Tillbaka till nyheter
Gekås sportigare än någonsin!

Gekås sportigare än någonsin!

Den 29 april 2021

Tillbaka till nyheter

Himmelriket för sport- och träningsfantaster har öppnat sina dörrar inne på Gekås Ullared. Nu hittar du all sport och träning samlad på ett och samma ställe. Produkterna, kläderna, ­tillbehören – nästan allt som behövs till nästan alla träningsformer som finns. Självklart till riktigt bra priser.

När inköpare Fredrik Silversjö går förbi padelhörnan på sportavdelningen ser han nästan alltid någon som klämmer och känner på olika padelracketar. Bara för att sedan lägga ett racket i kundvagnen.

– Det är riktigt häftigt att se vilken folksport padel har blivit. Och nu när vi dessutom bygger padelbanor i Gekåsbyn lär det väl öka ännu mer, säger han.

Och om inte bra pris och hög kvalitet på sportprodukter och träningskläder är lockbete nog, kan Gekås Ullared nu också stoltsera med en riktigt stor och samlad sportavdelning. Den är numera en 2 000 kvadratmeter stor ”butik i butiken” på entréplan, precis bredvid rulltrapporna upp till barnavdelningen. Här kliver du in i en annan värld, en sportinspirerad miljö med skön känsla tack vare härliga bilder, inredning och musik.

– Det är en avdelning med tydlig exponering och otroligt brett urval, med ­indelning efter de olika sporterna som vi vet tilltalar våra kunder, säger Linda ­Nilsson, inköpschef på Gekås Ullared.

Storsatsning
Att Gekås Ullared storsatsar på sport är för att möta en efterfrågan som bara ökar. ­Svenskarna blir allt mer sportiga. Enligt undersökningar som genomfördes före pandemin tränar 7 av 10 personer åtminstone en gång i veckan, helst i form av powerwalks, styrketräning eller löpning.

Allt fler inser vikten av regelbunden träning för att hålla både kroppen och psyket i trim. Att träna tillsammans som en social aktivitet har också blivit allt vanligare, inte minst inom familjen för att aktivera annars stillasittande barn och ungdomar. För Gekås Ullared är det viktigt att sport och träning ska vara tillgänglig för alla, oavsett vilken sport det handlar om, utövarens nivå eller storleken på plånbok.  Träningstrenden sammanfaller med att varuhuset växer och det har gått att ­frigöra stora ytor och gruppera ­produkterna på ett nytt vis, en önskan som funnits i många år.

– Förr var sporten utspridd och ­uppdelad, med kläder på ett ställe och redskap på ett annat. Nu har vi fått möjligheten att verkligen satsa och bygga ihop allt. Och samtidigt utökar vi vårt sortiment så det blir en komplett sportbutik för hela familjen. Vi vill finnas här för alla typer av rörelse, förklarar Linda.

Något för alla
På den nya sportavdelningen har en mängd olika sporter fått ta plats med egna sektioner. Fredrik Silversjö visar runt på avdelningen. Det finns en fitnessdel med redskap för hemmaträning och yogapass. En stor klädavdelning med funktionella plagg för både dam och herr. Utbudet är en mix av Gekås egen design och välkända sportvarumärken till riktigt bra priser. Även Sveriges populäraste sport, fotboll, har en stor sektion med allt från bollar och mål till benskydd, lagtröjor och vattenflaskor. Och självklart massor av produkter för andra populära bollsporter! Du hittar också utrustning för alla populära racketsporter som tennis, padel, bordtennis och badminton. Och en härlig mix av allt från simning och SUP till golf och frisbeegolf, och boule.

– Något annat som blir mer och mer populärt är streetsport, det vill säga kickbikes och skateboard för alla nivåer, säger Fredrik.

Han tillägger:
– Det kanske är lättare att säga vad vi inte har? Fast jag kommer faktiskt inte på något på rak arm.

Pandemitrender
Det finns förstås några tydliga ­trender, sådant som både Fredrik och Linda märker att kunderna frågar mer ­efter och köper mer av. På grund av pandemin har till ­exempel hemmaträningen vuxit explosions­artat. Gekås Ullareds kunder är inga undantag, de handlar gärna hantlar, kettlebells, gummiband och annat som enkelt går att förvara hemma och plocka fram när träningslusten faller på.

– Då pandemin begränsar möjligheten att träna på gym blir träning i hemmet allt ­viktigare. Dessa redskap blir då betydelsefulla i vårt sortiment, säger Linda.

Pandemin påverkar efterfrågan på flera sätt även utanför hemmet. Fredrik ­Silversjö märker en stor efterfrågan på ­produkter för alla sorters utomhusträning.

– Till exempel löpning och cykel är ­lättillgängliga sporter som folk gärna vill ha bra produkter för, säger han.

En sak som Linda Nilsson är extra stolt över är klädsortimentet. Det har fått en enorm bredd både prismässigt och ­märkesmässigt.

– Våra egna prisvärda märken är ­otroligt bra och dem är vi riktigt stolta över. ­Samtidigt kan vi erbjuda några av ­marknadens mest kända och omtyckta märken till riktigt bra priser, säger hon.

 

Fredrik Silversjö, inköpare, Linda Nilsson, inköpschef.

Se all sport och träning här >>