Tillbaka till nyheter
Nu har vi jul i varuhuset

Nu har vi jul i varuhuset

Den 23 oktober 2020

Tillbaka till nyheter

Sommarvärmen hinner knappt lägga sig förrän tomtar och julpynt gör sitt inträde på Gekås – till både kundernas och personalens stora glädje. Möt medarbetarna som ser till att stämningen är på topp på varuhusets juligaste avdelningar.

Intervjuer och bilder producerades i oktober 2019

Nu är det jul i varuhuset_Gekås Ullared

Emelie Carlsson ser lugn ut, trots att det är mitt i julruschen och hon är arbetsledare på en av de mest jul-intensiva avdelningarna i varuhuset: Till Hemmet.
– Vi har väldigt bra koll och det går som hejsan. Det är inga problem när man har så fantastiska kollegor, säger hon och blickar ut över ganska många blåklädda Gekåsmedarbetare som artigt tar sig fram mellan kunder, tomtar och ljuslyktor. I vanliga fall är de drygt 40 medarbetare på Till Hemmet-avdelningen, men inför julsäsongen tredubblas antalet.
– Vi börjar fylla på hyllorna redan klockan sex på morgonen, klockan fem på lördagar. Sedan rullar det på ända till sent på kvällen. Under hösten har varuhuset öppet till klockan tio, säger hon.

Emelie har jobbat hela 16 jular i varuhuset och tycker bara att det har blivit bättre med åren, trots fler shoppare, större sortiment och högt tempo.
– Vi är alltid taggade inför högsäsongen eftersom det är så roligt att jobba då, full fart och saker på gång hela tiden. Förr var det lite stökigare eftersom varuhuset var mindre. Nu har vi vuxit, fått ett bättre kundflöde och mer svängrum i gångarna. Förr i tiden kunde kassaköerna gå hela vägen ned till leksaksavdelningen, då var det lite bökigt, säger hon.

På Till Hemmet-avdelningen smygstartar julruschen i gång redan i juli, när julpapper och julkort kommer in i sortimentet. Själva jultorget byggs sedan vecka 35, det vill säga i september, och i oktober–november är fullt sortiment. Kunderna köper tomtar, julgranar, kulor, inslagningsmaterial, enorma mängder ljus och ljuslyktor.
– Och Nissedörrar och julgranståg förstås! Varje år är det nya trender som slår, 2018 och framför allt 2019 var det tomten med teleskopben som alla ville ha. Ibland är det svårt att förutse vad som ska sälja, men så blir något en snackis och försäljningen tar fart nästan av sig själv, säger hon.

EN GRÖN JUL
En liten bit bort står Mariette Johansson som är sortimentsansvarig med full koll på växter och blommor. Julsäsongen börjar med en ökande försäljning av ljung och andra köldtåliga uteväxter, redan ganska tidigt på hösten, berättar hon.
– Sedan går det över mot till exempel amaryllis, julstjärnor i alla möjliga färger, rumsgran, ge-bort-grupper, snittrosor och hyacinter. Blommor verkar bli allt viktigare i julpyntet inomhus. Och Gekås ligger väldigt bra i pris, så jag förstår att folk passar på att handla, säger hon.
Rött och vitt är de dominerande färgerna, men även den som till exempelvis vill ha en helt rosa jul hittar blommor för det också. Och den som vill ha skötselråd kan få det med. En kund kommer fram och frågar hur man ska ta hand om en rumsgran och Mariette berättar ingående om vattning och placering.
Hon jobbar ungefär halva året med julen, så lagom till december brukar hon vara lite trött på den, erkänner hon.
– Blommor, gran och levande ljus räcker gott som julpynt hemma hos mig.

