Äldre par med en kundvagn framför en blå butik, många människor i bakgrunden.

Nyheter & reportage

Kvinna med blont hår och leende, klädd i en röd satinblus, sitter på en grön sammetssoffa och håller i en röd scrunchie.
08 december 2025

Försäljningsrekord på Gekås Ullared – det här shoppade kunderna!

Försäljningsrekord på Gekås Ullared – det här shoppade kunderna! Från kaffe och choklad till Pernilla Wahlgrens julklänningar och trendiga målarböcker. Gekås Ullared sålde för 920 miljoner kronor under november och slog alla tiders månadsrekord. Vilka produkter som hamnar i kundvagnen avslöjar mycket om svenska folkets behov, intressen och trender just nu! Totalt 920 miljoner kronor – så mycket shoppade, åt och bodde Gekås Ullareds kunder för under november. Det var en ökning med 7,5 procent mot föregående år. Därmed slår varuhuset nytt all time high för en månads försäljning!– Vi visste att november skulle bli stark, men att nå nästan en miljard i försäljning på en enda månad är helt otroligt. Det här är en milstolpe för oss, säger vd Patrik Levin.Gekås Ullareds lista över storsäljare toppas som vanligt av klassikerna som nästan varje kund plockar med sig: fryspåsar, bakplåtspapper, kaffefilter och refiller till eltandborsten. Men bortom basvarorna blir novembers rekordförsäljning också en temperaturmätare på de svenska shopparnas säsongsbehov och köpsug.– Under hösten säljer vi förstås otroligt mycket kläder, skor, leksaker och julpynt. Men den avdelning som ökar mest just nu är faktiskt livsmedel. Vi märker att våra kunder gärna bunkrar upp varor som kaffe, choklad och andra matvaror när priset är rätt, säger Patrik.– Jag skulle säga att Gekås Ullared är Nordens största leksaksbutik! Bara i november sålde vi över 716 000 leksaker till ett värde av drygt 87 miljoner kronor. Tänk så många barn som kommer få öppna paket från Gekås på julafton, säger Patrik Levin.På damavdelningen är Pernilla Wahlgrens Design en stor försäljningssuccé med 38 000 sålda plagg bara under november. Årets festkollektion utmärkte sig särskilt med en ökning på 270 procent mot förra årets kollektion. Samtidigt poppar det upp nya trender på sociala medier som får försäljningen att skjuta i höjden. Den virala ansiktsmasken med kollagen är ett bra exempel.– Denna enskilda ansiktsmask genererade intäkter på över 1 miljon under november. Och Tiktok-fenomenet med målarböcker för vuxna gav oss en försäljning av böcker och pennor till ett värde av 2,3 miljoner kronor. Det är fascinerande hur trender kan slå igenom så brett och snabbt, säger Patrik.I varuhuset finns över 150 000 produkter fördelat på 25 avdelningar. Inköpsteamets arbete går ut på är att bygga ett oöverträffat sortiment med kvalitet och lågpris i fokus.– Kombinationen av pålitlig bredd och riktiga wow-produkter är vad som lockar kunderna till oss. Vi har ett starkt inköpsteam som arbetar nära butiksdriften vilket gör att de hela tiden får input direkt från medarbetarna på golvet och från kunderna. Det är en av våra största framgångsfaktorer, säger Patrik. På husdjursavdelningen är hundbajspåsar storsäljaren – och kattsand. Under november såldes 62 ton kattsand till ett värde av 935 000 kronor. Hela 38 000 plagg från Pernilla Wahlgren Design shoppades under november. Populärast var den röda satinklänningen från Pernillas festkollektion. Under november såldes 55 000 frottéhanddukar och badlakan för sammanlagt 3,1 miljoner kronor. Leksaksavdelningen har högsäsong under november med över 716 000 sålda leksaker till ett värde av drygt 87 miljoner konor. Den virala kollagenansiktsmasken sålde för drygt 1 miljon kronor under november. Årets populäraste adventsstjärna var modellen Tina som såldes i 10 000 ex till ett värde av 1,4 miljoner kronor. Gratulationskort och julkort såldes i mängder i november! Närmare bestämt 200 000 kort för sammanlagt  725 000 kronor. Spetstrosor för 19,95 har blivit en snackis i sociala medier och drog in 940 000 kronor bara i november. Under rekordmånaden såldes 7 150 Champions Leaugue-produkter till ett värde av 990 000 kronor.   Adventskalendern är en tradition som trendar! I november köpte Gekås kunder 95 000 kalendrar till ett värde av 6,4 miljoner kronor.  Barnavdelningen av är en av varuhusets största! Under november såldes det barnkläder för sammanlagt 74 miljoner kronor. Adventsljusstakar hör julen till! Under november såldes 26 000 stakar till ett värde av 6,2 miljoner. Kalla dagar och vinterväglag – bilvårdsavdelningen sålde 23 000 liter spolarvätska för nästan en halv miljon under november.
Man i grön kavaj håller i en låda med juldekorationer i en butik med julbelysning i bakgrunden.
10 november 2025

