Vår kundtidning

Två leende personer, en kvinna med lockigt hår och en man i svart skjorta, poserar tillsammans.

Fokus på hållbarhet

03 juli 2025
Vår kundtidning

Fokus på hållbarhet

Gekås Ullareds hållbarhetsarbete ­omfattar allt från förnybar energi och smarta transporter till socialt ansvar och ­tydligare kundkommunikation. Med Ulrika Danielson som ­hållbarhetschef har företaget fått en tydligare struktur för sin fortsatta hållbarhetsresa.

Hållbarhetsfrågor har länge ­engagerat medarbetare på Gekås Ullareds olika ­avdelningar. Arbetet har drivits av en vilja att göra rätt, men har saknat en övergripande struktur och ett uttalat ramverk. Förra året tog vd Patrik Levin beslutet att koncernens hållbarhetsarbete skulle systematiseras och bli mer tydligt:

– Vi hade redan stor praktisk kompetens i vår verksamhet, men vi ­behövde en kunnig person som kunde ge oss riktlinjer för ett ­framgångsrikt ­samarbete över avdelningsgränserna. Efter ett intensivt sökande hittade vi till slut vår hållbarhetschef, Ulrika Danielson.

I 15 år drev Ulrika hållbarhets­frågor på Andra AP-fonden gentemot de bolag som fonden investerade i. Dessförinnan hade hon, som informationschef på Lindex och på positioner inom både Kappahl och svenska ­moderådet, skaffat sig djup kunskap om ­detaljhandelns förutsättningar och utmaningar.

– Att kunna se hållbarhetsfrågorna ur både finansvärldens och detaljhandelns perspektiv är en stor fördel. Jag har insikt i vad som krävs av bolagen, men också förståelse för att förändringar kan ta tid, säger Ulrika.

Tydlig kommunikation

För ett lyckat resultat behöver hållbarhets­frågorna integreras och bli en naturlig del av det dagliga arbetet.

– Först när vi krokar arm och arbetar tillsammans kan vi nå verklig framgång, säger Ulrika som redan efter sex månader som hållbarhetschef ser positiva förändringar.

– Ett viktigt arbete framåt är också att bli tydligare i vår kommunikation med kunderna. Många vet kanske inte att flera av våra bomullsplagg är tillverkade av ekologisk bomull. Dessutom har vi ett brett sortiment av återvunnet material. Skorna jag bär idag är exempelvis tillverkade av återvunna plastflaskor, säger Ulrika.

Patrik lyfter även fram ­kundfavoriten, Basic You ­T-shirten från 29,95 kronor, som är ­tillverkad av ekologisk bomull. Han är inte intresserad av att utnyttja den ekologiska trenden för att ­motivera ett högre pris:


– Vi ser till att få in en bra ­prisbild i alla våra affärer. Vi är ­också noga med att inte ­kompromissa med ­kvaliteten. Att ­produkten har en lång livslängd är kanske vår ­viktigaste hållbarhets­aspekt. Slit­och-släng-­mentaliteten är inget vi uppmuntrar.

”Först när vi krokar arm och arbetar tillsammans kan vi nå verklig framgång.”

Plaggen i Gekås ­Ullareds ­baskollektion Basic You tillverkas av ekologisk bomull.

Förnybar energi och smarta transporter

Gekås Ullared tar ett stort ansvar för sin egen ­energiförsörjning. Företagets andel i en vindkraftspark i Falkenberg och solcellspaneler på taken till både varuhus och centrallager står tillsammans för cirka 50 procent av den årliga elförbrukningen.

När det kommer till transport ser man till att nästan alla interna transporter görs på ­biobränsle. Genom kontinuerlig dialog med leverantörer ­säkerställer de dessutom att varorna transporteras så hållbart som möjligt.

– Genom att sponsra bussbolag i Sverige, Norge och Danmark som arrangerar resor hit ­uppmuntrar vi också våra kunder att resa kollektivt, säger Patrik och nämner även det lyckade samarbetet med ­Hallandstrafiken som genomfördes i december förra året:

– Vi bjöd resenärer från Falkenberg och Varberg på bussresan till och från Gekås. Genom att visa upp sitt busskvitto kunde kunden hämta ut ett presentkort på 100 kronor i varuhuset, som motsvarade biljettpriset. Det var ett ­uppskattat samarbete, säger Patrik.

Även när det gäller matavfall är transportfrågan en viktig aspekt. Genom att investera i ­Greenbox, ett torksystem som på 24 timmar omvandlar ­restaurangernas alla matrester till ett torrt pulver, minskar antalet transporter till biogasanlägg­ning­arna från två lastbilar i veckan till fyra per år. Ett framtida mål är att det blir ett helt eget kretslopp där pulvret kan användas som jordförbättringsmaterial och säljas direkt till kunderna i varuhuset.

– Just nu för vi en pågående dialog med våra leverantörer om hur vi kan minska förpackning och emballage. Det skulle gynna både leverantören, oss, kunden och framför allt miljön, säger Ulrika.

Gekås Ullared uppmuntrar sina kunder att åka kollektivt genom att sponsra ­bussbolag i Sverige, Norge och Danmark.

Social hållbarhet

Hållbarhetsarbetet rymmer även sociala frågor, både på arbetsplatsen och utanför.

