Vår kundtidning

I varuhuset: Härproducerat från Wapnö gård

13 november 2024
Vår kundtidning

I varuhuset: Härproducerat från Wapnö gård

Wapnö är en gård med anor ända tillbaka till 1300-talet. Idag bedriver man ett modernt jordbruk på plats med eget mejeri och bryggeri, spannmålsproduktion, gårdsbutik, ­restaurang och ett litet gårdshotell. Allt i ett ­hållbart kretslopp som tar hänsyn till djur och natur.

Vapnödalen är belägen på den ­halländska landsbygden, strax ­utanför Halmstad. Den sträcker sig längs Nyårsåsen över slätten mot ­höjderna vid Galgberget. Norrut tar dalen slut vid samhället Holm och söderut finns havet som för 10 000 år sedan sköljde sina vågor över dalen. Platsen vilar med andra ord på gammal sjöbotten som under årens lopp förvandlats till bördig odlingsmark. Och tack vare ett stort utdikningsprojekt i ­dalen, som sysselsatte mängder av människor under 1800-talet, kunde ­ytterligare mark torrläggas och bidra till ideala förhållanden för odling och djurhållning. I ­centrum för detta bördiga landskap står Wapnö gård, eller slott som det faktiskt är tack vare ­vallgraven som en gång omringade byggnaden.

– Det har bedrivits jordbruk och även mjölk­produktion på gården i alla tider. Men i början av 1990-talet ­tillträdde vår nuvarande vd Lennart E Bengtsson som, efter några år på Wapnö, såg potentialen att ­behålla mjölken vi producerar och förädla den själva. Så 1998 startade vårt gårdsmejeri, vilket blev ­startskottet för Wapnö som livsmedelsproducent med eget ­varumärke, berättar Paulina Stenman, kvalitets- och ­kommunikationsansvarig på Wapnö.

På BB-avdelningen föder korna sina kalvar på mjuk och ren halmbädd. Hit kan gårdens besökare komma och se hur djuren har det.

Gårdens eget kretslopp

Under åren har ett modernt lantbruk vuxit fram och sysselsätter idag 75 personer i verksamhetens olika delar. Och delarna är flera! Wapnö har mejeri och bryggeri på gården, ekologisk spannmålsodling med grödor som mals till mjöl lokalt och eget nötkött. Gårdens djur är frigående året runt och betar på marker runt omkring under sommarhalvåret.

– Vi har totalt 3 000 hektar mark som vi brukar varav spannmålsodling upptar 1 500 hektar och resterande används som betesmark och för ­vallodling, ­vilket ­försörjer gårdens kor med foder. Marknadsområdet för Wapnös ­produkter sträcker sig från Malmö i söder till ­Stenungsund i norr och till de västra delarna av ­Småland, samt Stockholm, säger Paulina.

Och att Wapnö bedriver just dessa ­utvalda ­verksamheter är ingen slump. De har nämligen utvecklat ett unikt ­kretslopp som går under den egna märkningen ­”Härproducerat”. Varje produktionskedja är en viktig del av det större kretsloppet där syftet är att varje del ska bidra till nästa, och att gården ska ta vara på och förädla allt den producerar. Gårdens kor äter foder från marken man odlar, deras mjölk blir till livsmedel av alla de slag och deras gödsel tas tillvara och omvandlas till ny energi i Wapnös egen biogasanläggning. I anläggningen ­produceras också högvärdig växtnäring som hjälper både åkrar och växthus att ge rikliga skördar.

– Biogasen är en väldigt viktig del av Wapnös ­klimatkompensation. Tack vare den kan vi leverera mjölk som har 70 procent lägre växthusgasutsläpp jämfört med en genomsnittlig, svensk mjölkgård. Dessutom har vi inga transporter mellan gård och mejeri. Mjölken rinner direkt från mjölkningskarusellen och in till mejeriet. Det är en sträcka på 30 meter ungefär, berättar Paulina.

Besöksmål för familjen

På Wapnö finns 3 500 kor, varav 1 200 är ­mjölkande. Tillsammans producerar de 25 000–30 000 liter mjölk per dygn som förädlas och blir till drygt 50 olika ­mejeri­produkter. Från mjölk, grädde, kvarg och gräddfil till smör, ost och kärnmjölk.

– Vi har en gårdsbutik som säljer många av de ­egenproducerade ­produkterna. Du kan köpa kött från våra egna djur över disk, sedan har vi ­Wapnömjölet, ­drycker från bryggeriet och ett stort urval ­mejeriprodukter. Och butiken har förstås många andra lokala livsmedel i sortimentet också, berättar Paulina.

Unikt för Wapnö är att alla är ­välkomna att besöka ­gården och titta runt på egen hand. Via visningsfönster kan besökarna titta in till korna och kalvarna på den så kallade BB-avdelningen, se mejeriet och ­mjölkningskarusellen.

– Vi värnar om att vara en öppen gård som alla kan besöka och där människor kan se på nära håll var maten kommer ifrån, säger Paulina.

I Gekås mejerikyl

Wapnö levererar idag ett urval ­mejeriprodukter till Gekås Ullared. ­Sortimentet varierar efter säsong och ­besökarna kan hitta allt från grädde och gräddfil till yoghurt i olika smaker, både klassisk och laktosfri, på varuhusets ­livsmedelsavdelning.

