Tillbaka till nyheter
Frågor & Svar om Corona

Frågor & Svar om Corona

Den 2 april 2020

Tillbaka till nyheter

Just nu får vi mycket frågor angående Coronaviruset och hur Gekås Ullareds verksamheter påverkas av situationen. Vi har samlat de vanligaste frågor och besvarar dem här!

Vilka åtgärder har ni vidtagit för att minska smittspridningen?
Gekås Ullared följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer och har vidtagit en rad åtgärder för att skydda kunder och medarbetare. Vi har bland annat begränsat antalet kunder i varuhuset, vidtagit åtgärder för att minska risken för trängsel och köbildning samt tagit fram nya rutiner i kassalinjen. Läs mer om Gekås Ullareds åtgärder här >>

Har ni öppet som vanligt?
Ja, i dagsläget gäller våra ordinarie öppettider. Läs mer här >>

Är det mycket kunder i varuhuset?
Besöksantalet i varuhuset har minskat med ungefär 50 procent mot föregående år. Måndag-torsdag är det extra lugnt och då är du också extra välkommen att besöka oss. Under veckoslut, röda dagar och klämdagar är det fler som vill shoppa och du får räkna med lite mer väntetid. För att undvika trängsel har vi begränsat antalet kunder som kan befinna sig i varuhuset samtidigt med 60 procent. Vi har också bara öppet varannan kassa för att skapa distans mellan människor. Det innebär att du under välbesökta dagar kan få köa lite längre för att komma in och ut ur varuhuset än vad som är normalt för säsongen.

Kommer Gekås starta webbshop?
I dagsläget har Gekås Ullared inga planer på att lansera e-handel. Vi förstår att efterfrågan finns men vår organisation är helt uppbyggd kring fysisk handel. Att ställa om till e-handel skulle vara ett projekt som kräver mycket tid och stora personalresurser. Vår förhoppning är att spridningen av coronaviruset minskar och att våra kunder då känner sig trygga med att handla på plats i varuhuset. Dock erbjuder vi under en begränsad tidsperiod möjligheten att köpa utemöbler via telefon eftersom vi inom detta produktsegment redan har färdiga rutiner för beställning och hemleverans.

Hur beställer jag utemöbler via telefon?
Under perioden 1 april-30 juni erbjuder vi möjligheten att beställa utemöbler från vårt sortiment via telefon. Läs mer om hur det går till här >>

Har restaurangerna i varuhuset öppet?
För att ge våra kunder möjlighet att hålla fysiskt avstånd till varandra fokuserar vi matserveringen till Plan 3 där vår största restaurang finns. Sportbaren har öppet som vanligt men serverar endast kall mat, fika och dryck. Kaffebaren på Plan 3 har öppet fredag, lördag och söndag. När Kaffebaren har stängt finns delar av utbudet istället att beställa i Restaurangen. Kaffebarens sittyta är dock öppen som vanligt samtliga och vi uppmanar besökare att sprida ut sig och sitta glest. Sallad & Matbaren är stängd tills vidare.

Finns det gott om produkter i varuhuset?
Ja, varuhuset är lika välfyllt som vanligt. Gekås har inte drabbats av några inställda leveranser utan har samma sortiment och fyllnadsgrad som tidigare.

Påverkas vårnyheter och säsongsvaror?
Nej, vi fortsätter att ta in nyheter i sortimentet och våra säsongsvaror kommer in som planerat. Just nu finns vårens nyheter inom bland annat mode, inredning, leksaker, grill, trädgård och utemöbler på plats i varuhuset.

Är Hotellrestaurangen öppen?
Hotellrestaurangen har öppet och serverar frukostbuffé som vanligt. Middagsbuffén är på grund av omständigheterna ersatt av ett kvällsmål. Läs mer här >>
Vi har vidtagit åtgärder för att undvika trängsel och köbildning i samtliga restauranger. Vi har löpande kontakt med den lokala Miljö- och hälsoskyddsförvaltningen som har godkänt våra nuvarande rutiner.

Kommer evenemanget En kväll i juni att ställas in?
Dansbandsfestivalen En kväll i juni arrangeras i Ullared av företaget Demo Group. På grund av rådande läge har Demo Group som arrangerar dansbandsfestivalen En kväll i juni valt att flytta hela arrangemanget till nya datum: 4-5 september 2020.