breadcrumb
Frågor & Svar

Frågor & Svar

Här har vi samlat de vanligaste frågorna vi fått från alla kunder genom åren. I vår FAQ hittar du svar på de vanligaste frågorna som gäller reklamation och byte. Hittar du inte svar på din fråga här, är du välkommen att kontakta oss på 0346-375 00 eller kundservice@gekas.se.

Shopping

Har Gekås Ullared kundvagnar med babysits?

Ja, men vi har ett begränsat antal kundvagnar med babysits för utlåning. Kontakta någon av våra väktare eller kundtjänst vid ankomst, så hjälper de dig. Om alla vagnar skulle vara utlånade finns det möjlighet att sätta upp sig på väntelista och bli kontaktad när det finns en tillgänglig.

Finns varan jag söker i Gekås Ullareds sortiment?

Vi har tyvärr ingen möjlighet att besvara specifika sortimentsfrågor. Vi har oerhört många artiklar i varuhuset och utbudet skiftar ständigt. Det gör det svårt för oss att ha uppdaterad information om alla produkter som finns just nu, och som eventuellt kommer in framöver.

Hur mycket folk är det i varuhuset när jag kommer?

Det är väldigt svårt för att svara på hur mycket kunder som kommer till varuhuset vilka dagar. Det du kan utgå ifrån är att under sommaren är det oftast mycket kunder om det är regnigt väder. Under hösten infinner sig julruschen och helgerna brukar ha stor kundtillströmning.

Kan jag beställa hem varor från Gekås Ullared?

Tyvärr har vi ingen postorderverksamhet och därmed ingen möjlighet att skicka varor mot betalning. Det enda sättet att shoppa hos oss är på plats i varuhuset.

Kan man handla på Gekås Ullared via nätet?

Nej, och vi har inte heller några planer på att införa försäljning via postorder eller webbshop. Anledningarna är flera, bland annat att vårt sortiment förändras dagligen, vilket skulle göra det svårt att hålla webbshopen uppdaterad och aktuell.

Kan man låna en rullstol hos er på Gekås Ullared?

Ja, men vi har ett begränsat antal rullstolar att låna ut. För att låna en rullstol, kontakta någon av våra väktare eller kundtjänst vid ankomst, så hjälper de sig. Om alla rullstolar är utlånade så finns det möjlighet att sätta upp sig på väntelista och bli kontaktad när en rullstol finns tillgänglig. Det finns även speciella vagnar som passar till rullstolen.

Kan ni göra ett specialutrop i varuhusets högtalare åt mig?

Tyvärr har vi inte möjlighet att göra utrop gällande födelsedagar eller andra speciella tillfällen. Meddelande i högtalarna är till för vår egen kommunikation, och vi vill hålla ner mängden utrop för att få kundernas uppmärksamhet när vi har något viktigt att säga.

När är det högsäsong på Gekås Ullared?

Vi har som allra mest kunder på sommaren under vecka 28 till 33 och på hösten vecka 38 till 50. Vi brukar dessutom få extra kundtillströmning på klämdagar, till exempel kring helger som Kristi himmelsfärd.

När är det lågsäsong på Gekås Ullared?

Vi har lågsäsong i varuhuset mellan vecka 1 och vecka 10, så åker du till oss då slipper du trängsel.

När ska jag komma en lördag under högsäsong för att undvika kö?

Lördagar är veckans största dag med hög kundtillströmning och därmed större risk för kö in och trängsel i varuhuset. Vi kan tyvärr inte rekommendera att komma vid någon speciell tid på dagen, eftersom köer kan uppstå vid lite olika tidpunkter. Vårt tips är att om möjligt komma hit måndag-torsdag, då vi har det lugnare även under högsäsong.

Var kan man se priserna på Gekås Ullareds varor?

Det är en del av Gekås Ullareds företagspolicy att inte lämna ut prisinformation via telefon, mail eller på annat sätt. Detta är dels av konkurrensskäl och dels för att vi vill att besöket hos oss blir en riktig fyndupplevelse, full av överraskningar för alla som kommer hit. Du kan dock alltid lita på vår viktigaste grundprincip: våra priser är de absolut lägsta vi kan erbjuda. Vi håller låga priser på allt, varje dag i veckan, istället för att jobba med kampanjvaror och specialpriser.

Är det kö in i varuhuset?

Du kan se folkflödet utanför varuhuset via våra webbkameror som du hittar på startsidan.

Reklamation/Varubyte

Jag har upptäckt ett fel på en produkt jag köpt på Gekås och vill reklamera den. Hur gör jag?

Om du köpt en defekt vara kan du lämna den i varuhuset för felkonstaterande inom tre månader från det att felet upptäckts.

Vill du reklamera via post behöver vi ditt kvittonummer, adress, telefonnummer och kontaktuppgifter samt en ungefärlig vikt för din försändelse. En fraktsedel kommer att mailas till dig, den skriver du ut och fäster på paketet. Bifoga en kvittokopia och följebrev innehållande utförlig felbeskrivning, adress- och kontaktuppgifter samt kontonummer för enklaste ersättning av produkten. Notera om du önskar ny vara, ifall lagning inte är möjlig, så gör vi vad vi kan för att tillgodose dina önskemål. Du lämnar försändelsen hos ditt närmaste ombud för Postnord Logistics.

