Nyheter & reportage

Tre kvinnor står och pratar i en klädbutik bland klädställningar.

Succésäsong för kläder och skor

Nya bostadshus med mörka tak och grönskande trädgårdar, sett ovanifrån.

Byggprojekt 2025-2026: Shoppinglängorna

Man sitter bredvid jultomtar i butik.
02 juli 2025

Jul i juli på Gekås Ullared 

Jul i juli på Gekås Ullared Sommarsolen skiner över Sveriges populäraste shoppingdestination och i varuhuset blandas sommarens alla storsäljare med en och annan jultomte! På Gekås Ullared börjar nämligen försäljningen av julsaker rekordtidigt i år, till besökarnas stora glädje. Sommarens shoppingsäsong är i full gång och Gekås Ullared står redo att välkomna tusentals glada shoppare. Bland storsäljarna finns mode, grillar, utemöbler och allt annat du kan tänkas behöva för en härlig sommar. Men också dekorationer, belysning och paketinslagning som hör julen till. Nu i dagarna har man nämligen smygstartat julförsäljningen – tidigare än någonsin.– Jag vet att det är lite galet att börja sälja julpynt redan i juli, men vi gör det faktiskt för våra kunders skull. Efterfrågan är stor varje år. Många reser långt och besöker oss kanske bara en gång om året, då vill de kunna shoppa allt, även julsaker, säger Patrik Levin, vd på Gekås Ullared.På varuhusets andra plan väntar nu ett sortiment med utvalda julartiklar som tygtomtar, adventsljusstakar och stjärnor, blomkrukor, paketinslagning och textilier. Men det är bara en försmak av Gekås Ullareds stora jultorg som har premiär fredag 5 september. Då förvandlas en yta på 2 000 kvadratmeter till en enorm julbutik fylld med ALLT som hör julen till.– Jag är själv en riktig julälskare, så jag har verkligen inget emot att vi tjuvstartar lite. Och med tanke på vilka volymer vi säljer varje år är jag nog långt ifrån ensam om att längta lite, säger Patrik.
Tre kvinnor står och pratar i en klädbutik bland klädställningar.
18 juni 2025

Succésäsong för kläder och skor på Gekås Ullared

Succésäsong för kläder och skor på Gekås Ullared Samtidigt som modebranschen backar når försäljningen på Gekås Ullared nya toppnoteringar. ”Jag är stolt över att vi kan erbjuda vad folk verkligen behöver och vill unna sig, till priser som de flesta har råd med.” säger vd Patrik Levin. Sommaren är här och många shoppingsugna semesterfirare har siktet inställt på Gekås Ullared. Midsommar är startskottet för sommarens högsäsong och man räknar med uppemot 29 000 besökare per dag. Men försäljningen i varuhuset har redan under våren hunnit nå toppnoteringar – kläder och skor är två områden som utmärker sig.– Vi har startat året med riktigt fin försäljning inom alla tre konfektionssegmenten. Damkläder är alltid störst, sett tolv månader bakåt har vi sålt för 770 miljoner bara på den avdelningen, men barn och herr är inte långt efter, säger vd Patrik Levin.Enligt Svensk Handels Stilindex minskade klädhandeln totalt i hela landet med 8,3 procent och skohandeln med 9,3 procent jämfört med maj månad 2024.– Under maj månad har vår försäljning ökat drygt 10 procent inom dam- och herrkläder och 5 procent inom skor. Barnkläder har sålt exceptionellt bra och ökade med 20 procent mot förra året, vilket är en ökning på drygt 30 procent jämfört med branschen.– Jag är stolt över att vi kan erbjuda vad folk verkligen behöver och vill unna sig, till priser som de flesta har råd med. Att vi fortsätter växa i tider när många har mindre att röra sig med är ett kvitto på att vi erbjuder en unik shoppingupplevelse.
Leende man i kostym med korsade armar framför blommor i butik.
30 maj 2025