Rekordlördag på Gekås Ullared – varuhuset sålde för 56 miljoner!

Rekordlördag på Gekås Ullared – varuhuset sålde för 56 miljoner! Lördag 8 november visade Gekås Ullared åter prov på sin unika dragningskraft när varuhuset fylldes till brädden. Tillsammans shoppade de nästan 24 000 kunderna loss för 56 miljoner kronor och Europas populäraste shoppingdestination slog försäljningsrekord med råge. Lördagen resulterade i ett historiskt försäljningsrekord! Dagskassan på 56 miljoner kronor är en ökning med 11 procent, hela 5,1 miljoner kronor, jämfört med tidigare rekord från 2024. Det markerar starten på en julhandel som redan kokar på Gekås Ullared.– Vi hade på känn att det kunde bli rekord, avslöjar vd Patrik Levin, men att det skulle landa på en så här otrolig nivå överträffar alla förväntningar. Lördag vecka 45 är ett lite magiskt och mytomspunnet datum för oss på Gekås Ullared – just för att vi ofta slår försäljningsrekord den dagen.Kombinationen av tidiga julklappsköp, rätt sortiment för säsongen och 1 500 nya kundvagnar i XL-storlek bidrog till den starka försäljningen. Oktober slog alla tiders rekord med intäkter på över 890 miljoner kronor (+11 %) i destinationen. Även höstlovet blev det bästa någonsin med en försäljning över 222 miljoner kronor (+ 10 %) i varuhuset.– Höstens försäljningssiffror överträffar allt vi har sett tidigare! Vår största utmaning är att fylla hyllorna tillräckligt snabbt och se till att kunderna får plats med allt de vill lägga i kundvagnen, säger Patrik.Det var inte bara varuhuset som slog rekord! Sammanlagt serverade Gekås Ullareds åtta restauranger mat och fika för rekordsumman 1,9 miljoner kronor. Dessutom övernattade nästan 2 300 personer på Gekås hotell, stugby och camping – en tydlig signal om att många gör shoppingresan till en minisemester.– Allt som allt sålde destinationen för 58,8 miljoner kronor i varuhus, restauranger och boendeanläggning. Rekorddagar kräver ett lag i toppform, och det har vi! Alla medarbetare växlar upp och är redo att ta hand om kunder och gäster på bästa sätt. Under dessa dagar har vi som roligast, säger Patrik.Med rekordlördagen som startskott siktar Gekås Ullared nu mot sin starkaste november någonsin. Men finns det chans till fler magiska dagsrekord?– Det är en otrolig dagsförsäljning och det blir inte lätt att slå – men det är aldrig omöjligt. Det kommer en ny lördag denna vecka, vi får se vad våra fantastiska kunder hittar på, säger Patrik.
Man står i en leksaksbutik med LEGO-produkter i bakgrunden. Butiken är fylld med färgglada leksaker och shoppingvagnar.
04 november 2025