LEKFULLA KLAPPAR
På leksaksavdelningen går det inte att missa att det pågår en mycket målinriktad julklappsjakt. Kunderna börjar fråga efter julkalendrar redan på sommaren och då brukar sortimentsansvarige Marcus Nilsson känna av vad som komma skall.
– Men sedan rullar det bara på, och med fem gånger så många kollegor som vanligt är julperioden riktigt kul, säger han.
Han beskriver att det brukar vara högtryck mellan hyllorna när kunderna är på klappjakt. Men den höga ljudnivå är inget som han ens tänker på längre. Inte ens det ihållande ylandet en bit bort på avdelningen.
– Det är rörelseaktiverade leksakshundar, när någon går förbi börjar de låta. Och det har väl hänt att man fått ducka för en och annan frisbee eller styrt undan för fotbollar i gångarna. Det är en del av charmen på leksaksavdelningen, säger han.
Klassiska storsäljare vid jul är böcker, Lego och sällskapspel. På senare tid har Marcus noterat att även om kunderna handlar mer, handlar de också mer genomtänkt.
– Vi säljer väldigt mycket pyssel, många interaktiva leksaker och dessutom mer och mer leksaker i trä. Det tolkar jag som att folk vill aktivera sig och tänker på miljön, säger han.

 

 

VARDE LJUS
Den kanske mysigaste avdelningen i hela varuhuset är belysningsavdelningen där rad efter rad av adventsljusstakar, julgransbelysningar och adventsstjärnor glimrar. Mikaela Rikardson visar runt.
– Lilly och Milano är storsäljare, säger hon. Och allting i vinröd sammet!
För den oinsatte betyder det en fjäderlik pappersadventsstjärna till fönstret, en sjuarmad metalljusstake och pappersstjärnor med sammetsyta som matchar mycket annan av den inredning som Gekås säljer.
– Vi har en mycket större avdelning numera och kan ha ett brett sortiment, med allt från traditionellt till modernt. Vi säljer också mer och mer utebelysning som nät, grangirlanger och flaggstångsbelysning. Härligt att lysa upp vintermörkret med, säger hon.
Den mörka tiden på året innebär hektiska dagar för Mikaela och hennes arbetskamrater.
– Det blir stegrekord nästan varje dag den här tiden. Upp mot 20 000 på en dag är inga konstigheter, säger hon.

SNÖIG DEKOR
Vad många inte vet är att Gekås har en egen dekorationsavdelning. Dekoratörerna klär skyltdockor och bygger alla miljöer efter säsong, och har naturligtvis ansvar för att varuhuset ser extra juligt ut.
– I år har vi satt upp 300 meter grangirlang kring pelare i varuhuset, berättar Malin Åsén som är butikskommunikatör.
Det är ett kreativt jobb där hon får göra allt från att bygga en gigantisk snögubbe av hönsnät och vadd till att sätta stämning med rätt musik. En del material hämtar hon på hyllorna i varuhuset, men mycket tillverkar hon och hennes kollegor själva.
– Det är kul när kunderna tycker att det är fint. Det är många sinnen som ska stimuleras och vi vill skapa rätt känsla och väcka köplust. Samtidigt ska det liksom smyga på och vara diskret och snyggt, säger hon.

FULSNYGGT TILL JUL
De amerikanska jultraditionerna har blivit ett allt mer populärt inslag även här i norr. Nu är det inte bara lusselinnen och pepparkaksdräkter som gäller till barnen utan också stickade tröjor med renar, bjällror och blinkande lampor, julpyjamasar, crazy mössor och juliga håraccessoarer.
– Jag gillar ju när det är lite fulsnyggt och lite för mycket av allting. Synd att inte lussebullepyjamasen finns i vuxenstorlek, då hade jag köpt den direkt, säger David Seitzberg som har hand om klädsortimentet med jultema.

Leendena är många bland kunderna när de hamnar här, och särskilt de fulsnygga tröjorna är storsäljare. Vad sägs om en tröja med trycket ”Oh, Deer”, batteridrivna tomteluvor eller extrajuliga tåstrumpor? För att göra succé på jobbets julfest eller som en gåva till någon med humor. David tror att den lite mer lekfulla approachen till julen tilltalar många.
– Julen är lite stressig med mycket som måste handlas, så lite crazygrejer tycker många kunderna är kul, säger han.
Han är noga med att krydda julstämningen i varuhuset med ett trevligt leende till alla.
– Oavsett hur stressigt det är i varuhuset är julen den roligaste tiden att jobba. När den är över tar det inte lång tid innan vi som jobbar här längtar efter nästa år.

LÄS MER: Inredning för en magisk advent