Vänligen kontakta vår kundservice.

Hur länge har jag öppet köp på en vara jag köpt på Gekås Ullared?

Vi har 30 dagars öppet köp på våra varor i obruten förpackning, alternativt säljbart skick, och mot uppvisande av kvitto.

Jag har reklamerat en vara, när får jag pengarna tillbaka?

När du skickat tillbaka varor för retur eller reklamation, kan det i undantagsfall ta upp till två veckor innan pengarna syns på ditt konto. Vår Kundservice jobbar så snabbt de kan och oftast kommer pengarna in på kontot betydligt snabbare än så.

Jag har upptäckt ett felslag på mitt kvitto. Kan ni rätta till det?

Om du fått ett felslag på ditt kvitto, vänligen kontakta vår kundservice på telefonnummer 0346-37500 alternativt via kundservice@gekas.se

Jag vill lämna tillbaka en vara, men jag kan inte komma till Ullared inom 30 dagar. Hur gör jag?

Om du inte har möjlighet att besöka varuhuset inom 30 dagar, så går det bra att skicka tillbaka varor med posten. Bifoga en kvittokopia, adress- och kontaktuppgifter samt ditt kontonummer för ersättning. Vi kan även ersätta dig genom tillgodokvitto, som skickas hem till dig. Vid retur står du som kund för fraktkostnaden. Skicka din vara och dina uppgifter till:

Gekås Ullared AB

31185 Ullared

Jag vill reklamera en vara, men har tappat bort kvittot. Hur gör jag?

Vid reklamation måste vi ha ditt kvitto. Om du betalt med kort kan du med hjälp av ett kontoutdrag få fram datum för inköpet samt kvittots exakta slutsumma. Om du vet datum och exakt slutsumma för ditt inköp, så kan vi förhoppningsvis hitta ditt kvitto och genomföra reklamationen.

Kan jag byta en vara mot en annan, på distans?

Tyvärr har vi ingen möjlighet att byta en vara mot en annan storlek eller vara, på distans. Däremot kan vi erbjuda öppet köp och pengarna tillbaka, om du skickar varan enligt instruktionerna i frågan ovan.

Julklappsbyte

Vi har öppet köp ända fram till 14 januari på alla varor köpta efter 16 oktober. Varubyte finns vid ingången.

Presentkort

Hur länge gäller presentkortet?

Presentkortet är giltigt i 2 år. Du ser även giltighetstiden på presentkortet om du går in på saldokontroll på hemsidan. Laddar du ett nytt värde på presentkortet får varje ny laddning en giltighetstid på 2 år.

Läs mer om presentkortet >>

Kan jag lämna tillbaks ett presentkort och få pengarna tillbaka?

Ett presentkort kan inte bytas mot kontanter.

Om jag har betalat med ett presentkort och lämnar tillbaks varorna får jag pengar tillbaks då?

Oavsett vilket betalningssätt du använder dig av så gäller samma regler som vid kontantköp. Läs mer om byten och återköp här >>

Vad händer om jag tappar mitt plastpresentkort?

Borttappade presentkort ersätts inte.

Shoppingkortet

Hur ansöker jag om shoppingkortet?

Du kan ansöka om Shoppingkortet via vår hemsida, med eller utan e-legitimation. Det går även bra att ansöka om Shoppingkortet på plats i varuhusets kundtjänst.

Får jag bonus när jag använder krediten på mitt Shoppingkort?

Alla inköp du gör med sparade pengar eller på kredit ger dig bonuspoäng.

Är Ullaredskortet och Shoppingkortet samma sak?

Shoppingkortet är en uppdaterad version av Ullaredkortet. Sedan hösten 2011 kan man inte längre ansöka om Ullaredkortet, sedan dess finns enbart Shoppingkortet. Du som har ansökt om Ullaredkortet sedan tidigare får inte automatiskt ett Shoppingkort utan du bibehåller Ullaredkortets villkor.

Går det att ansöka om kortet även om man bor utanför Sverige?

Grundförutsättningen för att kunna bli beviljad ett kort är att du är folkbokförd i Sverige sedan minst 3 år tillbaka.

Hur kan jag få reda på mitt saldo på kortet?

 

Ecster

Jag har ansökt om kortet via er hemsida och blivit beviljad. Vad gör jag nu?

Ta med dig legitimation till Gekås kundtjänst och signera avtalet på plats. Du kan göra ditt första inköp redan samma dag.

Jag har blivit bestulen på mitt Shoppingkort, hur spärrar jag det?

Ring Ecsters spärrnummer 020-41 12 12, dygnet runt. Ringer du från utlandet är numret +46 8 41 21 22.

Jag har förlorat min kod till kortet. Kan jag handla hos er ändå?

Visst kan du det. Visa bara din legitimation hos kassörskan så kan ni handla utan kod. Tyvärr kan man inte få ny kod utan måste byta ut kortet. Kontakta Ecster på telefonnummer 08-701 46 67 så hjälper de dig.