Rekord på rekord för Gekås Ullared

Rekord på rekord för Gekås Ullared Gekås Ullared summerar en månad av rekordförsäljning där höstlovet sticker ut extra. ”När varuhuset fylls av höstlovslediga barn och ungdomar är det tydligt att fysisk handel har en stark framtid!”, konstaterar vd Patrik Levin. Årets höstlovsvecka blev den bästa i Gekås Ullareds historia. Varuhuset besöktes av 125 000 personer som tillsammans shoppade för över 222 miljoner kronor, en ökning med 10 procent jämfört med föregående år.– Det är fantastiskt att se så många besökare i alla åldrar i varuhuset. Vi har massor av barn och ungdomar som kommer hit med sina mor- och farföräldrar. För våra kunder handlar en Ullaredsresa självklart om att shoppa, men också om att umgås och göra något roligt tillsammans. Det är helt unikt för Gekås Ullared, säger vd Patrik Levin.Populära köp bland de yngre shopparna under höstlovsveckan var barnmode (+13 %), kosmetika (+12 %), leksaker (+11 %) och godis (+29 %).– Hos oss är det tydligt att den fysiska shoppingupplevelsen är otroligt uppskattad, inte minst bland de yngre generationerna. Man vill kunna titta, klämma, känna och inspireras på plats. Det handlar inte om att välja bort e-handel, utan om att man vill kombinera de digitala köpen med upplevelser tillsammans med vänner och familj. När varuhuset fylls med barn och ungdomar märks det verkligen att fysisk handel har en stark framtid, säger Patrik.Förutom höstlovsrekord summerar Gekås Ullared också den bästa månaden i företagets historia. Under oktober uppgick försäljningen till över 890 miljoner kronor (+11 %) i varuhuset, restaurangerna och boendeanläggningen.– Det är otroliga siffror som vi givetvis ser till att fira tillsammans med våra fantastiska medarbetare. Nu laddar vi för fler intensiva shoppingveckor, och en julhandel som ser ut att bli något alldeles extra, säger Patrik.
Man i blå skjorta står framför Gekås Ullareds butik, en populär destination för shopping i Sverige. Bakgrunden visar den karakteristiska gula byggnaden med logotypen tydligt synlig.
15 oktober 2025

Succéstart för shoppinghösten på Gekås Ullared

Succéstart för shoppinghösten på Gekås Ullared Pernilla Wahlgrens höstmode, en nylanserad barnavdelning och mat till lågpris är tre av framgångsfaktorerna som gett Gekås Ullared en rekordstark start på höstförsäljningen. ”Hösten började med septemberrekord – och det är bara början!”, spår vd Patrik Levin. I år summerade destinationen Gekås Ullared den starkaste septembermånaden i varuhusets historia med en ökning på 15 procent jämfört med föregående år. Under september shoppade 305 000 kunder för 541 miljoner kronor i varuhuset, restaurangerna och boendeanläggningen. Fler rekord är att vänta när varuhuset nu går in i årets mest intensiva shoppingperiod.– Det är fantastiskt att se en sådan fin försäljningsökning så här tidigt på hösten. September 2025 slår alla tidigare år med råge, och jag vågar nästan lova fler stora rekord under oktober och november, säger vd Patrik Levin.Gekås Ullareds kunder shoppar brett men särskilt stark utveckling syns inom mode (+16 %), skor (+15 %), kosmetika (+15 %) och livsmedel (+24 %). Bland framgångsfaktorerna lyfter Patrik fram Pernilla Wahlgrens höstmodekollektion, en nylanserad och välfylld barnavdelning samt helheten – ett stort och brett sortiment till ständigt lågpris.– Våra inköpare har köpt in mer varor än någonsin och vår största utmaning just nu är att hinna fylla hyllorna i samma takt som kunderna shoppar. Det är en fantastisk utmaning att ha, konstaterar Patrik.Varuhusets unika koncept – allt under ett tak och till oslagbart låga priser – lockar miljontals kunder varje år.– Alla ska ha råd att köpa nya vinterskor till barnen och fylla skafferiet med mat. Våra kunder investerar sin tid för att besöka oss, men köper du en vinterjacka, ett täcke till hästen eller ett flak kaffe, kan det i många fall betala hela Ullaredsresan. Det är precis så vi vill göra skillnad i människors vardag, säger Patrik.Nu väntar oktober och november, årets mest intensiva shoppingperiod i destination Ullared. Det blir lite extra julstämning i shoppingvimlet, bland annat med evenemanget Jul på Gekås och julbord både i varuhuset och på Hotellet.– Julshoppingen är årets höjdpunkt! Man kan nästan ta på stämningen och glädjen hos alla våra medarbetare. Det är ett teamwork utan dess like, säger Patrik.
Man står framför Gekås Ullared, en populär shoppingdestination i Sverige, med en leende uttryck och blommor i förgrunden.
05 augusti 2025