– Att Wapnös produkter finns i Gekås ­sortiment är både roligt och värdefullt för oss. Där når vi ut både till kunder som redan känner till oss och till nya ­konsumenter från hela Sverige. Det är en bred publik som får chans att upptäcka både vårt utbud och vår ­filosofi kring ­hållbarhet och kretslopp i produktionen, säger ­Paulina.

Paulina Stenman, kvalitets- och kommunikationsansvarig på Wapnö, rekommenderar alla att besöka gården och se verksamheten på nära håll.

Välkommen in till Gekås egen Glasögonfabrik

06 november 2024
Vår kundtidning

Välkommen in till Gekås egen Glasögonfabrik

Glasögonfabriken i Ullared är ett självklart stopp för den som är sugen på nya glasögon. Nu är fabriken dubbelt så snabb, butiken mer ­välsorterad än någonsin – och priserna troligen lägst i Sverige.

I Glasögonfabriken, som ägs och drivs av Gekås Ullared och ligger på övervåningen i Gallerian, har det hänt en hel del de två senaste åren. Den största förändringen syns inte för kunderna, men den märks.

– Vi har installerat ­ytterligare en helt ny maskinpark. När vi haft ­driftsstopp tidigare har det kunnat orsaka ­förseningar, men med dubbla ­produktionslinor har vi säkrat upp leveranstiden. Och det är ju framför allt den som skiljer oss från andra optiker, säger Veronika ­Cedercrantz som är butikschef för Glasögonfabriken.

Bland årets stora glasögontrender finns allt ifrån osynliga borrgarnityr till kraftiga bågar som gärna får ha tonat glas som är mörkare upptill och ljusare nedtill.

En oslagbar affärsidé

För det är ju oöverträffat: erbjudandet om att få dina glasögon samma dag som du provat ut dem, allt tack vare att slipning och montering sker på plats i butiken. ­Medarbetarna har också blivit fler och ­internutbildats så att de är ännu mer kunniga på sortimentet och vad som passar kunden bäst.

– Vi vill att kunderna ska känna sig ­trygga och omhändertagna när de är hos oss, säger Veronika.
Att kunderna är nöjda märker hon och hennes kollegor varje dag.

– Det märks framför allt för att kunden kommer tillbaka. Hos oss får du halva priset om du köper ytterligare upp till fyra bågar inom 90 dagar, och det gör många, säger Veronika.

Något för alla stilar

Sortimentet har också fått sig ett ansiktslyft. I butiken finns alltid över 6 000 ­trendiga och klassiska bågar. Flera gånger per år uppdateras sortimentet med senaste nytt från en mängd olika märken som till exempel Marc Jacobs, Guess, Lacoste, Karl Lagerfeld och Carrera, som hänger sida vid sida med renodlade glasögonmärken. På hyllorna samsas välkända varumärken med särskilt prisvärda alternativ.

Och på tal om prisvärt: ja, det är det förstås. På Glasögonfabriken finns endast sex prisgrupper på bågar, från 300 kronor och uppåt. Därefter tillkommer pris för glasets slipning och eventuella tillval, men oavsett är priset lågt jämfört med andra ­optikbutiker. Det gör att kunderna väljer på ett annat sätt, tror Veronika.

– Eftersom vi har halva priset om man köper fler bågar kan många kosta på sig att välja flera olika. Det är enkelt och roligt att uppdatera glasögongarderoben hos oss!

Det är inte ovanligt att en kund köper tre par glasögon, kanske ett par för daglig användning, ett par att ha vid datorn och ett par slipade solglasögon. Förra året såldes över 16 000 bågar. Toppnoteringen är över 100 par glasögon på en dag – i vanliga fall är det ungefär 70.

Har du bokat tid hos Glasögonfabriken? Kom då i riktigt god tid så hinner du välja bågar i lugn och ro och sparar på så sätt tid efter din synundersökning eller styrkekontroll.

Glasklara trender

Är du nyfiken på Glasögonfabrikens utbud och service går det bra att boka tid på ­telefon eller på webben, eller komma förbi och boka eller chansa på en drop-in-tid.

– Det är jättebra om du är lite förberedd när du kommer, och kom gärna lite innan den bokade tiden och kika på sortimentet. Fråga dig själv: Vad är det jag ska se? I vilka situationer är det som synen inte riktigt funkar idag? Är det vid datorn, i bilen, när jag läser? Det är viktiga frågor att ställa sig för det finns en mängd olika designer på glasen beroende på vad du vill se, säger Veronika.

Veronika Cedercrantz
Som butikschef på Glasögonfabriken är det Veronika ­Cedercrantz som, tillsammans med sitt team, ser till att kunderna får kvalitetsglasögon till lägsta pris, och ­dessutom med leverans inom bara några timmar.

Fredag hela veckan: Tex&Mex

29 oktober 2024
Vår kundtidning

Fredag hela veckan: Tex&Mex

Beställ en smakrik burrito med bönmix och rawslaw eller komponera din egen tacotallrik med alla klassiska tillbehör från buffén. På Gekås Ullareds nya ­restaurang Tex&Mex är det fredag hela veckan med fräscha ­smaker från Mexiko och södra USA på menyn.

I restaurangens ­dryckesutbud hittar du allt från mexikansk läsk till drinkar som frozen margarita slush med tequila.

