Tillbaka till nyheter
Intervju med varuhuschef Christian Henriksson

Intervju med varuhuschef Christian Henriksson

Den 15 maj 2023

Tillbaka till nyheter

Gekås har genom åren genomgått en stor mängd tillbyggnationer men Christian Henriksson hittar som i sin egen ficka. Som varuhuschef är han van att alltid vara på tårna och hålla minst fem bollar i luften samtidigt.

HUR KOM DU IN I GEKÅSVÄRLDEN?
Jag brukar säga att jag har varit på Gekås i hela mitt liv! Min mamma jobbade på Gekås, så sedan jag var ungefär 2 år har jag tillbringat mycket tid här. Jag började själv sommarjobba när jag var 14 år.

HUR HAR DU SETT GEKÅS UTVECKLAS?
Jag har jobbat för alla ägare och alla vd:ar och varit med om att Gekås gått från att vara ett relativt stort varuhus till att bli en ­väldigt omfattande verksamhet. Det har hänt mycket mer de sista 20 åren än det gjorde under de första 40 åren. Det ­började spartanskt och enkelt, då man flyttade en vägg ett par meter för att få in fler kassor, till idag då alla byggprojekt får enorma ­proportioner.
Från början var Gekås en partihandel, där Göran Karlsson köpte grejer som ingen annan kunde sälja. Nu för tiden existerar inte partihandel på samma sätt, för idag vill ingen köpa en tröja som man inte gillar även om den bara kostar 5 kronor. Idag håller vi ett helt annat sortiment med varor våra kunder känner igen.

VILKET HAR VARIT DET HÄFTIGASTE UTVECKLINGSSKEDET?
Att köpa campingen visade sig vara ett fantastiskt drag. Och när vi öppnade restauranger i varuhuset löste det en massa problem, exempelvis minskade incidenter där kunder fick blodsockerfall och yrsel och de handlade längre och var på bättre humör. När vi sprängde miljardvallen tyckte vi det var helt otroligt. Att vi 25 år senare skulle omsätta över 5 miljarder kronor hade vi inte ens kunnat föreställa oss då.

VAD GILLAR DU MEST MED ATT VARA VARUHUSCHEF?
Jag gillar när butiken är fylld med kunder och det är högt tryck, att kunna vara flexibel och att tänka på hela kundflödet. Min uppgift är bland annat att se till att det flyter på bra i butiken, genom rätt utformning och ­bemanning på rätt plats, så att det blir en bra shoppingupplevelse och inte uppstår långa köer. När det är högsäsong är det en otrolig logistikövning.
En ­storsäljande lördag i vecka 43 och vecka 45 kan på pappret se likadana ut, men i praktiken skiljer det sig avsevärt. Vecka 43 har vi ett högt tryck på klädavdelningarna då alla ska köpa nya vinter­kläder, medan vecka 45 är det ett högre tryck på julavdelningen. Vi behöver anpassa flödet av de cirka 8 000 människorna som ­befinner sig i varuhuset så att allt flyter på smidigt. På hösten handlar snittkunden ensam med egen vagn, medan vi på sommaren får besök av hela familjer som använder en vagn på fyra personer. Det behöver vi också ta in i beräkningen. En ­kundvagn tar mycket plats, vilket innebär att trots att varuhuset har lika många kunder blir flödet ett annat. Dessutom får vi ett långsammare kassaflöde de veckor då det handlas mycket kläder eftersom det är omständligare att hitta streckkod på ett plagg än att skanna en fyrkantig låda.

NÄR MÄRKS DET EXTRA TYDLIGT ATT GEKÅS ÄR EN OMFATTANDE VERKSAMHET?
För en verksamhet som är så här stor får varje förändring stora konsekvenser. Vi har till exempel fått frågan varför vi inte har kundkorgar på hjul, som i matbutikerna. Om vi skulle börja använda det skulle vi behöva frigöra yta för att rymma ytterligare 10 000 kundkorgar, som dessutom är mer skrymmande än de vanliga. Det skulle också kräva mer plats vid kassan och dessutom mer personal för att transportera tillbaka dem till sin ursprungliga plats. För en matbutik skulle detta förmodligen vara en relativt liten förändring, men här blir den stor.
Gekås storlek märks inte minst på antalet kvadratmeter man rör sig på under en dag. I mitten av 90-talet kunde man lätt ­överblicka butiken, idag är det en stor butiksyta och många lagerdelar, totalt 100 000 kvadratmeter. Det är i princip omöjligt för mig som ­varuhuschef att jobba mig igenom alla delar under en arbetsdag så det kräver en viss planering.

VAD SER DU FÖR UTVECKLING FRAMÅT?
Det som just nu hindrar oss från att ta in fler kunder i butiken är att restaurangköket på plan 3 är för litet. Tillbyggnationen blev försenad under pandemin men förväntas vara klar ­sommaren 2023. När vi utökar måste vi samtidigt se till att det finns ­parkeringsplatser till ytterligare 1 000 personer och utrymme för fler kundvagnar och så vidare. Jag gillar de utmaningar som utveckling medför. För 20 år sedan blev vi nästan förvånade att vi kunde växa mer, idag förväntar vi oss det. Jag är övertygad om att vi inte nått vår topp ännu utan kommer fortsätta att slå nya säljrekord.