– Förutom stort fokus på ergonomi, som ­gummimattor och höj- och sänkbara arbetsbord på alla avdelningar, bidrar arbetsrotation till en bättre arbetssituation. Vi har dessutom en fantastisk ­personalrestaurang och ett välutrustat gym, eftersom vi förespråkar god hälsa i vardagen, säger Ulrika.

För att göra det mer lönsamt för de många ­medarbetare som pendlar till Ullared har man åtta timmars arbetspass som standard, till skillnad från handelsbranschen i övrigt som ofta bemannar med kortare pass. Alla Gekåsanställda genomgår även utbildningen Service & Bemötande, där service fokuserar på kundkontakt och bemötande avser relationen mellan kollegor. Utanför varuhuset bidrar man också till social hållbarhet genom att sponsra organisationer som SOS Barnbyar, Hand in Hand, Bris och CancerRehabFonden.

– På Gekås har vi en intern ambassadörsgrupp där medarbetare kan ansöka om att under tre år få lära sig mer om företagets hållbarhetsarbete. Under tiden har de som uppdrag att sprida sin kunskap vidare till kollegorna och informera om våra sociala ­samarbeten. På så vis hoppas vi inspirera till ett ökat engagemang, säger Ulrika.

Även om Gekås Ullared har kommit långt i sitt hållbarhetsarbete är det en fortsatt pågående resa. Med Ulrika i spetsen rör det sig nu målinriktat ­framåt, med ett tydligt och uttalat fokus.

Gekås Ullared ­sponsrar SOS Barnbyar som ­arbetar med barnbyar och familjestärkande program för att barn ska få växa upp i trygghet.
Man i varselväst står bredvid rader av blå kundvagnar i en butik.

En dag på jobbet: Service och omtanke i hela Destination Ullared

01 juli 2025
Vår kundtidning

En dag på jobbet: Träffa fastighetsskötare Hans

Utanför Gekås Ullared arbetar ett hängivet team med fastighetsskötare som noggrant och effektivt städar, reparerar, tvättar och planterar. En av dem är Hans Ljungberg som också uppskattar de dagliga mötena med kunder.

Service och omtanke i hela Destination Ullared

Många besökare rör sig dagligen på Gekås Ullareds stora område. För att ge kunderna en bra upplevelse krävs en rejäl insats för att se till att det alltid är rent och snyggt. En av de 12 medarbetare som är ­experter på just denna bit är Hans ­Ljungberg.

Tillsammans med kollegorna betar han effektivt av alla ytor framför varuhuset, den stora parkeringen, ­Hotellet, stugbyn och campingen. Längs vägen ­träffar han många kunder:

– I många fall är vi på yttre drift det första kunderna möter när de kommer till Gekås. Det är då extra viktigt att vi bjuder på ett varmt bemötande.

Under sina fyra år som anställd på Gekås har Hans, som alla medarbetare på ­företaget, gått utbildningar i service och bemötande, men hans sju år som ­taxichaufför var kanske den allra bästa skolan i att lära sig bemöta människor på bästa sätt.

– Jag uppskattar kundkontakten och brukar försöka göra det lilla extra för dem jag möter. Exempelvis har jag alltid ett gäng kundvagnspoletter i fickan för att kunna glädja dem som upptäcker att de glömt sin egen. Det brukar alltid ­uppskattas, säger Hans.

Titel: Fastighetsskötare på yttre drift med ansvar för att hålla områdena utanför varuhuset, Hotellet, Gekåsbyn, hotell Ulla och centrallagret Sönneräng rena och snygga. Bor: ­I lägenhet i Ullared på behagligt avstånd till jobbet. På fritiden: ­Gillar att laga mat och går gärna på auktioner. Ett tag var Hans ­särskilt på jakt efter gamla mobil­telefoner och hade en samling med 25 olika modeller.

Det händer också att han får hjälpa till att leta rätt på bilar när ­kunderna glömt var de parkerat, och några ­gånger har han även fått hjälpa till att starta urladdade batterier eller putta igång bilar. Han står också till tjänst med att svara på frågor och guida shoppingsugna besökare i rätt riktning.

– Men de vanligaste uppgifterna under en dag är ändå att plocka skräp och tömma soptunnor. Vi har runt 200 soptunnor och stationer med hundpåsar som dagligen ska ses över. Under högsäsong fylls de snabbt, säger Hans.

Dessutom behöver kundvagnarna ­kontinuerlig tillsyn med smörjning och reparation, fasader ska tvättas, häckar ­klippas, ogräs brännas och ­blommande planteringar vattnas.

– Jag uppskattar det varierande arbetet, ingen dag är den andra lik. Jag tycker också om att jobba utomhus, året om. Det gäller förstås att klä sig ordentligt för att hålla sig varm och torr under den kallare perioden. Men inne i varuhuset hittar man bra underställ i bambu, tipsar Hans, som erkänner att sommaren ändå är favorit­årstiden.

Även om Hans vistas utomhus hela arbetsdagen och samlar ihop en hel del steg, tycker han om att ta en promenad efter jobbet. Han bor i en lägenhet med sin dotter, bara ett stenkast från det stora gula varuhuset.

