Tillbaka till nyheter
"It is your time" Kosmetika

”It is your time” Kosmetika

Den 23 september 2021

Tillbaka till nyheter

Gekås Ullareds populära kosmetikavdelning får en ny look i höst. Det blir inte bara mer plats för makeup, hudvård, hår, parfym och spa, utan också en mer inspirerande och inbjudande miljö.

Gekås Ullareds kosmetikavdelning har förändrats och brett ut sig genom åren, men nu görs en rejäl satsning på en av varuhusets allra populäraste avdelningar. Många är de tonåringar som köpt sin första deodorant på Gekås, eller provat smink framför de små speglarna. Här är kunderna vana vid att kunna shoppa hudvård och makeup till riktigt bra priser, hitta spännande varumärken och fylla på badrumsskåpen med både basprylar – som hygienartiklar och hudvård – och det där lilla extra – som parfymer, makeup­redskap och spaprodukter. Genom åren har också många nyheter tillkommit i sortimentet. Men nu är det alltså dags för avdelningen att få ett ansiktslyft. Inte ett kirurgiskt, men väl en utseende­ och innehållsmässig uppdatering.

– Det är en satsning som har varit på gång ett tag, och som känns viktig efter­som efterfrågan på makeup, hudvård, hår, parfym och spa har ökat väldigt mycket. Nu blir avdelningen större och får en helt ny stil, med mustigare färger och mörkare toner, säger Anna Martinsson som är Gekås marknadschef och en av dem som har tagit fram det nya inrednings­ och kommunikations konceptet.

Dessutom blir det lite luftigare och på vissa ställen bredare mellan hyllorna.

– Framför de olika varumärkenas makeupställ har vi skapat mer plats så att kunderna kan titta och välja utan att känna att de är i vägen, säger Anna. Det blir också lättare att hitta tack vare en överskådlig och lättbegriplig kommunikation som Anna tror kommer att förhöja shoppingupplevelsen och underlätta för kunderna.

SENASTE TRENDERNA

Främst är det makeup och hudvård som får större yta och fler produkter. Fler och fler intresserar sig för just makeup och hudvård, inspireras av sminktrender på sociala medier och förväntar sig att hitta det senaste på Gekås Ullared. Och någon som har bra koll på vad kunderna efterfrågar är Gabriella Gustafsson, som är ansvarig inköpare för kosmetikavdelningen.

– Just hudvård i alla former är en stark trend just nu, man vill ta hand om och vårda sin hud på bästa sätt. Fokus på kraftiga ögonbryn och markerade fransar fortsätter, och det är trender som vi sett ett tag. Vi har bland annat fått in ett nytt varumärke som heter Physicians Formula, som är riktigt bra makeup som passar känslig hud, säger hon.

I Gekås makeuputbud finns många stora varumärken representerade som Max Factor, L’Oréal, Lumene, Isadora och Maybelline. Dessutom prisvärda storsäljare som Wet n wild, Claudia och Technic. De flesta har egna sminkställ som rymmer en mängd produkter. Eftersom målgruppen är bred – allt från ungdomar med begränsad budget till vuxna som gärna lägger en större slant på skönhet – finns märken och produkter i flera priskategorier. Men oavsett prisklass är det framför allt en produkt som sticker ut som Gekås främsta storsäljare: mascara.

– Vi säljer stora mängder eftersom vi är så prisvärda, säger Gabriella och berättar vidare att man också säljer mycket nagellack och tillbehör för manikyr och pedikyr där varumärken som Depend, Kiss och Scholl är populära. Makeupredskap som olika penslar, sminkvantar och svampar är också storsäljare.

NÅGOT FÖR ALLA
Hudvård och kroppsvård är också en kategori som växer, inte minst för att män i allt större utsträckning upptäcker vinsterna med att ta extra bra hand om hud, hår och skägg. Populära varumärken för både män och kvinnor är Nivea, L’Oréal, L300, Oliva – Neutrogena, bland annat med den populära tonårsserien för problemhy – Garnier och många fler.

– En nykomling på avdelningen är det tyska märket Weleda som gör naturlig och ekologisk hudvård. Det känns som ett spännande nytillskott som kommer uppskattas av våra kunder, säger Gabriella. Men det är mycket mer än makeup och hudvård som ryms under kosmetik­paraplyet. Hårvård och hårfärg, parfymer för dam och herr, spaprodukter med allt från ansikts­ och fotmasker till badbomber, läsglasögon och en av de produkter som Gekås faktiskt säljer mest av alla kategorier, nämligen glasögonservetter.

Dessutom finns det sortiment som skiftar med säsongerna. När efterfrågan på solkrämer minskar, flyttar till exempel presentaskarna och adventskalendrar in och blir upp skattade fynd för alla julklappsshopparna.

SMYCKESNYHET
Längst ned på avdelningen hittar du ställen med smycken med både halsband, örhängen, ringar och armband i utbudet. – Där har vi också ett nytt fint märke, Pearls for Girls, som har en serie både för dam och barn med smycken av sötvattens pärlor, berättar Gabriella. Med ett så stort sortiment är det inte konstigt att kunderna ofta dröjer sig kvar lite längre på avdelningen. Och om man har svårt att fatta beslut finns Gekås duktiga personal i närheten för hjälp med råd och svar på frågor.

TILL KOSMETIKA