Gekås Ullared slår alla rekord i sommar

Gekås Ullared slår alla rekord i sommar Gekås Ullareds sommarförsäljning slår alla tiders rekord! ”Vecka 31 blev den bästa försäljningsveckan i företagets historia, och juli den starkaste sommarmånaden någonsin”, berättar vd Patrik Levin. Sommar, semester och shoppingglädje får kunderna att vallfärda till Gekås Ullared. Under juli månad välkomnade man drygt 600 000 besökare som tillsammans shoppade för 809 miljoner kronor i varuhuset och dess fyra restauranger. Det är den största julimånaden någonsin och en ökning med drygt 5 procent mot förra året. Av besökarna övernattade 91 000 personer på Gekås hotell, stugby och camping.Dessutom går vecka 31 till historien som den bästa veckan någonsin med en försäljning på 206 miljoner kronor i varuhuset, en tillväxt med 22 procent mot föregående år.– Det är en fantastisk rekordsommar för oss! Att vi slår försäljningsrekord för hela juli är ett kvitto på att Gekås Ullared fortsätter vara ett semestermål som lockar väldigt många människor, säger Patrik Levin.Varuhusets dryga 130 000 produkter under ett tak till oslagbart låga priser lockar besökare från hela landet. Bland storsäljarna finns kläder för hela familjen, rekordbilligt kaffe och leksaker i massor.– Det är ett fantastiskt duktigt team av medarbetare som gör dessa försäljningsrekord möjligt. Från vår fasta personal som växlar upp i högsäsong till de 300 sommarjobbare som kliver in och gör ett fantastiskt jobb runt om i destinationen, säger Patrik.Rekordveckan rundades av med Gekås Sommarscen där drygt 6 100 besökare fick se Dolly Style, Smash into Pieces, Marcus & Martinus och Hoffmaestro spela live på plats i Ullared. Och självklart väntar ett rekordfirande för personalen!– I början av september har vi bokat upp Arena Varberg och bjuder vi in alla medarbetare till After Summer Party. Då blir mat, livemusik med Norlie & KKV och några överraskningar, säger Patrik.
Man i blå tröja sitter bland tomtar i en butik.
02 juli 2025

Jul i juli på Gekås Ullared 

Jul i juli på Gekås Ullared Sommarsolen skiner över Sveriges populäraste shoppingdestination och i varuhuset blandas sommarens alla storsäljare med en och annan jultomte! På Gekås Ullared börjar nämligen försäljningen av julsaker rekordtidigt i år, till besökarnas stora glädje. Sommarens shoppingsäsong är i full gång och Gekås Ullared står redo att välkomna tusentals glada shoppare. Bland storsäljarna finns mode, grillar, utemöbler och allt annat du kan tänkas behöva för en härlig sommar. Men också dekorationer, belysning och paketinslagning som hör julen till. Nu i dagarna har man nämligen smygstartat julförsäljningen – tidigare än någonsin.– Jag vet att det är lite galet att börja sälja julpynt redan i juli, men vi gör det faktiskt för våra kunders skull. Efterfrågan är stor varje år. Många reser långt och besöker oss kanske bara en gång om året, då vill de kunna shoppa allt, även julsaker, säger Patrik Levin, vd på Gekås Ullared.På varuhusets andra plan väntar nu ett sortiment med utvalda julartiklar som tygtomtar, adventsljusstakar och stjärnor, blomkrukor, paketinslagning och textilier. Men det är bara en försmak av Gekås Ullareds stora jultorg som har premiär fredag 5 september. Då förvandlas en yta på 2 000 kvadratmeter till en enorm julbutik fylld med ALLT som hör julen till.– Jag är själv en riktig julälskare, så jag har verkligen inget emot att vi tjuvstartar lite. Och med tanke på vilka volymer vi säljer varje år är jag nog långt ifrån ensam om att längta lite, säger Patrik.
Tre kvinnor står och pratar framför klädställningar i en butik.
18 juni 2025