Redan innan du ­kommer in i den nya ­restaurangen på plan 3 får du en färgstark överraskning. I taket hänger nämligen ett hav av färgglada ­paraplyer i gult, grönt och rött som välkomnar dig till Gekås Ullareds hetaste nyhet – ­Tex&Mex: ­matstället med smakrika rätter och ­spännande tillbehör med ­influenser från Mexiko och södra USA.
– Vi vill att restaurangen ska vara en ­extra färgklick och har lagt stort ­fokus på att skapa en lekfull, rolig och ­inspirerande ­miljö, säger Patric Jernberg, affärs­områdeschef för Gekås Ullareds ­restauranger, som tillsammans med sitt team har tagit fram konceptet.
Det är den tidigare Kaffebaren som blivit omgjord till en salsasprakande upplevelse för nyfikna smaklökar, såväl stora som små. Förra hösten började planerna smidas på att utveckla varuhusets nuvarande restaurang­utbud och när diskussionerna satte igång hamnade tacoidén snabbt i topp.
– Vi vill erbjuda våra kunder nya matupplevelser. På så sätt kan vi både göra våra befintliga kunder gladare och ­lockar nya och gamla besökare till Gekås, säger Patric.

Tacomys med nya smaker

Till Tex&Mex välkomnas du av personalen i entrén som visar dig till ett ledigt bord. Där får du en meny och kan välja bland rätterna, både buffé och à la carte, innan du går fram till disken och beställer din mat. Att möta gästen på det här sättet, med bordsplacering och tryckta menyer, är ett nytt koncept bland restaurangerna inne på Gekås Ullared.
– Den här servicen gör att varje sällskap är garanterat ett bord som är anpassat till deras storlek och grupp, vilket gör att fler får chansen att sitta ner och äta i lugn och ro, säger Patric.
På menyn finns den populära ­Tex&Mex-tallriken där du väljer mjukt ­tortillabröd, tacoskal eller nachos och sedan nötfärs, kyckling eller vegansk
chili sin carne. Till det ingår klassiska tillbehör som majs, ost, tomat, gurka och sallad. Du kan också köpa till ytterligare tillbehör som gör din matupplevelse ännu lite lyxigare och mer personlig. Dessutom finns det à la carte-rätter, desserter och drinkar.
– Allt är gott, men Tex&Mex-tallrik med fajitakryddad kyckling är en av mina ­favoriter, säger Patric som provsmakat det mesta på menyn, från pulled pork med BBQ-sås till pecannötspaj.

Patric Jernberg, affärsområdeschef, är nöjd med att kunna erbjuda ytterligare ett matkoncept i varuhuset.

Detaljrik & lekfull inredning

För att göra den stora lokalen med 300 sittplatser så mysig och intim som möjligt har vi skapat”rum i rummet” och delat upp restaurangen i tre sektioner med temanamnen fiesta, öken och ­djungel. Varje sektion har fått sin egen prägel med gröna växter, neonskyltar och roliga ­detaljer. Som ”Most Wanted”-tavlan med en
AI-­genererad bild på Gekås vd Patrik Levin i full cowboymundering. Något som blev en kul överraskning, både för Patrik själv,

som upptäckte tavlan när han besökte ­restaurangen, och för familjen som råkade sitta och äta intill.
– De insåg ganska snabbt att ”Han ­hänger där och sitter här!”, och undrade om de skulle få inkassera belöningen, ­berättar Patric Jernberg och skrattar gott.
En annan rolig inredningsdetalj är väggmålningen med ökenmotiv. Här kan du låna en poncho eller sombrero ur korgen intill och ta en selfie eller knäppa ett ­familjefoto som ett roligt minne från restaurangbesöket.
– Inredningen är till stor del ­återbrukad. Från bläckfisklamporna som är gjorda av återvunna petflaskor och ­handflätade ­palmblad, till soffor och stolar som ­renoverats av lokala snickare. Det är ­hållbart både med tanke på miljö och ekonomi.
Renoveringen påbörjades vid årsskiftet och fyra månader senare slog Tex&Mex upp portarna.
– Det är rekordsnabbt! Men vi kan göra de här förändringarna tack vare att vi har en flexibel organisation och helt fantastiska medarbetare, konstaterar Patric.

Vad sägs om en kryddig burrito fylld med tacofärs, bönmix, rawslaw, guacamole och pico de gallo. Klassiska tillbehör från buffén ingår till alla varmrätter, men du kan också köpa till spännande tillbehör för att maxa din smakupplevelse.

Personlig service i fokus

En av dessa fantastiska medarbetare är Gent Zymeri, 33 år från Falkenberg. Han började på Restaurangen, Gekås klassiska matställe som serverar husmanskost, förra hösten och arbetar nu som serviceledare på Tex&Mex.
– Det är roligt och spännande att få vara med och starta något nytt. Tidigare har jag jobbat på olika snabbmatsrestauranger, men här får jag en annan kontakt med gästerna, säger Gent och berättar att han bland annat brukar fråga gästerna om de rest långt.
– Jag har faktiskt haft en gäst från USA, men han bodde i Sverige. Han ­berättade att han älskade mexikansk mat och ­beställde en burrito som han sedan gav toppbetyg till.
I restaurangen finns både kritor och ­ritpapper till de minsta gästerna, så att mamma och pappa ska kunna slappna av i väntan på maten. Efter att ha gått i ­varuhuset en hel dag och blivit trött och hungrig ska hela familjen kunna få lite härlig helgkänsla.
– Här ska man kunna koppla av och ­tänka på något annat, och kanske till och med ta en frozen margarita slush. På ­Tex&Mex kan du få fredagsmys hela veckan, säger Patric och avslöjar att det kommer att hända fler spännande saker på plan 3 framöver.
– Vi vill skapa en känsla av en restaurang­gata med ännu fler koncept häruppe. När du går igenom det stora ­varuhuset behöver du fylla på energi­nivåerna för att orka. Vi vill erbjuda ett ännu bredare utbud och skapa ­restauranger som adderar en upplevelse till shopping­besöket. Samtidigt som vi vill kunna ­servera många och fortsätta att vara så effektiva som möjligt. Det är en balansgång och en utmaning, men en kul sådan!

