkos.