Äldre par med en kundvagn framför en blå butik, många människor i bakgrunden.

Nyheter & reportage

Man i grön kavaj håller i en låda med juldekorationer i en butik med julbelysning i bakgrunden.
10 november 2025

Rekordlördag på Gekås Ullared – varuhuset sålde för 56 miljoner!

Rekordlördag på Gekås Ullared – varuhuset sålde för 56 miljoner! Lördag 8 november visade Gekås Ullared åter prov på sin unika dragningskraft när varuhuset fylldes till brädden. Tillsammans shoppade de nästan 24 000 kunderna loss för 56 miljoner kronor och Europas populäraste shoppingdestination slog försäljningsrekord med råge. Lördagen resulterade i ett historiskt försäljningsrekord! Dagskassan på 56 miljoner kronor är en ökning med 11 procent, hela 5,1 miljoner kronor, jämfört med tidigare rekord från 2024. Det markerar starten på en julhandel som redan kokar på Gekås Ullared.– Vi hade på känn att det kunde bli rekord, avslöjar vd Patrik Levin, men att det skulle landa på en så här otrolig nivå överträffar alla förväntningar. Lördag vecka 45 är ett lite magiskt och mytomspunnet datum för oss på Gekås Ullared – just för att vi ofta slår försäljningsrekord den dagen.Kombinationen av tidiga julklappsköp, rätt sortiment för säsongen och 1 500 nya kundvagnar i XL-storlek bidrog till den starka försäljningen. Oktober slog alla tiders rekord med intäkter på över 890 miljoner kronor (+11 %) i destinationen. Även höstlovet blev det bästa någonsin med en försäljning över 222 miljoner kronor (+ 10 %) i varuhuset.– Höstens försäljningssiffror överträffar allt vi har sett tidigare! Vår största utmaning är att fylla hyllorna tillräckligt snabbt och se till att kunderna får plats med allt de vill lägga i kundvagnen, säger Patrik.Det var inte bara varuhuset som slog rekord! Sammanlagt serverade Gekås Ullareds åtta restauranger mat och fika för rekordsumman 1,9 miljoner kronor. Dessutom övernattade nästan 2 300 personer på Gekås hotell, stugby och camping – en tydlig signal om att många gör shoppingresan till en minisemester.– Allt som allt sålde destinationen för 58,8 miljoner kronor i varuhus, restauranger och boendeanläggning. Rekorddagar kräver ett lag i toppform, och det har vi! Alla medarbetare växlar upp och är redo att ta hand om kunder och gäster på bästa sätt. Under dessa dagar har vi som roligast, säger Patrik.Med rekordlördagen som startskott siktar Gekås Ullared nu mot sin starkaste november någonsin. Men finns det chans till fler magiska dagsrekord?– Det är en otrolig dagsförsäljning och det blir inte lätt att slå – men det är aldrig omöjligt. Det kommer en ny lördag denna vecka, vi får se vad våra fantastiska kunder hittar på, säger Patrik.
Man står i en leksaksbutik med LEGO-produkter i bakgrunden. Butiken är fylld med färgglada leksaker och shoppingvagnar.
04 november 2025

Rekord på rekord för Gekås Ullared

Rekord på rekord för Gekås Ullared Gekås Ullared summerar en månad av rekordförsäljning där höstlovet sticker ut extra. ”När varuhuset fylls av höstlovslediga barn och ungdomar är det tydligt att fysisk handel har en stark framtid!”, konstaterar vd Patrik Levin. Årets höstlovsvecka blev den bästa i Gekås Ullareds historia. Varuhuset besöktes av 125 000 personer som tillsammans shoppade för över 222 miljoner kronor, en ökning med 10 procent jämfört med föregående år.– Det är fantastiskt att se så många besökare i alla åldrar i varuhuset. Vi har massor av barn och ungdomar som kommer hit med sina mor- och farföräldrar. För våra kunder handlar en Ullaredsresa självklart om att shoppa, men också om att umgås och göra något roligt tillsammans. Det är helt unikt för Gekås Ullared, säger vd Patrik Levin.Populära köp bland de yngre shopparna under höstlovsveckan var barnmode (+13 %), kosmetika (+12 %), leksaker (+11 %) och godis (+29 %).– Hos oss är det tydligt att den fysiska shoppingupplevelsen är otroligt uppskattad, inte minst bland de yngre generationerna. Man vill kunna titta, klämma, känna och inspireras på plats. Det handlar inte om att välja bort e-handel, utan om att man vill kombinera de digitala köpen med upplevelser tillsammans med vänner och familj. När varuhuset fylls med barn och ungdomar märks det verkligen att fysisk handel har en stark framtid, säger Patrik.Förutom höstlovsrekord summerar Gekås Ullared också den bästa månaden i företagets historia. Under oktober uppgick försäljningen till över 890 miljoner kronor (+11 %) i varuhuset, restaurangerna och boendeanläggningen.– Det är otroliga siffror som vi givetvis ser till att fira tillsammans med våra fantastiska medarbetare. Nu laddar vi för fler intensiva shoppingveckor, och en julhandel som ser ut att bli något alldeles extra, säger Patrik.
Man i blå skjorta står framför Gekås Ullareds butik, en populär destination för shopping i Sverige. Bakgrunden visar den karakteristiska gula byggnaden med logotypen tydligt synlig.
15 oktober 2025

