En dag på jobbet: I varuhusets vimmel

Linus Isaksson är en del av teamet på Gekås Ullareds kundserviceavdelning. Tillsammans ser de till att varor kan ­skannas på löpande band i de 82 kassorna och att kunder möts av leenden och bästa service i varubyten och kundtjänst.

Problemlösning på språng

Under högsäsong registreras i snitt 12 000 köp per dag i Gekås Ullareds långa ­kassalinje. För det mesta flyter det på som det ska, men ibland kan det uppstå problem som snabbt och lätt behöver redas ut för att kundflödet inte ska stanna upp. Då finns kundserviceavdelningen nära till hands, och kan skicka en problemlösare på studs. Denna någon kan vara Linus ­Isaksson, som med sin tekniska ­färdighet och kreativitet passar utmärkt för ­uppgiften. Dessutom inger hans vänliga och hjälpsamma personlighet lugn hos väntande kunder.

– Jag blir inte lätt stressad utan tycker om att ta mig an problem och hitta ­lösningar på stående fot, säger Linus.

Det kan till exempel handla om fel på enskilda kortterminaler, men vid ovanliga tillfällen kan samtliga kassor drabbas.

– Det har hänt att alla kortterminaler lagt av samtidigt på grund av strömavbrott. Vi får då koppla på reservsystemet med trådlösa terminaler. Oftast löser det sig snabbt, men det gäller att behålla lugnet och tackla alla frågor som kommer från kunderna, säger Linus.

Personalen på kundserviceavdelningen roterar mellan kassalinjen, kundtjänst, varubyte och Spelbutiken. Förutom att hålla rent och snyggt i kassorna och plocka undan produkter som kunderna i sista ­sekund ångrat, kör Linus ­tillbaka kund­korgar till ingången, där även varubytesdisken är placerad.

– Jag trivs med att ha mycket ­kundkontakt. Det är viktigt att vi i alla ­lägen ger kunden ett vänligt bemötande, visar att vi är engagerade och löser ­uppgiften på bästa sätt, säger Linus.

Titel: Kundservicemedarbetare med uppgift att bemanna kundtjänst och varubyte, samt att serva kassalinjen och lösa de problem som kan uppstå. Bor: I lägenhet i Varberg. På fritiden: Gillar att titta på fotboll, speciellt om Arsenal vinner. Har flera resor inbokade, till både fjäll och stränder, och nästa drömresmål är Portugal

Arbetet i varubyte har förenklats med ny teknik. Genom att skanna kvittot kan den aktuella varan snabbt lokaliseras vid en retur.

– I förra veckan hjälpte jag en äldre man som hade tappat bort sitt kvitto. Jag guidade honom till att hitta köpet i sin internetbank och kunde på så sätt få fram kvittot i vår databas. Han var så glad och tacksam, och imponerad av att det ens var möjligt, säger Linus.

År 2017 började Linus som sommar­jobbare i kassalinjen.

– Vi är ett bra team som har kul ­tillsammans! Snart är det också dags att ta emot och lära upp årets sommarjobbare, vilket alltid brukar ge härlig energi till gruppen, säger Linus.

I samma veva brukar Linus tilldelas rollen daglig ledare, vilket innebär att han under de hektiska sommardagarna har ansvar för att fördela bemanning, arbetsuppgifter och raster. En rolig utmaning som han ser fram emot!