Man i blå skjorta står framför Gekås Ullareds butik, en populär destination för shopping i Sverige. Bakgrunden visar den karakteristiska gula byggnaden med logotypen tydligt synlig.

Succéstart för shoppinghösten på Gekås Ullared

Pernilla Wahlgrens höstmode, en nylanserad barnavdelning och mat till lågpris är tre av framgångsfaktorerna som gett Gekås Ullared en rekordstark start på höstförsäljningen. ”Hösten började med septemberrekord – och det är bara början!”, spår vd Patrik Levin.

I år summerade destinationen Gekås Ullared den starkaste septembermånaden i varuhusets historia med en ökning på 15 procent jämfört med föregående år. Under september shoppade 305 000 kunder för 541 miljoner kronor i varuhuset, restaurangerna och boendeanläggningen. Fler rekord är att vänta när varuhuset nu går in i årets mest intensiva shoppingperiod.

– Det är fantastiskt att se en sådan fin försäljningsökning så här tidigt på hösten. September 2025 slår alla tidigare år med råge, och jag vågar nästan lova fler stora rekord under oktober och november, säger vd Patrik Levin.

Gekås Ullareds kunder shoppar brett men särskilt stark utveckling syns inom mode (+16 %), skor (+15 %), kosmetika (+15 %) och livsmedel (+24 %). Bland framgångsfaktorerna lyfter Patrik fram Pernilla Wahlgrens höstmodekollektion, en nylanserad och välfylld barnavdelning samt helheten – ett stort och brett sortiment till ständigt lågpris.

– Våra inköpare har köpt in mer varor än någonsin och vår största utmaning just nu är att hinna fylla hyllorna i samma takt som kunderna shoppar. Det är en fantastisk utmaning att ha, konstaterar Patrik.

Varuhusets unika koncept – allt under ett tak och till oslagbart låga priser – lockar miljontals kunder varje år.

– Alla ska ha råd att köpa nya vinterskor till barnen och fylla skafferiet med mat. Våra kunder investerar sin tid för att besöka oss, men köper du en vinterjacka, ett täcke till hästen eller ett flak kaffe, kan det i många fall betala hela Ullaredsresan. Det är precis så vi vill göra skillnad i människors vardag, säger Patrik.

Nu väntar oktober och november, årets mest intensiva shoppingperiod i destination Ullared. Det blir lite extra julstämning i shoppingvimlet, bland annat med evenemanget Jul på Gekås och julbord både i varuhuset och på Hotellet.

– Julshoppingen är årets höjdpunkt! Man kan nästan ta på stämningen och glädjen hos alla våra medarbetare. Det är ett teamwork utan dess like, säger Patrik.