Gent Zymeri, serviceledare, välkomnar gästerna till Tex&Mex med ett leende.

X-mas Collection: Välkommen sköna jul

29 oktober 2024
Vår kundtidning

X-mas Collection: Välkommen sköna jul

”På ­julafton dansar vi ­ringdans runt i alla rum!”

Festblåsor i kolabrunt, midnattsblå sammet och ­glittriga set i svart och silver. Årets X-mas ­Collection, en minikollektion som släpps i ­oktober, gläntar på en partypreppad garderob med allt som behövs inför vinterns fester. I Villa Wahlgren tänds ljus och doften av varm glögg sprider sig mellan rummen med guldprydda granar, nötknäppare och pepparkakshus. Här laddar ­Pernilla inför högtidens alla mingel, fester och ­middagar. Gärna med julmusik av ­Michael Bublé eller klassiker med Dean Martin i bakgrunden.
– Mitt partyknep är att sminka mig i lugn och ro och inte stressa. På julafton har jag gärna klänning på mig och före julbordet dansar vi ringdans. Runt i alla rum och gärna upp i soffor. Det är en riktig Wahlgrensk tradition!

Den midnattsblå sammetsklänningen är perfekt för nyårsafton och andra festligt uppklädda tillfällen.
Den lilla svarta är ett klassiskt nyckelplagg i garderoben. I Pernillas kollektion hittar du en knäkort omlottmodell med voluminösa ärmar.

Så bidrar Gekås till Sportglädje

29 oktober 2024
Vår kundtidning

Så bidrar Gekås till Sportglädje

Bygden ska leva och alla ska ha en chans att utöva någon idrott. Det är filosofin bakom Gekås Ullareds omfattande sponsring av den lokala idrotten – från knattesport till herrarnas Superettan i fotboll.

Det är fredag kväll och ­inlandets stolthet, Ullareds IK, har precis vunnit med 4­–0 mot BK Viljan hemma i fotbollens division 4. Gekås Ullareds vd Patrik Levin har fått äran att efter ­matchen dela ut priset Matchens ­Lirare till Ludvig Karlsson från hemma­laget och Linus Packendorf från ­motståndarlaget. Han kliver ut på planen och lämnar över priset, en tygkasse med företagets ­blågula logga innehållande både presentkort och roliga Gekåsprylar.
– Det ingår i vårt uppdrag som sponsor att göra sådana här saker. Ullareds IK är ju byns lag, och vi vill ta hand om vår by, så det är självklart att vi ­sponsrar, berättar han.

Lokal stolthet

Gekås engagemang i Ullareds IK har gett laget fina förutsättningar för att bedriva sin verksamhet. Det betyder chanser att utvecklas, avlöna personal och ha råd med en hemmaanläggning i toppskick, något som inte alltid är självklart för en inlandsklubb som spelar i division 4. Men Gekås Ullared vet hur viktig klubben är för byn, för invånarnas självkänsla och stolthet. Många medarbetare och deras familje­medlemmar har lärt sig spela fotboll i klubben som barn och är fortfarande aktiva både på plan och utanför. Hemmamatcherna är ofta välbesökta evenemang.
– Det är ganska enkelt: vi vill ha ett levande, glatt och positivt föreningsliv där alla barn ska kunna ­delta i olika idrotter. Vi vill framför allt bidra där våra medarbetare och deras barn och barnbarn lever, bor och verkar. Därför blir det naturligt fokus på främst Falkenberg och Varbergs kommun samt lite i Halmstad, säger Patrik.

Warberg IC är en av de lokala innebandyklubbarna i Varberg. Deras verksamhet sträcker sig från innebandylekis för de minsta till dam- och herrlag i Svenska Superligan. Hermanstorps kör- och ridklubb arrangerar bland annat tävlingar i hoppning, fälttävlan och dressyr. Gekås Ullared är huvudpartner till Falkenbergs FF. Bowlingklubben BKF Falkenberg spelar i elitserien med matcher från Boden i norr till Helsingborg i söder.