Jag hittar inte mitt kort, kan jag handla hos er ändå?

Ta med din legitimation och kontakta oss på Gekås kundtjänst så hjälper vi dig att ta fram dina uppgifter så att du kan handla utan ditt kort.

Jag ska till Gekås Ullared och göra ett stort inköp. Hur gör jag för att lägga upp det på räntefria delbetalningar?

För att lägga upp köp räntefritt måste kundtjänst kontaktas innan köp. Du kan lägga upp på 6 eller 12 månader. Kampanjavgift tillkommer på 175 kronor.

Jag vill byta mitt Ullaredkort till ett Shoppingkort, hur gör jag?

Eftersom bytet innebär att du måste skriva på nytt avtal med justerade villkor så måste du göra bytet på plats i varuhusets kundtjänst.

Nu har jag kommit upp i 10 000 poäng och är berättigad en värdecheck, hur får jag den?

Värdechecken skickas automatiskt hem till dig.

När får jag mitt Shoppingkort?

Om du ansökt om Shoppingkortet via vår hemsida med e-legitimation får du kortet inom en vecka. Om du vill använda kortet i varuhuset innan dess, tar du med dig ditt avtal och din legitimation till vår kundtjänst, så hjälper de dig med ett tillfälligt kort som kan användas som betalmedel i kassan, tillsammans med legitimation.

Om du ansökt om Shoppingkortet i varuhuset kommer kortet hem till dig inom 10-14 dagar. Du kan använda kortet samma dag som du gjort ansökan, med hjälp av ett tillfälligt kort och legitimation.

Vad är Shoppingkortet?

Shoppingkortet är en ny, förbättrad ersättare till Ullaredkortet och är ett MasterCard som vi på Gekås Ullared erbjuder i samarbete med Ecster. Med Shoppingkortet kan du både spara och låna pengar och du väljer själv hur du vill betala av dina inköp. Kortet gäller inte bara på Gekås Ullared utan överallt i hela världen där man kan betala med MasterCard.

Tv-serier

Jag vill vara med i Ullared – Jakten på storsäljaren. Hur går jag till väga?

Om du vill vara med i Ullared – Jakten på storsäljaren, så hittar du mer information här >>

Hur får jag tag på kontaktuppgifter till deltagarna i Ullared – Jakten på storsäljaren?

Kontaktuppgifter till finalisterna och veckans vinnare hittar du enklast här >>

Gekås Ullared

Jag vill söka jobb på Gekås Ullared. Hur går jag till väga?

Vi annonserar ut lediga tjänster via vår hemsida. Om vi inte har några lediga tjänster för tillfället, kan du ändå göra en intresseanmälan via hemsidan.

Hur kommer jag i kontakt med Gekås Ullareds inköpare?

Om du vill komma i kontakt med våra inköpare, gör du det enklast genom att fylla i formuläret på vår hemsida. När du fyllt i formuläret och skickat det, ser vi till att det kommer till rätt inköpare som hör av sig vid eventuellt intresse.

Jag gör ett skolarbete om Gekås Ullared. Kan ni skicka lite information och svara på frågor?

Vad kul att du gör ett skolarbete om oss! Vi har tyvärr ingen möjlighet att lämna skriftlig information till alla de som gör skolarbete om oss, eftersom förfrågningarna helt enkelt är för många. Här på vår hemsida finns mycket information att hämta, kika gärna in under rubriken ”OM OSS”.

Jag har önskemål om vad jag vill läsa på er blogg. Vart ska jag vända mig?

Du är välkommen att maila dina tips och idéer till vår bloggredaktion, blogg@gekas.se.

Kan Gekås Ullared sponsra min förening?

Du kan läsa mer om våra riktlinjer för sponsring här på hemsidan (länk). Du kan även fylla i formuläret för sponsringsansökan, så kommer vi att höra av oss till dig så snart som möjligt.

Kan inte ni på Gekås Ullared ta fram en egen app?

För tillfället har vi inga planer på att skapa en app. Vi arbetar istället aktivt med vår hemsida och i sociala medier.

Kommer ni att ordna en orienteringslösning för parkeringen?

Vi är medvetna om att många har svårt att hitta sin bil på vår stora parkering. Vi hoppas kunna hitta en orienteringslösning framöver, det är dock en komplex lösning som krävs för att det ska underlätta och inte skapa mer förvirring. Vi vet ännu inte när en sådan lösning kommer att tas i bruk, men vi är medvetna om problemet.

Varför har ni inte självscanning på Gekås Ullared?

Vi har väldigt många kunder hos oss, som dessutom handlar stora mängder. Det gör att självscanning bli ganska omständligt och svårt att genomföra på ett bra sätt för oss och kunderna. Vill du hålla koll på priserna på det du handlar, finns det prisfrågeterminaler på några ställen runtom i varuhuset.

Hur hittar jag till Gekås Ullared?

GPS-koordinaterna till vår kundparkering är: 57° 08′ 13”N 12° 42′ 37”E