Tillbaka till nyheter
Boris styrde med passion och sunt förnuft

Boris styrde med passion och sunt förnuft

Den 3 maj 2023

Tillbaka till nyheter

Under 20 år styrde Boris Lennerhov Gekås mot det ena säljrekordet efter det andra. Erfarenhet, passion och ödmjukhet är några viktiga komponenter till hans framgång men även en stor dos av sunt förnuft.

När Boris Lennerhov fick frågan om att ta jobbet som vd på Gekås var han först tveksam. Det var ett väletablerat företag som omsatte bra, så på vilket sätt kunde han bidra? Efter att inkognito besökt varuhuset blev han ändå inspirerad till att ta sig an uppgiften och tackade ja.

– Min roll var att förfina, men en bra regel för en ny chef är: första månaden fattar du inga beslut, andra månaden fattar du inga beslut, tredje månaden fattar du inga beslut. Var närvarande och lär dig hur företaget fungerar. Sedan börjar man med de lägst hängande frukterna. På så vis bygger du förtroende, säger Boris.

För ett företag som vill hålla små marginaler för att erbjuda kunder ett lågt pris gör små justeringar stor skillnad. Boris ­fokuserade på arbetsmoment som kunde effektiviseras:

– När jag började skrevs och dekorerades alla skyltar till ­butiken för hand. Det krävde flera heltidsanställda och medförde en ­fördröjning från det att varorna levererades till att de kunde säljas. Vi köpte en egen skrivare och förenklade skyltarna till att endast ange namnet på varan och priset. På så sätt sparade vi tid och pengar och blev tydligare.

Även momentet att prismärka varje vara för hand ersattes med bättre system. Men det hjälper inte att ha systemen om ingen kan använda dem, så under en femårsperiod införde Boris en ­datorutbildning för personalen, vilken kom att kallas Gekåsskolan.

 

FÖRSTA STEGEN MOT EN DESTINATION
Boris märkte tidigt att Gekås behövde utvecklas som destination. Många kunder reste långt för att handla i varuhuset, men Gekås hade själva inget boende att erbjuda.

– Att köpa den närliggande campingen och utveckla Gekåsbyn var en viktig del i den satsningen. När vi köpte campingen omsatte den 2 miljoner, 20 år senare omsätter den 120 miljoner. Idag är det över en halv miljon människor som övernattar hos oss varje år, säger Boris.

När Boris tillträdde fanns det heller ingen matservering inne i varuhuset, vilket Boris med en gång såg en vinst i att åtgärda:

– Varuhuset hade blivit så stort att vi behövde ­kunna erbjuda kunderna mat och dricka för att ge dem en bra ­shoppingupplevelse. Det tog några år att genomföra eftersom det var känsligt att konkurrera med matställen utanför, men för mig var det viktigt att tillgodose kundernas behov, säger Boris.

EN MÖJLIGHET ATT SYNAS
När tv-produktionsbolagen närmade sig Gekås i slutet av 2000-talet med förslag på en realityserie förstod Boris snabbt att detta var en chans att synliggöra varuhuset:

– Många hade förutfattade meningar om att Gekås var en lada ute i skogen med överskottsförsäljning, och de som varit här på 80-talet hade fortfarande samma bild kvar. Tv-serien Ullared gav oss möjlighet att visa hur Gekås vuxit och utvecklats.

Serien fick ett enormt genomslag och på tre år ökade Gekås ­försäljning med 1,4 ­miljarder och ­varuhuset fick 2 000 fler besökare per dag.

 

INGEN ENMANSSHOW

Boris stora entusiasm och driv är en framgångsfaktor, men han är noga med att påpeka att om man inte har personalen med sig så hjälper det inte:

– Man behöver ha stor respekt och ­ödmjukhet inför kunder och medarbetare och kunna sätta sig in i deras situation.

En stor del av framgångarna tillskriver Boris de lojala medarbetare som i många fall jobbat i företaget länge:

– Stämningen vi har på Gekås Ullared går inte att återskapa i en storstad. Våra medarbetare är till största delen uppvuxna i trakten och har en speciell relation till företaget. Det skapar en välkomnande atmosfär, säger Boris och påminner om att Ullared som ­destination faktiskt utsetts till Sveriges mest ­välkomnande shoppingdestination 2023 av en resesajt på nätet.

Boris besitter en stor portion självinsikt och lever efter filosofin att om man inte gör några misstag är det ett tecken på att man inte gör någonting.

– Om man har varit vd i 30 år är det rätt länge sedan man slutade vara ­imponerad av sig själv. Du vet då ganska väl vad du är bra på, men också vad du inte är bra på. Styrkan ligger i att se till att dessa delar utförs av någon som gör det bättre.