Sponsring med bredd

Grundtanken är att Gekås Ullared som stor och stark aktör i mellersta Halland har ett ansvar att bidra till att bygden blomstrar. Listan över olika idrottslag som på ett eller annat sätt sponsras av Gekås är därför vid det här laget ganska lång, men framför allt är den bred. Det är allt från topplag i fotboll, innebandy och bowling som siktar på platser i de högsta serierna till skidspår i de närliggande Hallandsskogarna och lokala idrotts- och föreningsevenemang av olika slag. Det lagen på listan har gemensamt är att de är lokala.
– Idrotten är inte bara aktiv friskvård, det är ­också en del av att växa upp där man lär sig att ­samarbeta, visa hänsyn och att lyssna på ledaren. Tyvärr har många klubbar svårt att överleva idag när människor inte har tid eller möjlighet att ställa upp ideellt som tränare eller styrelseledamot. Jag har själv, som många andra, vuxit upp i föreningslivet och tycker att det är otroligt viktigt att den kulturen och den världen finns kvar. Jag beundrar verkligen alla dessa osynliga vardagshjältar, de som ställer upp ideellt i föreningslivet och bidrar med sin tid och sitt engagemang, säger Patrik.
Många kopplar nog Gekås Ullared främst till ­Falkenbergs FF och Ullareds IK som företaget är huvudsponsor för och där loggan syns stort. Men Patrik Levin betonar att Gekås i första hand inte sponsrar idrotten för att synas ­eller marknadsföra sig. Det ­handlar inte om att få pr-valuta för varenda sponsorkrona, utan att hjälpa till där det behövs. Därför kan sponsringen se ut på många olika sätt.
– Det kan vara årliga penningbidrag, eller så kan det handla om att klubben har rabatt när de handlar till sin kioskverksamhet i varuhuset. Eller så ­sponsrar vi en cup, bidrar med nya bollar, fixar vinster till en tävling eller några korvpaket till något speciellt tillfälle.

Nya Ullared Flädje Golfklubb erbjuder shoppingnära golfmöjligheter. Åkulla skidallians erbjuder en härlig vintersportanläggning med belysta dubbelspår, pulkabacke och nybörjarspår i den fina terrängen i Åkulla, en knapp mil från Ullared. Säsongen 2023/2024 fick de titeln ”Årets skidanläggning för längdåkning”. Ullareds IK är byns stolthet och självklart är Gekås Ullared med och sponsrar verksamheten. Orientering med IK Trenne – Ullared.
Utöver herrlag i Superettan och damlag i division 2 har Varbergs BoIS barn- och ungdomsverksamhet från 5 år och uppåt.

Lika för alla

För Gekås Ullared är det viktigt att sponsringen man bidrar med går till att finansiera föreningarnas alla delar, såväl dam- och herrlagen som barn- och ungdomsverksamheten.
– För oss är det viktigt att hela verksamheten blir finansierad och att alla får möjlighet att utöva sin idrott. Därför sponsrar Gekås gärna dem som inte har lika lätt att få sponsorer, säger Patrik.
Varje vecka går han och några andra medarbetare igenom de många ansökningar som kommer in via webben där man kan fylla i ett formulär. Alla får inte godkänt; ansökningarna ska ligga i linje med Gekås Ullareds policy om lokal bredd och behov.
– Under pandemin blev frågan om sponsring extra viktig för oss eftersom många företag drog in sina bidrag då. Vi gjorde tvärtom och höjde våra insatser så att klubbarna inte skulle gå under när de som mest behövdes.
Idrottssponsringen är bara ett av de sätt som Gekås Ullared bidrar till så kallad social hållbarhet i samhället. Företaget ger också årliga bidrag till samhällsviktiga organisationer som SOS Barnbyar, Hand i Hand, CancerRehabFonden, Human Bridge och Bris.
– Jag säger som Bamse: Är man stor och stark ska man vara snäll. Vi kan inte bidra till allt, men vi kan göra skillnad. Det är det minsta vi kan göra.

Patrik Levin
Gekås Ullareds vd ser det som självklart att företaget sponsrar lokala idrottsföreningar eftersom de är viktiga för att bygden ska leva och blomstra.

Nu blir det ännu mer LEGO®

29 oktober 2024
Vår kundtidning

Nu blir det ännu mer LEGO®

Nu blir det plats för ännu mer kreativitet och skaparglädje när Gekås Ullared utökar avdelningen för LEGO® i varuhuset.

LEGO® grundades redan år 1932 och har ­sedan starten inspirerat generationer av byggare med sina färgglada klossar och oändliga skaparmöjligheter. Från att börja som en liten dansk träleksaksproducent har LEGO® vuxit till en global ikon, känd för att främja kreativitet, problemlösning och finmotorik hos både barn och vuxna. Idag inkluderar sortimentet en uppsjö av olika teman och serier, vilka ­fortsätter att ­fascinera med sina detaljrika och ­fantasieggande byggsatser.
Gekås Ullared har sedan många år haft ett stort och brett sortiment av LEGO®, och nu blir det ännu lite bättre! Avdelningen har nämligen blivit större än någonsin, och med den kommer ännu fler serier och ­byggsatser att välja mellan. Oavsett om du letar efter klassiska klossar, de senaste licensierade produkterna eller extra klurigt LEGO® som är speciellt anpassat för vuxna byggare, hittar du allt till oslagbara priser hos oss.

Bygg LEGO®versionen av legendariska Nissan Skyline GT-R (R34) från filmen Fast & Furious.
Låt barnen bygga sin egen Stitch, komplett med cool hawaiiskjorta, blomma och glasstrut. Koppla av och låt bygget ta tid med denna vackra och naturtrogna orkidé.
Bygg ihop din egen rosbukett med denna byggsats från serien Botanical Collection.
Upptäck den nya generationen av LEGO® Friends där hundräddningscykeln är en av modellerna. LEGO® Technic-modellen Lamborghini Huracán Tecnica har verklighetstrogna detaljer som V10-motor, styrning och öppningsbara dörrar.

Träning & sport

29 oktober 2024
Vår kundtidning

Träning & sport

Hitta motivationen och kom igång! På ­varu­husets 2 000 kvadratmeter stora sport­avdelning hittar du allt från träningskläder till redskap för hemmaträning.

