En leende man i kostym står lutad mot en vägg med gul bakgrund, med armarna korsade och ett armband på handleden.

Vår affärsidé är:
Lågpris & shoppingglädje

Den svenska handelsbranschen har länge tacklat svåra motgångar med omställning till e-handel och ökade omkostnader. Samtidigt lockar ett stort, gult varuhus på den halländska landsbygden fler ­besökare än någonsin. Hur är det möjligt? Vi bad Gekås Ullareds vd Patrik Levin djupdyka i detta svenska shoppingfenomen!

Efter snart fem år som vd för Gekås Ullared har Patrik Levin hunnit lära känna företaget
både utan och innan. Det är en entreprenörssaga som blev sann och som fortsätter att blomstra tack vare engagerade medarbetare och en grundmurad tro på affärsidén.
 – Jag brukar säga att Gekås Ullared är den sista enhörningen i svensk handel, för vi går vår egen väg och gör vår egen grej. Företaget har ett tydligt dna som genomsyras av långsiktighet, ett enormt kundfokus och en prissättning som speglar vår ­ambition att alla människor ska ha möjlighet att sätta guldkant på vardagen, säger Patrik.
 Att besökarna investerat tid för att resa till ­destinationen är något han värdesätter högt. Därför vill han säkerställa att upplevelsen känns prisvärd och rolig, både för de som åker över dagen och de som väljer att göra shoppingresan till en ­minisemester.

Kundfokus är ledordet

En vanlig dag på jobbet uppskattar Patrik att han säger ”hej” ungefär 300 gånger.
 – Det är nog det ord jag använder mest i mitt ­ordförråd. Ett trevligt bemötande är en viktig komponent i vår företagsfilosofi. Hos oss pratar medarbetare och chefer i ögonhöjd, för alla är lika viktiga. Fast de som sitter i kassan är kanske allra viktigast, säger Patrik med värme och utvecklar:
 – Våra medarbetare i kassan måste hantera ­stressen. Samtidigt som de ska leverera leenden och ett gott humör för att ge alla kunder ett bra avslut på shoppingdagen. Varje kund är unik och varje möte med våra medarbetare är avgörande för om de åker härifrån med en bra eller dålig känsla. Den känslan avgör sedan om de vill komma tillbaka eller inte.
 Han lyfter även alla hjältar som jobbar i det dolda bakom kulisserna. De som lagar maten i restaurangerna, städar hotellrummen, tar hand om alla produkter som hamnat på fel plats och galgar kläder på lagret. De är alla viktiga kuggar i den maskin som avgör kundens shoppingupplevelse.

Två personer i en leksaksbutik, en man i kostym som pratar med en ung man i en blå t-shirt med texten "Gekås Ullared". I bakgrunden syns hyllor med LEGO-produkter.

Ute på golvet och i nära dialog med både medarbetare och ­kunder får Patrik ­viktig input i vardagen.

Mod att satsa

Gekås Ullared har utvecklat sin verksamhet i linje med kundernas behov och efterfrågan. En stor del av företagets vinst återinvesteras kontinuerligt i hygienfaktorer som parkeringsplatser, kundvagnar och en fräsch shoppingmiljö. Men det görs också nytänkande, och ibland våghalsiga, satsningar för att utveckla destinationen för framtiden.
 – Jag anser att vi är modiga. Vi vågar hoppa utan att riktigt veta var vi kommer att landa. Vi testar, och flyger det inte backar vi, tänker om och gör bättre, säger Patrik.
 Ett exempel på ett vågat hopp var beslutet att bygga ett nytt hotell med 154 dubbelrum mitt under brinnande pandemi. Patrik förklarar tanken bakom projektet:
 – Vi valde att se bortom de tuffa tiderna och istället satsa långsiktigt. Genom att bygga hotell trots pandemin investerade vi i framtiden och i den upplevelse vi vill ge våra kunder. När besökstalen gick upp igen stod vi redo med en destination som var ännu mer attraktiv än tidigare, säger Patrik.
 Den stora omtanken, att alla ska ha råd att sätta guldkant på vardagen, är en viktig byggsten i företagets affärsidé. Och denna filosofi styr ­prissättningen genom verksamhetens alla delar.
 – Vi vill att alla ska kunna klä sig själva och sina barn för alla årstider, kunna bunkra ­förbrukningsvaror och unna sig det lilla extra. Bra funktionskläder till förskolan och en ny skolväska ska inte behöva göra hål i plånboken, säger Patrik.