– Min dotter är elva år och älskar Gekås. Ibland får hon följa med hit och kolla runt i varuhuset själv. Hon är svag för väskor och har säkert 20 redan, en hel del av dem kommer härifrån, avslöjar Hans.

Händer formar ett hjärta framför en stor publik på en musikfestival, med en scen i bakgrunden och en solig himmel.

Sommarens event

10 juni 2025
Vår kundtidning

Sommarens event

Festival, livemusik, festligheter, boksigneringar och kändisbesök. Plus mycket mer! Sommaren i destination Ullared är mer händelserik än någonsin.

Ullared har blivit en konsert- och ­evenemangsplats att räkna med. ­Orten ligger långt från jättearenorna, men ändå hittar stora artister, underhållnings­koncept, populära band, influencers och ­nöjesprofiler hit för att möta sin publik.

– Underhållningen är en viktig del av shopping­upplevelsen hos oss. Mitt tips är att alltid kolla vår ­evenemangskalender på hemsidan, för vi har så ­mycket häftigt på gång, säger Kristján Fannar Sigurðarson, försäljningschef på Gekås Ullareds ­boendeanläggningar.

Kändistätt i Ullared

Vad sägs om utomhuskonserter med några av Nordens största artister eller intima spelningar på Hotellets innergård för bara drygt 100 ­personer med stjärnor som i vanliga fall fyller Globen? Eller boksigneringar och kollektionssläpp inne i ­varuhuset där shoppare får närkontakt med sina idoler? Evenemangskalendern fylls ständigt på så det är svårt för Kristján att välja vad han ska lyfta fram.

Lördag 14 juni besöker youtubekreatörerna Yumi & Tomu varuhuset för att signera sin nya bok ­”Drömpiraterna”.

Smash Into Pieces kommer till Ullared söndag 3 augusti som en av flera liveband på scen.

– Den 3 augusti kommer Smash Into Pieces hit igen, och den här gången tar de med sig Marcus & Martinus för en utomhuskonsert utöver det ­vanliga. Vi hoppas kunna bygga vidare på den dagen med ännu mer livemusik så att våra besökare kan få en festivalliknande upplevelse, säger han.

Den 27–29 juni intar den svenska dansbandseliten Ullared för festivalen ”En kväll i juni”. På scen står bland annat Arvingarna.

På Hotellet arrangerar vi intima live-spelningar med kända artister. Här njuter du av en tvårättersmiddag innan konserten drar igång.

Underhållning med bredd

Sommaren bjuder på mycket mer, som det numera traditionella midsommarfirandet och dansbandssuccén En kväll i juni som återvänder med sitt sedvanligt starka program av älskade dansband. Festivalen lockar alltid ett stort antal dansbandsfans som gärna kombinerar dans med shopping och övernattning.

– Personligen gillar jag de små intima ­spelningarna på Hotellets innergård. Det blir ­verkligen en helt unik stämning när publiken är så liten och sitter och äter medan de lyssnar.

Inne i varuhuset händer det också en hel del lite här och var. Så glöm inte att kolla i evenemangskalendern innan du kör in med din kundvagn mellan hyllorna, för rätt som det är dyker ­Pernilla Wahlgren eller Glenn Strömberg upp, eller ­Youtube- och datorspelprofilerna Yumi och Tomu som signerar sin nya bok i sommar.

– Det händer alltid något i Ullared, så var ­förberedd, hälsar Kristján.

Nya bostadshus med mörka tak och grönskande trädgårdar, sett ovanifrån.

Byggprojekt 2025-2026: Shoppinglängorna

21 maj 2025
Vår kundtidning

Byggprojekt 2025-2026: Shoppinglängorna

Bättre blir det inte för dig som åker till Gekås Ullared med fokus på shopping med optimala förutsättningar. Nu byggs ­Shoppinglängorna – 87 hotellrum med Sveriges bästa läge som står klara sommaren 2026.

Även om Gekås Ullared är en destination med alla sorters roligheter även utanför varuhuset, så kvarstår faktum: De flesta som kommer hit har fullt fokus på shoppingen. Man vill maxa tiden i varuhuset, och allt ­runtomkring som ­övernattning och måltider ska vara så ­smidigt och lättgängligt som möjligt. Gekås Ullared har lyssnat på ­önskemålen, och ­resultatet är ­Shoppinglängorna. Övernattning så nära varuhusets ingång som det bara går. Bästa läge med ­lösningar som förbättrar din ­tillvaro och ­minimalt med ­krångel.

– Shoppinglängorna har helt enkelt det bästa läget i Ullared. Du som bor här har parkering precis bredvid varuhuset, kan gå fram och tillbaka på några sekunder och till och med hålla koll på kundflödet in i varuhuset, säger Sara Ståhle, affärsområdeschef för Gekås Ullareds boendeanläggning.

Krypavstånd till shoppingen

Shoppinglängorna består av tre byggnader: två tvåvåningshus och ett trevåningshus. Här är det maximalt fokus på övernattning, vilket bland annat innebär att man varken tagit yta i anspråk för restaurang eller reception i byggnaderna. In- och utcheckning sköter du istället via en app i telefonen. Du får helt enkelt ett meddelande när rummet är redo för incheckning, och i appen har du också ­nyckeln till både entrén och rumsdörren. Enkelt, smidigt och garanterat köfritt!