Tights, shorts, toppar och jackor – på sport­avdelningen hittar du ­funktionella träningskläder för både dam och herr.

En avlastande yogamatta är bra att ha till hands för träning både inomhus och utomhus.
Färgkoordinera eller kulörkombinera din ­träningsoutfit? Välj själv!
På sport­avdelningen hittar du ett brett utbud av sweatplagg för dam och herr.
Isolerande mugg i XL-format som håller din dryck antingen varm eller kall. Använd yogablock för att få stabilitet och extra höjd i utvalda positioner. Gummiband är perfekt för styrke- eller ­flexibilitets- övningar hemma. Med en kettlebell får du ett ­mångsidigt träningsredskap som bygger styrka.

Tv-stjärnor över en natt – Morgan & Ola-Conny

30 september 2024
Vår kundtidning

Tv-stjärnor över en natt – Morgan & Ola-Conny

En höstkväll år 2009 sände Kanal 5 det första avsnittet av tv-serien Ullared.
Över en miljon tittare satt bänkade i tv-soffan och serien blev genast en publiksuccé.

Att tv-teamets strålkastare ­skulle riktas mot med­arbetaren Morgan Karlsson på lagret, och att han sedan skulle bli rikskändis över en natt, var det nog ingen som kunde ­föreställa sig, allra minst ­Morgan själv:
– På första inspelningsdagen kom dåvarande vd Boris Lennerhov och presenterade mig för ­reportern. Efter en kort intervju valde de sedan ut mig till en av dem som tv-teamet skulle följa. Jag kunde aldrig tro att mitt liv skulle förändras så snabbt.

I tv-serien En stark resa med Morgan och Ola-Conny fick killarna åka till världens alla hörn och vara med om både äventyr och utmaningar.

En tittarsuccé

Tittarsiffrorna på runt en miljon höll i sig genom hela säsongen och Morgan fick skriva autografer och vara med på selfies på löpande band. Självklart blev det en fortsättning på det populära ­programmet. Inför säsong två headhuntades Ola-Conny Wallgren för att komplettera Morgan i rollen som varuhusprofil. Ola-Conny, som sedan liten drömt om att bli skådespelare och har ett stort intresse för film och tv, blev snabbt lika folkkär som sin kollega.
– Att medverka i realityserien Ullared handlade ju inte om skådespeleri, utan här gick det tvärtom ut på att vara sig själv. Det visade sig ­verkligen gå hem hos tittarna, säger Ola-Conny och får ­uppbackning av Morgan:
– Att vi var spontana och ärliga tror jag ­upplevdes som befriande, och just det jordnära och vardagliga har vi förstått att tittarna gillade.

Tv-karriären tog fart

Det blev totalt 85 avsnitt av Ullared. Därefter blev radarparet erbjudna en egen tv-serie, En stark resa med Morgan och Ola-Conny, som tog dem ut på äventyr över hela världen.
– De välorganiserade resorna var fyllda med mängder av utmaningar och möten med farliga djur. Jag flyttade bland annat krokodiler med mina bara händer och hanterade giftormar som var nära att hugga mig. Vi tappade till slut alla spärrar och all uppfattning om vad som egentligen var farligt, säger Ola-Conny och skrattar.
Morgan minns bland annat dagen i Japan då de fick i uppdrag att rensa världens farligaste fisk med instruktionen att om blåsan sprack var det direkt livshotande. Tv-karriären fortsatte därefter med serien En stark Norgehistoria med Morgan och Ola-Conny. Morgan deltog även i Biggest Loser VIP och har synts i Bingolotto. Ola-Conny har medverkat mycket i norsk tv:
– Jag har varit med i Norges version av Halv åtta hos mig och Camp Kulinaris, och i programmet 71° Nord fick jag visa min uthållighet och styrka, säger Ola-Conny som i sin ungdom tränade både friidrott och judo på elitnivå. Sin fina fysik hade han ­tidigare fått tillfälle att visa upp i programmet Nugammalt med Filip och Fredrik, där en modellbild med Marcus Schenkenberg skulle återskapas.
– Det var ett galet ­program. Jag la ner en hel del jobb på att träna upp mig och sedan ­fotograferades jag framför ett ­likadant plank med bar överkropp och liknande byxor som på den riktiga bilden. Det blev riktigt bra, säger Ola-Conny.

Ola-Conny är populär i Norge och har varit med i program som Camp Kulinaris, 71° Nord och Norges version av Halv åtta hos mig.

Profiler i nya kanaler

Nyligen fick han användning för sina tränings­kunskaper på Gekås nya Tiktok-kanal, där han syns titt som tätt:
– Jag visade hur man enkelt och effektivt kan träna hemma när man har en stund över. Jag tror Tiktok är helt rätt väg att gå för att nå fler kunder.
Morgan har också äntrat Tiktok-scenen då han ­nyligen tipsade följarna om sitt favoritgodis.
– Det känns fint att Gekås fortfarande vill ha oss som sitt ansikte utåt, säger Morgan som ­fortsätter vara en stor kundmagnet i varuhuset.
Dagligen ställer han upp på selfies och många kunder vill prata om ­gemensamma intressen, så som kristendom och aktier. Morgan, som även har ett stort ­reseintresse, blir ofta ombedd att dela med sig av sina bästa restips:
– Som lantbrukarson kunde jag aldrig drömma om att jag skulle få se så mycket. Men nu när jag varit i 58 länder har jag snart inget mer att se, så nu kan jag njuta av att ­sitta i mitt nyrenoverade kök och dricka en öl istället.
Ola-Conny är också nöjd med tillvaron. Han har liksom Morgan varit anställd på Gekås i 25 år och har ingen önskan om att sluta:
– Jag har blivit erbjuden jobb på en ranch i Texas, men varje arbetsdag på Gekås är ett äventyr i sig, jag vet aldrig vilka människor jag möter, så jag har det fint här.