Succésäsong för kläder och skor på Gekås Ullared

Succésäsong för kläder och skor på Gekås Ullared Samtidigt som modebranschen backar når försäljningen på Gekås Ullared nya toppnoteringar. ”Jag är stolt över att vi kan erbjuda vad folk verkligen behöver och vill unna sig, till priser som de flesta har råd med.” säger vd Patrik Levin. Sommaren är här och många shoppingsugna semesterfirare har siktet inställt på Gekås Ullared. Midsommar är startskottet för sommarens högsäsong och man räknar med uppemot 29 000 besökare per dag. Men försäljningen i varuhuset har redan under våren hunnit nå toppnoteringar – kläder och skor är två områden som utmärker sig.– Vi har startat året med riktigt fin försäljning inom alla tre konfektionssegmenten. Damkläder är alltid störst, sett tolv månader bakåt har vi sålt för 770 miljoner bara på den avdelningen, men barn och herr är inte långt efter, säger vd Patrik Levin.Enligt Svensk Handels Stilindex minskade klädhandeln totalt i hela landet med 8,3 procent och skohandeln med 9,3 procent jämfört med maj månad 2024.– Under maj månad har vår försäljning ökat drygt 10 procent inom dam- och herrkläder och 5 procent inom skor. Barnkläder har sålt exceptionellt bra och ökade med 20 procent mot förra året, vilket är en ökning på drygt 30 procent jämfört med branschen.– Jag är stolt över att vi kan erbjuda vad folk verkligen behöver och vill unna sig, till priser som de flesta har råd med. Att vi fortsätter växa i tider när många har mindre att röra sig med är ett kvitto på att vi erbjuder en unik shoppingupplevelse.
Leende man i kostym med korsade armar framför blommor i butik.
30 maj 2025

Storsatsning på personalen har gett Gekås Ullared Sveriges nöjdaste kunder

Storsatsning på personalen har gett Gekås Ullared Sveriges nöjdaste kunder Gekås Ullared har Sveriges nöjdaste shoppingkunder och är dessutom bäst i landet på kundbemötande. Det visar Evimetrix årliga undersökning, där tusentals konsumenter betygsätter sina upplevelser på olika svenska handelsplatser. Bakom topplaceringen ligger en lång tradition av kundfokus och god service, tillsammans med en medveten satsning på att göra kundmötet på Gekås Ullared ännu bättre.– Under de senaste två åren har alla medarbetare i koncernen genomfört tre steg av vår internutbildning ”Service & Bemötande”. Syftet är att stärka den kultur av gemenskap, laganda och kundfokus som är så unik för Gekås Ullared, säger vd Patrik Levin.Evimetrix undersökning är en av landets största konsumentundersökningar och mäter bland annat kundnöjdhet, bemötande, prisvärdhet och utbud i olika butikskategorier. Gekås Ullared har Sveriges nöjdaste kunder och placerar sig i topp inom flera områden, däribland kundbemötande.– Det känns helt fantastiskt att få det här kvittot från våra kunder. Vi vet att ett leende, extra hjälpsamhet och ett trevligt bemötande kan göra hela skillnaden oavsett om du shoppar i varuhuset, övernattar eller besöker någon av våra restauranger. Det är värden som vi jobbar med varje dag, säger Patrik.I utbildningen ”Service & Bemötande” har Gekås alla medarbetare tagit del av föreläsningar, workshops, samtal och praktiska övningar på plats i sina verksamheter.– Vi är så otroligt stolta över våra medarbetare. Det är deras engagemang, värme och vardagliga insatser som skapar en oöverträffad upplevelse. De får våra besökare att känna sig välkomna och att komma tillbaka gång på gång, säger Patrik.