Varje hotellrum är på 21 kvadratmeter, vilket innebär att de är kompakta men ändå rymmer allt du kan behöva och vill ha.

– Sängarna är sköna queensizesängar, alltså 160 centimeter breda, och vi har planerat noga för att få plats med allt som är viktigt. Vi tänker att du som bor i Shoppinglängorna vill ha plats för att hänga upp och ställa fram det du köpt, kanske för att prova, färgmatcha eller titta på detaljer. Därför är ­garderoberna öppna och det finns stora speglar och bra avställningsytor, säger Sara.

Alla hotellrum har egna badrum med dusch, det finns minikylskåp för snacks och dryck, och några av rummen på markplan har uteplatser för dig som vill avsluta shoppingdagen i kvällssolen.

Premiär sommaren 2026

Du kan alltså förvänta dig bra standard i ett kompakt format och rekordnära varuhuset. Och dessutom till ett lägre pris än på Hotellet. Sängarna är såklart ­bäddade när du kommer och städpatrullen redo att städa när du checkat ut – enklare kan det inte bli!

Shoppinglängorna beräknas vara klara till sommaren 2026, men i skrivande stund är det inte fastställt när bokningen ska öppna. Håll utkik i Gekås Ullareds nyhetskanaler, för en övernattning eller två här vill du inte missa!

– Shoppinglängorna är ett riktigt bra och ­prisvärt boende för alla, men vi tror ju att hotellrummen verkligen kommer att tilltala dig som vill bo så nära ­varuhuset det bara går, kanske par eller ett litet gäng som vill bo i dubbelrum och ha totalt fokus på shopping, säger Sara.

Med parkering precis utanför dörren och ­varuhusets ingång på krypavstånd är Shoppinglängorna ett välkommet ­tillskott för dig som vill bo över när du shoppar.

Vill du få uppdateringar om Shoppinglängorna?

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev för att få de senaste uppdateringarna om bygget. Genom att ange din mailadress nedan godkänner du vår Integritetspolicy.

Man i blå arbetskläder står framför staplade blå plastlådor.

En dag på jobbet: I varuhusets vimmel

30 april 2025
Vår kundtidning

En dag på jobbet: I varuhusets vimmel

Linus Isaksson är en del av teamet på Gekås Ullareds kundserviceavdelning. Tillsammans ser de till att varor kan ­skannas på löpande band i de 82 kassorna och att kunder möts av leenden och bästa service i varubyten och kundtjänst.

Problemlösning på språng

Under högsäsong registreras i snitt 12 000 köp per dag i Gekås Ullareds långa ­kassalinje. För det mesta flyter det på som det ska, men ibland kan det uppstå problem som snabbt och lätt behöver redas ut för att kundflödet inte ska stanna upp. Då finns kundserviceavdelningen nära till hands, och kan skicka en problemlösare på studs. Denna någon kan vara Linus ­Isaksson, som med sin tekniska ­färdighet och kreativitet passar utmärkt för ­uppgiften. Dessutom inger hans vänliga och hjälpsamma personlighet lugn hos väntande kunder.

– Jag blir inte lätt stressad utan tycker om att ta mig an problem och hitta ­lösningar på stående fot, säger Linus.

Det kan till exempel handla om fel på enskilda kortterminaler, men vid ovanliga tillfällen kan samtliga kassor drabbas.

– Det har hänt att alla kortterminaler lagt av samtidigt på grund av strömavbrott. Vi får då koppla på reservsystemet med trådlösa terminaler. Oftast löser det sig snabbt, men det gäller att behålla lugnet och tackla alla frågor som kommer från kunderna, säger Linus.

Personalen på kundserviceavdelningen roterar mellan kassalinjen, kundtjänst, varubyte och Spelbutiken. Förutom att hålla rent och snyggt i kassorna och plocka undan produkter som kunderna i sista ­sekund ångrat, kör Linus ­tillbaka kund­korgar till ingången, där även varubytesdisken är placerad.

– Jag trivs med att ha mycket ­kundkontakt. Det är viktigt att vi i alla ­lägen ger kunden ett vänligt bemötande, visar att vi är engagerade och löser ­uppgiften på bästa sätt, säger Linus.

Titel: Kundservicemedarbetare med uppgift att bemanna kundtjänst och varubyte, samt att serva kassalinjen och lösa de problem som kan uppstå. Bor: I lägenhet i Varberg. På fritiden: Gillar att titta på fotboll, speciellt om Arsenal vinner. Har flera resor inbokade, till både fjäll och stränder, och nästa drömresmål är Portugal

Arbetet i varubyte har förenklats med ny teknik. Genom att skanna kvittot kan den aktuella varan snabbt lokaliseras vid en retur.

– I förra veckan hjälpte jag en äldre man som hade tappat bort sitt kvitto. Jag guidade honom till att hitta köpet i sin internetbank och kunde på så sätt få fram kvittot i vår databas. Han var så glad och tacksam, och imponerad av att det ens var möjligt, säger Linus.

År 2017 började Linus som sommar­jobbare i kassalinjen.

– Vi är ett bra team som har kul ­tillsammans! Snart är det också dags att ta emot och lära upp årets sommarjobbare, vilket alltid brukar ge härlig energi till gruppen, säger Linus.