Storsatsning på personalen har gett Gekås Ullared Sveriges nöjdaste kunder

Storsatsning på personalen har gett Gekås Ullared Sveriges nöjdaste kunder Gekås Ullared har Sveriges nöjdaste shoppingkunder och är dessutom bäst i landet på kundbemötande. Det visar Evimetrix årliga undersökning, där tusentals konsumenter betygsätter sina upplevelser på olika svenska handelsplatser. Bakom topplaceringen ligger en lång tradition av kundfokus och god service, tillsammans med en medveten satsning på att göra kundmötet på Gekås Ullared ännu bättre.– Under de senaste två åren har alla medarbetare i koncernen genomfört tre steg av vår internutbildning ”Service & Bemötande”. Syftet är att stärka den kultur av gemenskap, laganda och kundfokus som är så unik för Gekås Ullared, säger vd Patrik Levin.Evimetrix undersökning är en av landets största konsumentundersökningar och mäter bland annat kundnöjdhet, bemötande, prisvärdhet och utbud i olika butikskategorier. Gekås Ullared har Sveriges nöjdaste kunder och placerar sig i topp inom flera områden, däribland kundbemötande.– Det känns helt fantastiskt att få det här kvittot från våra kunder. Vi vet att ett leende, extra hjälpsamhet och ett trevligt bemötande kan göra hela skillnaden oavsett om du shoppar i varuhuset, övernattar eller besöker någon av våra restauranger. Det är värden som vi jobbar med varje dag, säger Patrik.I utbildningen ”Service & Bemötande” har Gekås alla medarbetare tagit del av föreläsningar, workshops, samtal och praktiska övningar på plats i sina verksamheter.– Vi är så otroligt stolta över våra medarbetare. Det är deras engagemang, värme och vardagliga insatser som skapar en oöverträffad upplevelse. De får våra besökare att känna sig välkomna och att komma tillbaka gång på gång, säger Patrik.
Man i blå tröja lutar sig mot en full kundvagn i en butik.
30 april 2025

Påsken gav rekordförsäljning för Gekås Ullared

Påsken gav rekordförsäljning för Gekås Ullared Utemöbler, matvaror och vårkläder till hela familjen hamnar i topp när Gekås Ullared summerar försäljningsframgångarna under den gångna påsken. ”Vi sålde för 162 miljoner kronor under påskvecka – en ökning med 35 procent mot föregående år. Det är ofattbart bra!”, säger vd Patrik Levin. Påsken en av vårens försäljningstoppar på Gekås Ullared och i år blev succén större än någonsin. Kundtrycket överträffade förväntan och under påskveckan besökte 110 000 personer varuhuset och tillsammans shoppade de för 162 miljoner i varuhuset och dess fem restauranger.– Det är en ökning med 35 procent mot föregående år och den bästa vårveckan någonsin i Gekås Ullareds historia, säger vd Patrik Levin.Att vårsolen tittade fram bidrog också till försäljningen då kundvagnarna fylldes med utemöbler, grillar, matvaror, sportartiklar och vårkläder till både dam, herr och barn.– Vi har byggt en hel destination kring idén att shopping är kul, och något man vill göra tillsammans! På Gekås Ullared handlar man inte bara – man upplever, äter gott och umgås. Att så många besöker oss under storhelgerna är ett tydligt bevis på att fysisk shopping lever i allra högsta grad, säger Patrik.Även i Gekåsbyn var det full aktivitet under påsken med allt från äggjakt, hoppborg, foodtruck och påskkamp. Påskveckan är startskottet för campingsäsongen i Ullared och totalt övernattade hela 2 500 husbil- och husvagnsekipage på Gekås camping och ställplats under veckan. Antalet gästnätter i hela boendeanläggningen ökade med 33 procent till 14 700 under samma vecka.– Påsken blev en rekordstart på säsongen och det ska vi så klart fira! Sedan laddar vi om för en sommar där våra medarbetare kan fortsätta att skapa magi för alla hundratusentals gäster. Det är teamets energi, service och kundfokus som gör Ullared till mer än bara shopping!
Blå stadsbuss med reklam för presentkort, två personer står vid ingången.
04 december 2024