Succéstart för shoppinghösten på Gekås Ullared

Succéstart för shoppinghösten på Gekås Ullared Pernilla Wahlgrens höstmode, en nylanserad barnavdelning och mat till lågpris är tre av framgångsfaktorerna som gett Gekås Ullared en rekordstark start på höstförsäljningen. ”Hösten började med septemberrekord – och det är bara början!”, spår vd Patrik Levin. I år summerade destinationen Gekås Ullared den starkaste septembermånaden i varuhusets historia med en ökning på 15 procent jämfört med föregående år. Under september shoppade 305 000 kunder för 541 miljoner kronor i varuhuset, restaurangerna och boendeanläggningen. Fler rekord är att vänta när varuhuset nu går in i årets mest intensiva shoppingperiod.– Det är fantastiskt att se en sådan fin försäljningsökning så här tidigt på hösten. September 2025 slår alla tidigare år med råge, och jag vågar nästan lova fler stora rekord under oktober och november, säger vd Patrik Levin.Gekås Ullareds kunder shoppar brett men särskilt stark utveckling syns inom mode (+16 %), skor (+15 %), kosmetika (+15 %) och livsmedel (+24 %). Bland framgångsfaktorerna lyfter Patrik fram Pernilla Wahlgrens höstmodekollektion, en nylanserad och välfylld barnavdelning samt helheten – ett stort och brett sortiment till ständigt lågpris.– Våra inköpare har köpt in mer varor än någonsin och vår största utmaning just nu är att hinna fylla hyllorna i samma takt som kunderna shoppar. Det är en fantastisk utmaning att ha, konstaterar Patrik.Varuhusets unika koncept – allt under ett tak och till oslagbart låga priser – lockar miljontals kunder varje år.– Alla ska ha råd att köpa nya vinterskor till barnen och fylla skafferiet med mat. Våra kunder investerar sin tid för att besöka oss, men köper du en vinterjacka, ett täcke till hästen eller ett flak kaffe, kan det i många fall betala hela Ullaredsresan. Det är precis så vi vill göra skillnad i människors vardag, säger Patrik.Nu väntar oktober och november, årets mest intensiva shoppingperiod i destination Ullared. Det blir lite extra julstämning i shoppingvimlet, bland annat med evenemanget Jul på Gekås och julbord både i varuhuset och på Hotellet.– Julshoppingen är årets höjdpunkt! Man kan nästan ta på stämningen och glädjen hos alla våra medarbetare. Det är ett teamwork utan dess like, säger Patrik.
Man står framför Gekås Ullared, en populär shoppingdestination i Sverige, med en leende uttryck och blommor i förgrunden.
05 augusti 2025