I samma veva brukar Linus tilldelas rollen daglig ledare, vilket innebär att han under de hektiska sommardagarna har ansvar för att fördela bemanning, arbetsuppgifter och raster. En rolig utmaning som han ser fram emot!

Vit byggnad med symmetrisk fasad och torn, omgiven av gräsmatta och träd.

Kultur & sevärdheter runt Ullared

22 april 2025
Vår kundtidning

Kultur & sevärdheter runt Ullared

Tack vare sitt läge, mitt i det ­halländska landskapet, är Ullared en ­perfekt plats att utgå ifrån när du vill förena ­shopping med nya upplevelser. Passa på att ­kombinera ditt Gekåsbesök med kultur och ­sevärdheter i närområdet!

Världsarvet Grimeton

Sverige kan stoltsera med 15 ­platser på ­Unescos världsarvslista, och en av dessa ­hittar du endast två mil från ­Ullared. ­Grimeton radiostation, med sina ­imponerande radiomaster, är ett unikt monument som ­representerar ­utvecklingen inom ­kommunikationsteknologin. Från att ha varit ett världsomspännande nät av långvågs­stationer är nu Grimeton radio­station den enda kvarvarande och fullt ­fungerande kortvågssändaren från 1920-­talet.

Vill du ­uppleva de hisnande ­antenntornen på nära håll? I övningen Falköga får du chans att klättra uppför originalstegen och känna ­känslan 127 meter ovan mark.

Varbergs fästning och Derome trämuseum

Varbergs fästning

Känn historiens vingslag på Varbergs fästning som uppfördes så tidigt som på 1200-talet. För dig som är intresserad av dramatisk historia, kungar och krig är en guidad visning ett måste. Förutom fantastiska miljöer och milsvid havsutsikt finner du här Hallands ­kulturhistoriska museum med spännande utställningar för alla åldrar. Missa inte den unika ­Bockstensmannen, kvarlevorna av en av Europas bäst bevarade medeltidsmänniskor. Planera in gott om tid för ditt besök, fästningsområdet är också en perfekt plats för att strosa, fika och äta gott.

Derome trämuseum

I Derome, strax norr om Varberg, hittar du museet som låter dig ta ett kliv in i den svenska träindustrins historia och uppleva den utifrån levande och personliga ­berättelser. Museets utställningar ger en inblick i hela den omvälvande epok som vi idag kallar ­industrialiseringen, och lär dig mer om hur människor arbetade och levde.

Svedinos bil- och flygmuseum

Svedinos bil- och flygmuseum

Visste du att i Ullarp, bara fyra mil från Ullared, finns Skandinaviens största samlingar av gamla bilar och flygplan? Museets maffiga ­flyghangar är fylld med ett 40-tal plan och bilhallen rymmer över 100 veteranbilar i alla möjliga modeller och årgångar. Dessutom bjuder museet på en kavalkad av spännande teknik, motorer och bruksföremål. På köpet kommer en härlig biltur genom det halländska kustlandskapet och väl framme kan du kombinera museibesöket med en fika i Svedinos mysiga kafé. En perfekt dagsutflykt för hela familjen!

Berte museum och Rian

Berte Museum

Välkommen in genom dörren till det gamla ridhuset i Slöinge, knappt fyra mil från Ullared. Här får du åka på en resa tillbaka i tiden, se en glimt av det gamla Sverige och uppleva hur livet på landet förändrades radikalt i mitten av 1900-talet. Berte Museum bjuder på en imponerande samling av jordbruksmaskiner, handredskap och ­traktorer. Strosa runt bland de uppbyggda miljöerna och insup atmosfären med hantverk, ­lanthandel och skola från svunna tider.

När du besöker Berte Museum får du inte missa allt annat som Slöinge har att ­erbjuda. Som Sia glassbutik och glassbar, Antikstället, Solhaga stenugnsbageri och Slöinge kafferosteri.

Rian

Ta en tur till västkustpärlan Falkenberg och upplev ­nyskapande design, folkkär formgivning och kulturhistoria i kombination med nationell och internationell design. Rian är nämligen inget vanligt museum utan en smältdegel för spännande utställningar, historiska samlingar, offentlig konst och unika gårdsmiljöer i den gamla stadskärnan. Rian är också väl värd ett besök för att beskåda det gamla spannmålsmagasinet där museet huserar, vars bärande träpelare och vitmenade murväggar bär sin historia med den äran.

Kvinna framför ett ställ med glasögon, bärande blå arbetskläder.

En dag på jobbet: Mikaela fixar nya glasögon medan du shoppar

09 april 2025
Vår kundtidning

En dag på jobbet: Träffa Mikaela på Glasögonfabriken

Glasögonfabrikens pulserande verkstad ligger vägg i vägg med butikens tusentals bågar av olika kulörer och utformningar. Här fixar Mikaela Bozin och ­hennes omkring 30 kollegor sprillans nya brillor medan ­kunderna tar en shoppingtur.

Mikaela fixar nya glasögon medan du shoppar

Mellan varuhusets utgång och ­parkering ligger Gallerian, med blomsteraffär, ­smyckesbutik och kafé på nedre plan. En våning upp huserar Gekåsägda Glasögonfabriken, ett unikt koncept som saknar motstycke i Sverige och faktiskt i hela ­Europa. Här sker nämligen hela kedjan från synundersökning och utprovning av båge, till slipning av glas och ­slutligen ­leverans av färdiga glasögon, under samma tak och under loppet av bara några ­timmar.