Gekås Ullared delar ut presentkort till alla som tar bussen

Gekås Ullared delar ut presentkort till alla som tar bussen Gekås Ullared inleder ett unikt samarbete med Hallandstrafiken för att locka fler julklappsshoppare att ta bussen till varuhuset. Från 9 december till 23 december får alla som åker med Hallandstrafikens bussar till Ullared ett presentkort värt 100 kr att shoppa för på Gekås. Att uppmuntra till mer kollektivt resande och ge fler möjlighet att julshoppa till absolut lägsta pris är målet när Gekås Ullared nu inleder ett unikt samarbete med Hallandstrafiken.– Vi vill helt enkelt ge fler möjlighet att besöka varuhuset! Att handla allt du behöver på ett och samma ställe är hållbart. Tar du dessutom bussen och åker tillsammans med andra så blir det ännu bättre, säger Patrik Levin, vd på Gekås Ullared.Samarbetet med Hallandstrafiken pågår under perioden 9–23 december. Då belönas alla som reser med Hallandstrafikens bussar med ett presentkort värt 100 kr att shoppa för i varuhuset. Presentkortet hämtas ut i Gekås kundtjänst/varubyte mot uppvisande av giltig biljett. – På Gekås shoppar du julklappar, och annat som familjen behöver, under ett tak och till oslagbart låga priser. Det ger tid och pengar över till annat! Andra halvan av december är dessutom en lite lugnare period i varuhuset. Jag hoppas att massor av hallänningar tar chansen att åka buss till Ullared så gott som gratis, säger Patrik Levin.Även Hallandstrafikens förvaltningschef Andreas Almquist ser positivt på samarbetet.– Gekås Ullared har sedan en tid tillbaka varit företagskund hos oss på Hallandstrafiken, därför känns det extra bra att gå in i det här samarbetet som uppmuntrar även deras besökare att åka buss till varuhuset, säger Andreas Almquist.Läs mer här >>
Man sitter bredvid jultomtar i butik.
12 november 2024

Lördag 9 november slår alla rekord för Gekås Ullared

Lördag 9 november slår alla rekord på Gekås Ullared Årets julhandel fortsätter att slå rekord på Gekås Ullared! Lördag 9 november gav en otrolig toppnotering när varuhusets besökare shoppade för hela 50,8 miljoner kronor. ”Detta är ett kvitto på att vårt koncept med lågpris 365 dagar om året verkligen flyger!”, konstaterar Patrik Levin, vd på Gekås Ullared. För andra veckan i rad nådde shoppingen nya rekordnivåer på Gekås Ullared. Lördag 9 november besökte 23 200 kunder varuhuset som tillsammans shoppade för 50,8 miljoner kronor. Det är en rejäl ökning från förra årets rekord på 47,4 miljoner kronor. – Förra veckan slog vi veckorekord med en försäljning som för första gången passerade 200 miljoner. Att direkt följa upp det med ett dagsrekord som spränger 50 miljonersvallen känns otroligt kul, säger Patrik Levin, vd på Gekås Ullared. – Detta är ett kvitto på att vårt koncept med lågpris 365 dagar om året verkligen flyger. När övriga handeln kämpar är det angenäma problem att vi på Gekås behöver köpa in ytterligare 5 000 kundvagnar och trolla fram fler parkeringsplatser till toppdagarna, säger Patrik. Förutom försäljningsrekord i varuhuset passade kunderna också på att äta gott under shoppingturen. Sammanlagt serverade Gekås nio restauranger mat och fika för 1,8 miljoner kronor. Och störst av alla var Restaurangen på Plan 3 som serverade 5 777 maträtter under dagen vilket ger ett snitt på 1 rätt var femte sekund. Samtidigt drog Gekås boendeanläggning in 800 000 kronor under rekorddagen. Allt som allt sålde destinationen för 53,4 miljoner under lördagen.– Vårt mål är att vara världens bästa lågprisdestination, säger Patrik. Förutom shopping med rätt varor till lägst pris ska vi erbjuda mat, boende, aktiviteter och underhållning med samma prisfilosofi. Det ger kunden en oslagbar upplevelse som bara går att hitta hos oss! 
Man i blå kavaj lutar mot räcke i butik med hyllor av varor i bakgrunden.
08 november 2024

