Tillbaka till nyheter
Äntligen uteliv - möblera för sommardagar

Äntligen uteliv – möblera för sommardagar

Den 1 april 2020

Tillbaka till nyheter

Montes loungegrupp, utemöbler Gekås Ullared 2020

”Vi vill utvidga och förlänga vårt boendeutrymme ut i trädgården. Och vi vill ha med oss allt ut.  Det ska vara ombonat, mysigt och vädertåligt.”

Svenska folket vill vara mycket utomhus – och ha det riktigt bekvämt och snyggt på sina uteplatser, balkonger och terrasser. Därför fortsätter Gekås Ullareds satsning på utemöbler med ett ännu större showroom, fler nyheter och oslagbart bra priser.

Det var något helt nytt som hände våren 2019 när Gekås började sälja utemöbler.
Plötsligt gällde inte längre regeln att det som säljs i varuhuset ska få plats i en bil. Nu fick kunderna beställa och betala på plats i Ullared, och sedan åka hem, luta sig tillbaka och invänta smidig hemleverans. Det var en ny och vågad satsning – men Gekås kunder gillar ju nyheter! Så satsningen på utemöbler, med ett stort showroom i den nybyggda delen av varuhuset, blev en dundersuccé.
– Satsningen på utemöbler var ett jättestort steg för oss på Gekås och en enorm utmaning för hur vi jobbar, köper in,
presenterar och levererar produkter. När vi såg hur väl det togs emot av våra kunder redan första säsongen, ja, då blev jag varm inombords, säger inköpschef Linda Nilsson.

SÅLDE SLUT REKORDSNABBT

Kanske blev satsningen till och med lite för lyckad.
– Vi tog in ett relativt brett sortiment med olika typer av möbler för att ta reda på vad våra kunder ville ha. Därför var vi också övertygade om att det skulle räcka hela säsongen. Men vi fick stänga ner vårt showroom redan före midsommar, för då hade nästan allt tagit slut, berättar Linda.
Totalt genomfördes över 4 000 leveranser till hela Sverige, från norr till söder, under våren. Tusentals nöjda kunder kunde tillbringa sommarens varma dagar och kvällar i prisvärda, snygga och hållbara möbelgrupper från Gekås Ullared.
– Vi har lyckats väl med både priset och kvaliteten och kan erbjuda ett riktigt prisvärt utbud. Särskilt populära blev de mer exklusiva grupperna, det vill säga de lite mer påkostade rottingkvaliteterna och de rejälare, större möbelgrupperna med olika funktioner och tillbehör, säger Linda.

Linda Nilsson_Gekås Ullared 2020

SHOWROOMET VÄXER

Förra året sålde svarta och grå möbler i rotting bäst, och främst grå dynor. Funktioner av olika slag, som höj- och sänkbara bord, snurrbara serveringsbrickor mitt på bordet och fällbara ryggar, har fallit kunderna i smaken.

Turku loungegrupp, utemöbler Gekås Ullared

”Vi har laddat ordentligt i år och ökat våra beställningar, men storsäljarna kan ta slut fort”

Många har kombinerat möblerna med saker från vår heminredningsavdelning för att få en personlig stil, till exempel med nytt porslin, trendiga lyktor och prydnadssaker i guld eller silver och textilier i alla möjliga mönster och färger. Eftersom vi har allt i varuhuset kan vi visa upp olika inspirerande miljöer i vår utställning, säger Linda.
Varuhusets showroom har blivit en trevlig och luftig del av varuhuset där kunderna i lugn och ro kan gå omkring, provsitta, känna och diskutera – hela 480 kvadratmeter första säsongen har nu vuxit till 700 för att ge plats åt ännu fler trädgårdsgrupper och många spännande nyheter.
– I år satsar vi ännu mer på de lite exklusivare trädgårdsgrupperna och möbler med funktioner. Vi utökar även sortimentet av matgrupper med ordentliga fåtöljstolar och olika typer av rottingstolar, säger Linda. Jakarta rottingstol, utemöbler Gekås Ullared

INREDA UTE

Vår syn på livet och bekvämligheten utomhus har genomgått en otrolig förändring de senaste åren. Förr kanske man nöjde sig med ett enkelt möbelset med stapelbara stolar som var lätta att hålla rena, tålde lite regn och enkelt gick att stuva undan när hösten närmade sig. Idag innefattar begreppet utemöbler så mycket mer, konstaterar Linda.
– Utomhusmöbleringen närmar sig inomhusmöbleringen. Vi vill förlänga vårt boendeutrymme ut i trädgården. Och vi vill ha med oss allt ut. Möbler, mattor, växter och belysning, textilier, kök, till och med tv-apparater. Det ska vara ombonat, mysigt och vädertåligt, konstaterar Linda. Hon tillägger:
– Det är mycket att plocka ut och in – men det är så vi vill ha det! Vi vill leva utomhuslivet till max de få veckor om året
som det verkligen går.

Utemöbler Gekås Ullared, lounhegrupp Rotterdam, matstol Nepal

 

FULLMATAD ANDRA SÄSONG

Utesäsongen börjar tidigt på Gekås; redan i början av februari gick startskottet för
möbelförsäljningen i showroomet. Redan från dag ett var det fyllt av soff- och matgrupper i mängder, kaféset och bekväma matsplatsstolar. Dessutom ett extra stort dynsortiment, parasoller i olika storlekar
– både på fot och hängande – samt mattor, dynboxar och gasolvärmare.

Utemöbler Gekås Ullared– Vi säljer också utekök i aluminium, för många vill laga mat ute och kunna förbereda och fixa utan att behöva gå in, säger Linda.
I år räknar Gekås Ullared med att konceptet är etablerat och att många som kanske bara tittade förra året är redo för inköp.
– Utemöbler är ju inget man köper i en handvändning. Vi tror att många kunder upptäckte vårt utbud förra året men kanske inte var förberedda nog för att beställa. De kanske provsatt och hittade sin stil, men behövde hem för att mäta
och fundera – för att komma tillbaka i år och handla,säger Linda, som också vill rekommendera kunderna att inte vänta för länge med att bestämma sig, särskilt om de faller för några av de populäraste modellerna.
– Vi har laddat ordentligt i år och ökat våra beställningar, men storsäljarna kan ta slut fort.

SERVICE PÅ PLATS

Den som vill handla kan få personlig service i showroomet, något som var väldigt uppskattat förra året både av kunderna och av personalen, som upplevde att de kom närmare kunderna. Ordern läggs vid säljstationer i varuhuset, där man också betalar för produkterna och frakten, som kostar mellan 395 och 995 kronor beroende på hur långt från Gekås
leveransen ska gå. Det tar upp till 10 arbets-dagar att få hem möblerna.
– Vi är väldigt glada och tacksamma över att vi har fått förtroendet att leverera möbler till så många kunder. Samtidigt är det roligt att se att det här nya sättet att arbeta fungerar. Det föder nya tankar om vad vi kan erbjuda framöver. Möjligheterna och idéerna är oändliga, säger Linda Nilsson.