 – Medan andra glasögonbutiker ­skickar sina bågar utomlands för att få glasen ­slipade, har vi egen verkstad och tillverkar så gott som alla våra glasögon själva, säger ­Mikaela som är arbetsledare och även ­arbetar med inköp av bågar.

 – I Glasögonfabriken har vi en ­topp­modern maskinpark och duktiga ­medarbetare.

Ena väggen i verkstaden är täckt av hyllor från golv till tak, och rymmer en mängd glas i olika styrkor. I de många ­maskinerna ­slipas glasen till rätt tjocklek, poleras, ­tvättas, ­torkas och får en antireflex­behandling. Sedan slipas de igen, för att passa bågen.

 – Antireflexbehandlingen är standard på alla våra glasögon och ingår i priset på alla tillverkade glas. Vi har också beslutat att ta samma pris för alla slipningar. Vi tycker inte man ska behöva lida för att man har ett grövre synfel, säger Mikaela.

Hos Glasögonfabriken kan kunden boka tid för synundersökning eller ta med sitt eget recept om en undersökning redan är gjord. Man kan också ta med sina gamla bågar för att sätta i nya glas. Under 2024 provades det i butiken ut 17 500 bågar och i verkstaden slipades 35 000 glas.

Titel: Arbetsledare på Glasögon­fabriken som också arbetar med inköp av bågar. Bor: ­I hus i Falkenberg, drygt 3 mil väster om Ullared, med sin man och två döttrar.
På fritiden: Är kreativt lagd och gillar sådant som är pilligt och pyssligt, som fransförlängning och att fixa bryn.

Förutom sin roll som verkstadsansvarig sköter Mikaela också alla inköp av bågar.

 – Att jobba med inköp och hålla sig ­uppdaterad om de senaste trenderna tycker jag är väldigt roligt. Men vi är också måna om att möta allas behov och har därför ett brett utbud som inkluderar alla stilar.

När Mikaela planerar inköpen är hon noga med att det ska finnas en mångfald av bågar i olika färg och form, men hon ser också till att här finns modeller för både breda och smala huvudformer och näsor.

 – Vi har också många alternativ på bågar med smal skalm för att passa bakom öron med hörapparat, säger Mikaela.

Att kunderna uppskattar Glasögonfabrikens stora utbud, snabba leverans och de låga priserna, står klart när Mikaela refererar till säljsiffrorna:
 – Vi har högsäsong och lågsäsong precis som på Gekås Ullared och strax efter jul brukar försäljningen avta lite. Men den 2 januari hade vi plötsligt en av våra bästa dagar någonsin och sålde hela 93 par ­glasögon.

Ett par sitter i högt gräs och tittar ut över landskapet. Kvinnan har lockigt hår och en lila tröja.

Strøva: Klädd för outdoor

09 april 2025
Vår kundtidning

Klädd för outdoor: Strøva

Gör dig redo för en vår och sommar fylld av utomhusaktiviteter! Med kläder från Strøva är du ekiperad för livets alla vardagsäventyr, från långtur i skog och mark till trädgårdsfix, campingtur och cykelpendling till jobbet i säsongens alla väder.

Vad är Strøva?

Funktionell design med detaljfokus, ­material som tål de svenska ­årstidernas alla ­skiftningar och en prislapp som de flesta har råd med. Med dessa ­nyckel­ingredienser har Gekås Ullareds inköp- och marknadsteam ­skapat ­varumärket Strøva som rustar dig med kläder för vardagens alla tillfällen.

Kollektionerna, som finns för både dam, herr och barn, är uppbyggda efter lager-på-lager-principen. Vårens kollektion ger dig ett brett urval av fritidsbyxor, shorts, vindjackor och fleeceplagg. Till hösten adderas värmande dunplagg, ­fodrade regnkläder, termoset och ­funktionella accessoarer.

Du hittar kollektionen på varuhusets tre klädavdelningar, samt på fritidsavdelningen på nedre plan.

Fritidsbyxorna från ­Strøva har varit storsäljare ända sedan varumärkets lansering. Framgångsreceptet stavas bra kvalitet, bekväm stretch och riktigt bra pris. Du hittar dem i både dam- och herrmodell, och i flera olika färger.

Illustrerade print, inspirerade av djur och natur, hittar du i säsongens Strøvakollektion på både dam- och herrsidan. Lika snygga till en avslappnad vardagsoutfit som till friluftsbyxorna.

Med jacka i powerstretchfleece under vattenavvisande softshelljacka är du redo för både regn och solsken.

Kopparfat för osttillverkning i ett mejeri, med en person i vit dräkt intill.

Närproducerade godsaker från Narr Chocolate

09 april 2025
Vår kundtidning

Närproducerade godsaker från Narr Chocolate

Från polkagrisar i Gränna till en chokladfabrik i ­Ödeshög där hantverk möter kvalitet –Narr Chocolate har vuxit fram genom passion, envishet och ett öga för de ­bästa råvarorna. Idag levererar företaget choklad­dragerade godsaker till länder runt om i Europa, och till ett stort gult varuhus i Ullared.

