breadcrumb
FöretagetPrisfilosofi

Prisfilosofi

Varje år åker närmare 5 miljoner människor till en liten ort i Hallands inland för att shoppa. Vad är egentligen hemligheten bakom Gekås låga priser?

Det finns några regler som alltid gäller för Gekås och det är liten marginal, ärlig prissättning, varje dag året om, vilket gör att vi alltid har bra priser.

– Hos oss hittar du det mesta, konstaterar Boris Lennerhov tf. koncern- och varuhus VD på Gekås. Många tycker att det är skönt att till exempel kunna köpa alla julklapparna på ett och samma ställe, så vi jobbar hårt med att alltid leverera ett väldigt brett och bra utbud. Vi säger själva att vi säljer allt till hemmet som får plats i en bil och det summerar det hela ganska bra.

Gekås låga priser
– Vår filosofi är att alltid ha en ärliga prissättning, vi smyghöjer inte för att tjäna mer utan har alltid samma låga påslag på varorna. Om våra inköpare gör ett klipp och köper in ett parti schampo jättebilligt, så ska kunderna ha glädje av det och få ett riktigt lågt pris. De låga priserna är grunden till vår framgång och något vi aldrig tummar på, säger Boris.

På Gekås har vi aldrig lockvaror, kampanjer, rea eller ”black friday”. Vi smyghöjer aldrig priserna för att betala t.ex. utbyggnaden av varuhuset. Gekås använder alltid sina egna sparade pengar till att återinvestera i företaget.

Valutaförändringar påverkar handeln och priset
– Dollarn har stigit en del den senaste tiden, och det är klart att det påverkar priserna eftersom många varor därmed blir dyrare för oss i inköp, förklarar han. Men det gäller ju alla inom handeln så skillnaden mellan oss och andra butiker består.

Ullared är ett bra läge
– Förutom våra låga marginaler så har vi ingen hög hyra, jämfört med butiker med attraktiva lokaler mitt i stan! Vi är väldigt kostnadseffektiva och har en smidig och smart logistik, dvs hur varorna hanteras och transporteras. Men vi följer förstås samma lagar och regler som alla andra företag när vi köper in saker runt om i världen, våra kunder kräver schyssta varor.

Prismedvetenhet och jämförelser
– Det är möjligt att du hittar någon enstaka vara billigare på rea någon annanstans. Men så fort du har fyllt en korg med varor hos oss, då har du gjort ett bra köp, det kan jag garantera! Det ska alltid vara värt resan att komma hit.

Fakta
Snittkunden reser ca 21 mil enkel resa för att shoppa. Totalt handlar kunderna för ca 5 miljarder per år. Runt om varuhuset finns boendeanläggningar och aktiviteter av olika slag, men det är shoppingen som är reseanledningen.