Gekås Ullared slår alla rekord i sommar

Gekås Ullared slår alla rekord i sommar Gekås Ullareds sommarförsäljning slår alla tiders rekord! ”Vecka 31 blev den bästa försäljningsveckan i företagets historia, och juli den starkaste sommarmånaden någonsin”, berättar vd Patrik Levin. Sommar, semester och shoppingglädje får kunderna att vallfärda till Gekås Ullared. Under juli månad välkomnade man drygt 600 000 besökare som tillsammans shoppade för 809 miljoner kronor i varuhuset och dess fyra restauranger. Det är den största julimånaden någonsin och en ökning med drygt 5 procent mot förra året. Av besökarna övernattade 91 000 personer på Gekås hotell, stugby och camping.Dessutom går vecka 31 till historien som den bästa veckan någonsin med en försäljning på 206 miljoner kronor i varuhuset, en tillväxt med 22 procent mot föregående år.– Det är en fantastisk rekordsommar för oss! Att vi slår försäljningsrekord för hela juli är ett kvitto på att Gekås Ullared fortsätter vara ett semestermål som lockar väldigt många människor, säger Patrik Levin.Varuhusets dryga 130 000 produkter under ett tak till oslagbart låga priser lockar besökare från hela landet. Bland storsäljarna finns kläder för hela familjen, rekordbilligt kaffe och leksaker i massor.– Det är ett fantastiskt duktigt team av medarbetare som gör dessa försäljningsrekord möjligt. Från vår fasta personal som växlar upp i högsäsong till de 300 sommarjobbare som kliver in och gör ett fantastiskt jobb runt om i destinationen, säger Patrik.Rekordveckan rundades av med Gekås Sommarscen där drygt 6 100 besökare fick se Dolly Style, Smash into Pieces, Marcus & Martinus och Hoffmaestro spela live på plats i Ullared. Och självklart väntar ett rekordfirande för personalen!– I början av september har vi bokat upp Arena Varberg och bjuder vi in alla medarbetare till After Summer Party. Då blir mat, livemusik med Norlie & KKV och några överraskningar, säger Patrik.
Man sitter bredvid jultomtar i butik.
02 juli 2025

Jul i juli på Gekås Ullared 

Jul i juli på Gekås Ullared Sommarsolen skiner över Sveriges populäraste shoppingdestination och i varuhuset blandas sommarens alla storsäljare med en och annan jultomte! På Gekås Ullared börjar nämligen försäljningen av julsaker rekordtidigt i år, till besökarnas stora glädje. Sommarens shoppingsäsong är i full gång och Gekås Ullared står redo att välkomna tusentals glada shoppare. Bland storsäljarna finns mode, grillar, utemöbler och allt annat du kan tänkas behöva för en härlig sommar. Men också dekorationer, belysning och paketinslagning som hör julen till. Nu i dagarna har man nämligen smygstartat julförsäljningen – tidigare än någonsin.– Jag vet att det är lite galet att börja sälja julpynt redan i juli, men vi gör det faktiskt för våra kunders skull. Efterfrågan är stor varje år. Många reser långt och besöker oss kanske bara en gång om året, då vill de kunna shoppa allt, även julsaker, säger Patrik Levin, vd på Gekås Ullared.På varuhusets andra plan väntar nu ett sortiment med utvalda julartiklar som tygtomtar, adventsljusstakar och stjärnor, blomkrukor, paketinslagning och textilier. Men det är bara en försmak av Gekås Ullareds stora jultorg som har premiär fredag 5 september. Då förvandlas en yta på 2 000 kvadratmeter till en enorm julbutik fylld med ALLT som hör julen till.– Jag är själv en riktig julälskare, så jag har verkligen inget emot att vi tjuvstartar lite. Och med tanke på vilka volymer vi säljer varje år är jag nog långt ifrån ensam om att längta lite, säger Patrik.
Tre kvinnor står och pratar i en klädbutik bland klädställningar.
18 juni 2025

Succésäsong för kläder och skor på Gekås Ullared

Succésäsong för kläder och skor på Gekås Ullared Samtidigt som modebranschen backar når försäljningen på Gekås Ullared nya toppnoteringar. ”Jag är stolt över att vi kan erbjuda vad folk verkligen behöver och vill unna sig, till priser som de flesta har råd med.” säger vd Patrik Levin. Sommaren är här och många shoppingsugna semesterfirare har siktet inställt på Gekås Ullared. Midsommar är startskottet för sommarens högsäsong och man räknar med uppemot 29 000 besökare per dag. Men försäljningen i varuhuset har redan under våren hunnit nå toppnoteringar – kläder och skor är två områden som utmärker sig.– Vi har startat året med riktigt fin försäljning inom alla tre konfektionssegmenten. Damkläder är alltid störst, sett tolv månader bakåt har vi sålt för 770 miljoner bara på den avdelningen, men barn och herr är inte långt efter, säger vd Patrik Levin.Enligt Svensk Handels Stilindex minskade klädhandeln totalt i hela landet med 8,3 procent och skohandeln med 9,3 procent jämfört med maj månad 2024.– Under maj månad har vår försäljning ökat drygt 10 procent inom dam- och herrkläder och 5 procent inom skor. Barnkläder har sålt exceptionellt bra och ökade med 20 procent mot förra året, vilket är en ökning på drygt 30 procent jämfört med branschen.– Jag är stolt över att vi kan erbjuda vad folk verkligen behöver och vill unna sig, till priser som de flesta har råd med. Att vi fortsätter växa i tider när många har mindre att röra sig med är ett kvitto på att vi erbjuder en unik shoppingupplevelse.
Leende man i kostym med korsade armar framför blommor i butik.
30 maj 2025