Chokladfabriken i Ödeshög är ­modern och här snurrar stora koppar­pannor i rytmisk takt. ­Inuti tumlar lakritsbitar och ­nötter varsamt medan lager efter lager av ­tempererad choklad ­täcker dem. Tre dagar senare – efter ­dragering, kylning och glansning – är de ­färdiga. En dragé med perfekt balans mellan sött, salt och krispighet, ­skapad med en ­hantverksprecision som tagit åratal att finslipa.

 – Att dragera är verkligen ett hantverk. Det tar ungefär tre år av upplärning innan man behärskar alla steg i processen. Idag har vi en butik i anslutning till fabriken och stora fönster in till produktionen. ­Besökarna tycker att det är väldigt häftigt att se hur tillverkningen går till, berättar Roger Jonsson, ­grundare, ägare och vd för Narr Chocolate.

Var fjärde dag kommer en tankbil och levererar 24 ton belgisk kvalitetschoklad till fabriken. Väl där får chokladen cirkulera i ett 100 meter långt system med värmemantlade rör som håller chokladen i rätt ­temperatur i väntan på produktion.

Passion chililakrits, hallonlakrits, viollakrits och salt kolalakrits. Med mera!
I Gekås Ullareds sortiment hittar du Narr Chocolate i både lösvikt och fina förpackningar.

Självlärd dragémästare

Att det blev just chokladdragering som Roger valde att satsa på var något av en tillfällighet. Med en ­bakgrund inom polkagristillverkning i Gränna ­startade han upp Narr Chocolate i liten skala år 1993.

 – Jag visste ingenting om chokladdragering, så det blev mycket svinn och många vändor till soptippen under uppstarten. Men jag kom över en tysk handbok för dragémästare och lyckades lära mig på egen hand med hjälp av den, säger Roger.

Sakta men säkert kunde han utöka ­volymerna och investera i produktionen. Idag är Narr ett familjeföretag som sysselsätter både Roger, hans fru Anne-Lie och barnen Robin och Nathalie, plus ett tiotal anställda. Omsättningen har vuxit till 105 miljoner kronor per år och man producerar
8–10 ton godis om dagen. Och det är inte bara vi svenskar som älskar chokladdragerade godsaker.
Narr Chocolate har kunder i alla nordiska grann­länder, plus England, Tyskland, Slovakien, Ungern och ­Tjeckien. Men vilka produkter som är mest populära skiljer sig åt mellan länderna.

 – Svenskarna älskar lakrits, medan man längre ­söderut i Europa nästan spottar åt den smaken och ­föredrar chokladdragerade nötter och frukt, säger Roger.

Glänsande lila kulor direkt ur maskinen. Läcker lakrits dragerad med vit choklad och med smak av viol är en av kundfavoriterna på Gekås Ullared.

Storsäljare i varuhuset

Svenska folkets förkärlek för lakrits märks inte minst på Gekås Ullared där kombinationer av salt och sött i alla dess former säljer som smör. Narrs lyxiga påsar med chokladöverdragna majsbollar är förvisso en storsäljare, men i övrigt är det en strid ström av lakrits som hamnar i kundvagnarna.

 – En viktig del av resan för Narr Chocolate har varit att knyta till sig bra och stabila kunder. Att vi finns i Gekås Ullareds sortiment är verkligen jättekul. Eftersom varuhuset har så många besökare blir det en fin reklamplats för oss där folk får chansen att upptäcka våra produkter till riktigt bra priser, säger Roger.

Så funkar det!

Var fjärde dag levereras 24 ton belgisk kvalitetschoklad till Narr Chocolate i Ödeshög. Chokladen används sedan för att dragera olika kärnor, så kallade korpus, som kan ­utgöras av lakrits, nötter, frukt eller majskrisp. Kärnorna snurras i stora dragérpannor där man ­under tre timmar tillsätter choklad och kyld luft för att skapa en perfekt dragering. Även aromer, färger och fruktpulver tillsätts för att skapa de vackra pralinerna som Narr Chocolate är kända för. Hela processen från råvara till färdig pralin tar tre dagar.

Roger Jonsson har byggt upp Narr Chocolate från grunden med en stor portion engagemang och otaliga arbetstimmar. Företaget engagerar idag hela familjen: Roger själv, hans fru Anne-Lie och barnen Robin och Nathalie, vars initialer tillsammans har gett namn åt företaget.
Barnkläder på galgar framför stor bild av pojke, storlek 92-125.

Barnmode för alla åldrar & stilar

27 mars 2025
Vår kundtidning

Barnmode för alla åldrar & stilar

Gekås Ullareds barnavdelning har fått en makeover och är populärare än någonsin! Som vanligt hittar du ett brett utbud av de senaste trenderna, säsongens måste-plagg och funktionella vardagskläder för både inne och ute. Men nu i en helt ny, coolare och mer avslappnad miljö.

Det märks direkt när du kliver ur hissen ­eller ­stiger av rulltrappan. Det blir liksom lite ­dämpat och harmoniskt. Antagligen beror det på det nya golvet i sober gråskala och den toppmoderna belysningen. Och den lite dovare inredningen, de coola modebilderna, den informativa ­skyltningen och de ­grönskande växterna. Och förstås alla fina kläder som hänger i prydliga färgskalor, snyggt upphängda för att verkligen synas. Allt detta ­kännetecknar varuhusets barnavdelning som fått en helt ny look som maxar modeinspirationen och skapar köplust hos både stora och små.