Shoppa allt för häst & ryttare

30 september 2024
Vår kundtidning

Shoppa allt för häst & ryttare

Från utrustning till ridkläder – inköpare Christina Ivarsson guidar dig till säsongens nyheter och storsäljare.

Gekås Ullareds hästsports­avdelning har funnits i 20 år och lockar hästfolk av alla slag, från unga nybörjarryttare till entusiaster med eget stall fullt av hästar. Anledningen är enkel:
– Vi har det mesta du behöver till otroligt bra priser, säger Christina Ivarsson som är ­ansvarig inköpare.
Storsäljare inför hösten och vintern är hästtäcken, där Gekås eget varumärke Onehorse är populärt och även täckena från Horseware.
– Men den största snackisen just nu är de blanka schabraken från PS of Sweden som finns i flera fina färger. Vi är den enda fysiska butiken i ­Skandinavien som har det märket och våra priser slår det mesta, säger Christina.

På varuhusets hästsports­avdelning hittar du ­funktionella ridkläder, ­säkerhetsprodukter som hjälmar och västar, samt träns för ponnyryttaren. Praktisk regnrock med reflex­detaljer, rejäl luva och kardborre­knäppning vid ärmsluten. Ryktborstar och andra groomingprodukter finns i brett utbud och till ­oslagbara priser. En rymlig och praktisk ryktväska är guld värd för att hålla ordning och reda på utrustningen. Inför jul finns tomteaccessoarer för både ryttare och häst i sortimentet.

Hästsport kan vara både materialkrävande och dyrt. Därför lockar Gekås massor av kunder med sitt breda utbud av vardagsprodukter, som ­stalltillbehör, mineraler och vitaminer, grimmor, täcken och groomingredskap. Även säkerhets­produkter som hjälmar, västar och reflexutrustning är prisvärda storsäljare. Och så kläderna till både vuxna och barn, förstås.
– När det kommer till ridkonfektion är svart och marint alltid populärt på hösten, men i år är det också trendigt med olika nyanser av lila.

Täckvästen finns i både långa och korta modeller på hästsports­avdelningen. Det är bra plagg för att hålla ­värmen samtidigt som de frigör armarna från bylsigt tyg. Grimmor som är vadderade med mjuk och mysig syntetpäls fortsätter att vara väldigt populära. Säkerhet är A och O inom ridningen och att synas i trafiken är extra viktigt under årets mörka månader.
Storsäljare inför hösten och vintern är hästtäcken, där Gekås eget varumärke Onehorse är populärt och även täckena från Horseware. Värmande overall och ­fodrad ­regnkappa är exempel på ­funktionella plagg som underlättar stallivet på vintern.

Våra ridkappor säljer bra så här års, särskilt den långa regnkappan som är en klassiker som många gillar, säger Christina.
Lite tjockare tights, regnkläder, fodrade kappor och jackor och overaller är andra saker som kommer väl till pass under de kalla säsongerna. Eller varför inte en jacka med värmepaneler? Eftersom efterfrågan är stor på kläder för ridning i kyla, regn och rusk och för stallsysslor som kräver praktiska och tåliga plagg har Christina laddat sortimentet med fler populära varumärken som Horze, Jacson, Copperfield och HKM.
En relativt ny företeelse som kommer från ­hundvärlden är aktiveringsprylar och leksaker.
– Vi har till exempel höbollar, olika repleksaker och smaksatta slickstenar. Och vill du klä upp både dig själv och hästen med julaccessoarer så hittar du massor på detta tema hos oss!

Ett ländtäcke i fleece håller hästen varm under ridturer i lägre ­temperaturer. Ridtights är en storsäljare på hästsportsavdelningen och det finns en uppsjö av olika modeller, färger och kvaliteter att välja mellan. På husdjursavdelningen finns ett brett utbud av hundtillbehör, bland annat värmande täcken för kyliga dagars promenader. 
Christina Ivarsson
Som inköpare av hästsport- och husdjursartiklar ser ­Christina till att Gekås alltid har rätt produkter till djur av alla de slag.

Evenemang & upplevelser i Ullared

30 september 2024
Vår kundtidning

Evenemang & upplevelser i Ullared

Genom att arrangera en stor variation av ­evenemang, både inne i varuhuset och utanför, ger Gekås ­Ullared sina kunder chansen att skapa en alldeles unik ­upplevelse under sin shoppingresa.