En omöjlig affärsidé

När Gekås Ullared först såg dagens ljus befann sig retail-Sverige mitt i ett expansivt skifte. Handel via postorder var på frammarsch och många klassiska varuhuskedjor som Kappahl och Åhléns grundades.
 – Vår historia bygger egentligen på en dröm och en affärsidé, där entreprenören Göran Karlsson tänkte: Klart det går att sälja både partivaror och andrasortering till folk, bara det är riktigt, riktigt billigt.
 Så Göran drog nytta av sitt breda kontaktnät i knallebygden och höll sig framme när klädföretagen skulle kassera svårsålda partier.
År 1963 öppnade butiken i Ullared där han sålde de stora partierna han kom över, från städrockar till kostymer. Det blev succé och redan efter tre år hade han vuxit ur lokalen.
 – Göran flyttade då verksamheten till Ullareds ­stationshus, och efter ytterligare några år till den ­gamla kromfabriken som faktiskt är varuhusets ­nuvarande plats. Under åren har vi byggt ut på ­längden och tvären, men originallokalen finns kvar.
 Affärsmodellen – att sälja stora ­volymer till många människor, med så låg kostnadskostym och så få mellanhänder som möjligt – lever än idag. Men borta är andrasortering och överskottslager. ­Sortimentet har breddats – från att mest bestå av kläder – till att omfatta det mesta man behöver i sin vardag, vilket gör Gekås Ullared unikt i Sverige.
 – För de flesta erbjuder Gekås inga snabba lösningar på vardagsproblem,
som att klockan åtta på kvällen inse att kylskåpet är tomt, eller att ­barnen ­behöver nya skor till gymnastiken ­imorgon. Men om man däremot planerar sina inköp och avsätter tiden för att åka till oss gör man en riktigt bra affär genom att shoppa allt som familjen behöver under ett tak och till oslagbart låga priser, säger Patrik.

Man står på taket av en byggnad med en stor metallstruktur i bakgrunden. I horisonten syns ett hotell med texten "HOTELLET". Grönskande skog omger området, vilket ger en naturskön miljö.

Hollywood må ha en häftig skylt, men Gekås Ullared har en kundvagn! Från taket ser man dessutom Hotellets senaste utbyggnation.

Affärsman i blå kostym står utanför en byggnad och pratar i telefon. Bredvid honom finns en staty av en ung pojke som också visar en telefon. Bakgrunden är en färgglad vägg.

Gekås Ullareds grundare och första vd, Göran Karlsson, hyllas med en staty utanför extrén.

Mer än bara shopping

– Jag är stolt över att vara den femte vd:n för ett bolag som varit framgångsrikt i 63 år och som har kontinuitet och långsiktighet som ledord, säger Patrik.
 – När jag var liten och åkte till Ullared för att handla med min mamma gjorde vi det som en utflykt. Det är en av anledningarna till att jag känner extra starkt för att shoppingen ska vara en aktivitet man gör tillsammans, och jag vill fortsätta att utveckla en destination som uppmuntrar till umgänge.
 Förutom 44 500 kvadratmeter shopping­paradis erbjuder Gekås Ullared idag också boende­anläggning med hotell, motell, stugby, fyrstjärnig camping och två ställplatser för husvagn och husbil. I varuhuset finns fem restauranger och utanför ligger ytterligare tre. Det finns aktiviteter i massor och året runt arrangerar man små och stora event med happenings för hela familjen. Det kan vara livemusik med ­välkända artister, LEGO®-mässa, boksigneringar och ­kändisbesök i varuhuset, ­tävlingar, temadagar och årligt julevent. Allt för att skapa en oslagbar upplevelse.
 – I slutändan är det kanske detta som gör oss mest unika: Vi har skapat Sveriges roligaste ­shoppingdestination. Människor besöker oss för att vi är en plats att umgås på, handla allt man behöver och villhöver, äta gott och skapa minnen för livet tillsammans med nära och kära.