 – Nu är det enklare att hitta och inspireras! Du som kund får en mycket bättre ­överblick över vårt utbud, säger ­Anna-Lena ­Andersson som är driftschef för Gekås Ullareds tre ­kläd­avdelningar.

Målgrupper i fokus

Barnavdelningen är ­praktiskt ­uppdelad i tre ­storlekskategorier: ­babystorlekar 44–62 och ­68–86, mellanstorlekar 92–134 och stora ­storlekar 128–170. ­Babyavdelningen, som ­tidigare låg direkt framför ­rulltrappan, har nu fått flytta till våningsplanets ena hörn. Här är miljön ännu lite ­lugnare och mer ­harmonisk, med extra gott om plats i ­gångarna för ­gravidmagar, breda ­barnvagnar och småbarnsspring. ­Sandra Bengtsson, som är arbetsledare på ­barnavdelningen, drar handen över en matchande rad med små bodies på ­minigalgar av kartong och visar sedan en unik ­inredningsdetalj för ­babybutiken.

 – Vi har designat de här ­trähusen som ­ramar in ­olika ­stilar och ­varukategorier. Där kan kunden hitta matchande plagg, och vi kan enkelt samla ­nyheter och ­säsongsplagg, säger hon.

Babykläderna är nu placerade i ett lugnt hörn på avdelningen med gott om plats för både barnvagnar och småbarnsspring

Stilsäker matchning

Avdelningarna för de lite ­större barnen är ­mer­ ­traditionellt ­inredda, men borta är de riktigt höga hyllorna och långa ­klädställen. Istället har man valt att samla plagg och accessoarer i sektioner i butiken. Det ska vara enkelt att överblicka och ta sig fram med ­kundvagnen. Ofta har ställen tydliga ­teman som gör det lätt att hitta plagg som passar ihop inom olika stilar. Till exempel kan du träffa på en sektion med ­fantasifulla enhörningskläder som en ­pastell­älskande sexåring kan bygga en hel outfit av, eller en annan sektion med ­sköna, skejtinspirerade ­kläder. Trendiga ­accessoarer ligger precis bredvid och gör det enkelt både för dig som vet exakt vad du vill ha och för dig som söker tips och inspiration. ­Basplagg, storsäljare och måste-plagg skyltas upp extra tydligt för att vara lätta att plocka i farten.

 – Vi försöker att göra det enkelt för kunden att hitta sådant som de ofta behöver, som bra och billiga mössor, underkläder och basplagg, säger Sandra.

En annan finess är att avdelningarna överlappar varandra i storlekar, eftersom barn både växer och utvecklas i olika takt.

 – Varje målgrupp har fått en egen jeansshop som är inredd med neonljus och ­skyltar som beskriver de olika modellerna, säger ­Anna-Lena. Sandra berättar att Gekås barnjeans nu fått tydliga namn, som Alex, Ray, Sigge, Hilda och Lowa.

 – Det gör det enklare att hitta och komma ihåg sin favoritmodell.

Barnavdelningens nya koncept inkluderar bland annat inspirerande skyltpodier och en tydligare satsning på denim. Varje storleksgrupp har en egen jeansshop med skyltning som hjälper kunderna att hitta den perfekta jeansmodellen.

Hitta rätt direkt

En annan smart förändring är att tjejavdelningen, med kläder upp till storlek 170, är det första du möts av på barnavdelningen.

 – Det är för att många unga tjejer precis har börjat handla själva och vi vill att de ska hitta rätt direkt och enkelt hitta de senaste nyheterna. Deras avdelning har också fått extra många provrum eftersom vi vet att tjejerna gärna provar innan de handlar, berättar Anna-Lena.

Inom de olika storleksavdelningarna hittar du allt från strumpor och underkläder till trendiga ytterplagg som matchar outfiten. Däremot har Gekås Ullareds superpopulära ytterplagg som overaller, regn- och skalkläder fått en egen ­butiksyta med samtliga storlekar på ett och samma ställe.

 – Här handlar våra kunder ofta till flera barn samtidigt, speciellt när årstiderna växlar. Många handlar också inför att barnen ska börja på ­förskolan för första gången, och vår personal hjälper gärna till att tipsa och svara på frågor, säger Sandra.

För på Gekås Ullared finns medarbetarna alltid på plats och hjälper till med goda råd och tips, så tveka inte att fråga om storlekar och sortiment – du får alltid svar och hjälp.

Sandra tittar sig omkring bland allt det nya och berättar att barnavdelningen inte bara har blivit så mycket finare, den inbjuder också till mer shopping. En lördag under julruschen såldes 61 000 plagg från barnavdelningen, det är nästan ofattbart – 1,5 plagg per sekund!

 – Och så har det ­verkligen blivit ett lyft för alla oss som arbetar på ­avdelningen. Det är modernt, snyggt ­och ­inbjudande både för ­kunder och ­medarbetare! Jag­ ­känner mig pr­ivilegierad att få jobba här, säger hon.