Kristján Fannar Sigurðarson arbetar som försäljningschef för Gekås boende­anläggningar. Han är bland ­annat ­ansvarig för de evenemang som arrangeras utanför ­varuhuset, på Hotellet och i Eventhallen.
– Att shoppa på Gekås är en upplevelse i sig, men i vårt arbete att utveckla Gekås Ullared som destination tar vi det ett steg längre. Vi utgår från våra kunders intressen för att skapa ett attraktivt utbud av upplevelser som kan ­komplettera själva shoppingen, säger Kristján.
För att tillgodose kundernas breda intresseområden skapas en mängd event inom olika genres. Ett som Kristján spår kommer att bli en riktig publikdragare är Legomässan som planeras till höstlovsveckan i slutet av oktober.
– Vi kommer få hit en lastbil, direkt från Legoland i Billund, med 2,5 ton Lego till vårt 100 kvadratmeter stora legohav. På plats kommer vi också ha legofantaster som visar upp sina imponerande lego­kreationer, säger Kristján.
För att se till att det inte blir för trångt i legohavet säljs ­entrébiljetter för en förmiddag eller en eftermiddag. På så vis kan familjerna kombinera aktiviteten med en halv dags shopping inne i varuhuset, där man dessutom kan hitta Sveriges största legobutik.

Pernilla Walhgren besöker varuhuset i samband med att varje ny kollektion lanseras. I showen Welcome to Las Vegas levereras hits på löpande band. Glenn Strömberg modellar sin kollektion i varuhuset.

Upplev Ullared!

Gekås Ullared arrangerar en rad olika ­evenemang under året, både i och utanför ­varuhuset. Ha koll på www.gekas.se och följ Gekås Ullared på sociala medier för att hålla dig uppdaterad.

Biljetter

Biljetter till evenemang och föreställningar säljs digitalt via Gekås hemsida.

Boendepaket

Passa på att boka ett boendepaket och få en ­minisemester med shopping, ­upplevelse, god mat och vardagslyx. De flesta av våra ­evenemang säljs som boendepaket. Se ­hemsidan för mer info.

7-8/12 Känn doften av glögg, brända mandlar och sprakande ved medan du strosar runt bland bodarna på Gekås egen julmarknad. 7/11 Skrattfest utlovas när Lennie Norman intar standupscenen i Eventhallen under humorkonceptet Asgarv. 4-12/10 Med en inramning av klassisk glamour, glitter och dans bjuder showen Welcome to Las Vegas på fartfylld underhållning medan du njuter av en trerätters middag.

– Grundkärnan i varje evenemang handlar för mig om det vackra i att umgås, vår uppgift är att locka fram lusten till det, säger Kristján.
Eventhallen byter skepnad allt efter behov, och ett återkommande event som riktar sig till en helt annan målgrupp är det lustfyllda ­kaffekalaset där 300 kaffesugna får mumsa hembakade kakor, prata och skratta under en eftermiddag medan det spelas musik på scen eller hålls ett melodikryss.
– Det spelar ingen roll om det är en legomässa, ett kaffekalas eller en standupshow, min passion är att skapa förutsättningar för folk att skratta och ha roligt tillsammans. Jag tycker det är häftigt och vackert när folk som kommer från olika delar av landet hittar gemenskap i intresset och förenas i samtalet kring det, säger Kristján.
Under hösten kommer det även hållas spelningar av kända band i Eventhallen. Två av dem är Arvingarna och Lasse Stefanz. Standup­artisterna Tobias Persson, Lennie Norman, Shanthi Rydwall ­Menon och Diyari Mahmoud bjuder publiken på rungande skratt och ­dessutom kommer uppsättningarna Wallmans On Tour och Welcome to Las Vegas att framföras till servering av en trerätters supé.
– För de som önskar en mer intim spelning där man verkligen kommer de kända artisterna nära har vi skapat Ullared Live som hålls på Innergården. Här ryms 130 personer och under ­uppträdandet serveras publiken en tvårättersmeny, säger Kristján.

21/11 Shanthi Rydwall Menon, en av Sveriges bästa komiker, gästar också Asgarv i Ullared. 17/12 I mitten av december bjuder Sonja Aldén in till en intim julkonsert på Hotellet. Njut av en tvårätters middag med efterföljande skönsång.

Alla event går att hitta som prisvärda paket med show ­kombinerat med övernattning på något av Gekås boenden. Vid de årliga högtiderna brukar dessutom Gekås bjuda sina kunder på gratis underhållning, något som uppskattas av många.
– På påskafton arrangerades exempelvis en helt ­fantastisk happening. Under en eftermiddag höll Smash Into Pieces ­konsert för omkring 6 000 personer på ­varuhusets parkering. Det var en utmaning eftersom vi inte visste hur många som skulle komma, men är det något Gekås kan så är det logistik och organisering kring ­infrastruktur, säger Kristján.
Drivkraften att sätta guldkant på kundernas besök visar sig även inne i varuhuset.
– Ofta har vi någon happening som förgyller shopping­upplevelsen för våra kunder, det är det som gör vårt varuhus unikt, säger Kristján.
Här är det inte ovanligt att som kund mötas av en boksignering, ­kockar som bjuder på smakupplevelser eller kändisar som ­lanserar nya produkter. Vid varje kollektionssläpp finns alltid Gekås ­modeprofil Pernilla Wahlgren på plats för modevisningar eller meet and greet.
– Vi kommer att fortsätta utveckla och förfina våra event. Våra ­tidigare koncept som varit populära kan få en uppdaterad ­paketering och vi kanske ska utforska rockens värld lite närmare, avslöjar ­Kristján.

Kristján ­Fannar ­Sigurðarson
Försäljningschef för Gekås boendeanläggningar som bland annat ansvarar för alla ­evenemang som arrangeras utanför varuhuset.