Storsatsning på personalen har gett Gekås Ullared Sveriges nöjdaste kunder

Storsatsning på personalen har gett Gekås Ullared Sveriges nöjdaste kunder Gekås Ullared har Sveriges nöjdaste shoppingkunder och är dessutom bäst i landet på kundbemötande. Det visar Evimetrix årliga undersökning, där tusentals konsumenter betygsätter sina upplevelser på olika svenska handelsplatser. Bakom topplaceringen ligger en lång tradition av kundfokus och god service, tillsammans med en medveten satsning på att göra kundmötet på Gekås Ullared ännu bättre.– Under de senaste två åren har alla medarbetare i koncernen genomfört tre steg av vår internutbildning ”Service & Bemötande”. Syftet är att stärka den kultur av gemenskap, laganda och kundfokus som är så unik för Gekås Ullared, säger vd Patrik Levin.Evimetrix undersökning är en av landets största konsumentundersökningar och mäter bland annat kundnöjdhet, bemötande, prisvärdhet och utbud i olika butikskategorier. Gekås Ullared har Sveriges nöjdaste kunder och placerar sig i topp inom flera områden, däribland kundbemötande.– Det känns helt fantastiskt att få det här kvittot från våra kunder. Vi vet att ett leende, extra hjälpsamhet och ett trevligt bemötande kan göra hela skillnaden oavsett om du shoppar i varuhuset, övernattar eller besöker någon av våra restauranger. Det är värden som vi jobbar med varje dag, säger Patrik.I utbildningen ”Service & Bemötande” har Gekås alla medarbetare tagit del av föreläsningar, workshops, samtal och praktiska övningar på plats i sina verksamheter.– Vi är så otroligt stolta över våra medarbetare. Det är deras engagemang, värme och vardagliga insatser som skapar en oöverträffad upplevelse. De får våra besökare att känna sig välkomna och att komma tillbaka gång på gång, säger Patrik.
Man i blå tröja lutar sig mot en full kundvagn i en butik.
30 april 2025

Påsken gav rekordförsäljning för Gekås Ullared

Påsken gav rekordförsäljning för Gekås Ullared Utemöbler, matvaror och vårkläder till hela familjen hamnar i topp när Gekås Ullared summerar försäljningsframgångarna under den gångna påsken. ”Vi sålde för 162 miljoner kronor under påskvecka – en ökning med 35 procent mot föregående år. Det är ofattbart bra!”, säger vd Patrik Levin. Påsken en av vårens försäljningstoppar på Gekås Ullared och i år blev succén större än någonsin. Kundtrycket överträffade förväntan och under påskveckan besökte 110 000 personer varuhuset och tillsammans shoppade de för 162 miljoner i varuhuset och dess fem restauranger.– Det är en ökning med 35 procent mot föregående år och den bästa vårveckan någonsin i Gekås Ullareds historia, säger vd Patrik Levin.Att vårsolen tittade fram bidrog också till försäljningen då kundvagnarna fylldes med utemöbler, grillar, matvaror, sportartiklar och vårkläder till både dam, herr och barn.– Vi har byggt en hel destination kring idén att shopping är kul, och något man vill göra tillsammans! På Gekås Ullared handlar man inte bara – man upplever, äter gott och umgås. Att så många besöker oss under storhelgerna är ett tydligt bevis på att fysisk shopping lever i allra högsta grad, säger Patrik.Även i Gekåsbyn var det full aktivitet under påsken med allt från äggjakt, hoppborg, foodtruck och påskkamp. Påskveckan är startskottet för campingsäsongen i Ullared och totalt övernattade hela 2 500 husbil- och husvagnsekipage på Gekås camping och ställplats under veckan. Antalet gästnätter i hela boendeanläggningen ökade med 33 procent till 14 700 under samma vecka.– Påsken blev en rekordstart på säsongen och det ska vi så klart fira! Sedan laddar vi om för en sommar där våra medarbetare kan fortsätta att skapa magi för alla hundratusentals gäster. Det är teamets energi, service och kundfokus som gör Ullared till mer än bara shopping!