Höstlovet gav shoppingrekord för Gekås Ullared

Höstlovet gav shoppingrekord för Gekås Ullared Höstens shoppingsäsong har redan levererat rekordförsäljning för Gekås Ullared. För första gången i företagets historia uppgick försäljningen i varuhuset till över 200 miljoner på en vecka. ”Det är fantastiskt att se hur varuhuset lockar kunder i alla åldrar under höstlovsveckan!”, säger Patrik Levin, vd på Gekås Ullared.       Under höstlovet vecka 44 slog Gekås Ullared nytt rekord när kunderna shoppade för sammanlagt 202 miljoner kronor i varuhuset. Det var en finputsning av det tidigare veckorekordet på 191 miljoner kronor från oktober 2023. Den totala försäljningen under oktober månad landade på 790 miljoner. – Vi är otroligt glada och stolta! Det är fantastiskt att se hur varuhuset lockar kunder i alla åldrar under höstlovsveckan. Vi skapar Sveriges roligaste shopping genom att erbjuda en plats där människor kan umgås, samtidigt som de shoppar allt de behöver till lägsta pris, säger Patrik. – Vi ser i försäljningsstatistiken att varukategorier som barnkläder, leksaker och livsmedel ligger i topp. Vi sålde bland annat ofattbara 8,3 ton lösgodis under veckan, säger Patrik. Även Gekås Ullareds boendeanläggningen med hotell, stugby och camping gjorde sin bästa höstvecka någonsin med intäkter på 5,3 miljoner kronor under höstlovsveckan. Destinationens nio restauranger slog också höstrekord med en försäljning som landade på 8,4 miljoner kronor. – Vi har verkligen fantastiska medarbetare i destinationens alla verksamheter! Rekorden firar vi alltid tillsammans och det kommer vi så klart att göra även denna gång.
Matvaror och förpackningar från varumärken som Felix, Garant och Lätta, arrangerade på en blå bakgrund.
19 juni 2024

Rekordbillig matkasse på Gekås Ullared

Rekordbillig matkasse på Gekås Ullared Försäljningen av livsmedel fortsätter att slå nya rekord på Gekås Ullared och allra mest ökar mejeri, kött och chark, frysvaror och skafferivaror. ”Vi säljer samma produkter fast till lägre ordinariepris än livsmedelskedjorna. Svårare än så är det inte!” säger Gekås Ullareds vd Patrik Levin. Gekås Ullared är synonymt med lågpris och shoppingturism, och många kunder åker långväga för att fynda allt från kläder och skor till kosmetik, leksaker, hemelektronik och hästsport i det stora gula varuhuset. Men en av de produktkategorier som ökar mest just nu är mat.– Försäljningen av livsmedel har ökat med 30 procent de senaste åren och vi märker att allt fler kunder storhandlar mat när de besöker varuhuset, säger vd Patrik Levin.Patrik har en lång erfarenhet från dagligvarubranschen innan han 2020 tillträdde som vd på Gekås Ullared. Förklaringen till den positiva utvecklingen för Gekås livsmedelsavdelning är enkel, konstaterar han.– Vi säljer samma produkter fast till lägre ordinariepris än livsmedelskedjorna. Svårare än så är det inte! Matpriskollen, en oberoende app för matprisjämförelser, gjorde nyligen en enkel stickprovsundersökning med ett urval välkända produkter från Gekås Ullareds sortiment. Man jämförde sedan varuhusets priser med ordinariepriser hos åtta olika butikskedjor. Resultatet visade att Gekås Ullared är 16 procent billigare än tvåan Willys. Klicka här för att förstora tabellen >> OBS! Alla priser är ordinarie priser och medlemsförmåner är inte inräknade.– Det är självklart kul att få en tydlig indikation på hur billiga vi är jämfört med Sveriges matvarujättar. Vi har ett begränsat sortiment och mat är inte vår kärnverksamhet. Men det är fullt möjligt att handla det mesta som en familj behöver i matväg hos oss, och då till oslagbart låga priser, säger Patrik.– Vi har en enkel prissättning och arbetar inte med kampanjer och tillfälliga prissänkningar. Därför kommer Gekås inte alltid att vara billigast på varje enskild produkt varje vecka. Men vi kommer fortsätta arbeta för att alltid ha det lägsta ordinariepriset på våra varor 365 dagar om året. Fyller du en korg eller kundvagn på vår livsmedelsavdelning så blir prislappen alltid betydligt lägre än i mataffären, säger Patrik.