Gekås Ullared utemöbler – så här går det till!

Varmt välkommen att kika runt i årets sortiment av utemöbler. I vårt showroom på plan 2 i varuhuset kan du se och prova vårt kompletta sortiment av utemöbler. Möblerna beställs på plats i varuhuset eller via hemsidan.

Våra utemöbler köps med hemleverans. Mindre skrymmande möbler finns att köpa och ta med direkt i varuhuset. Utbudet av produkter i varuhuset kan skilja sig från utbudet som kan köpas online. Vi reserverar oss för slutförsäljning.

Fraktavgiften avgörs av din leveransadress och baseras på de två första siffrorna i leveransadressens postnummer. Minsta ordervärde är 1 995 kr exkl. frakt.
495 kr – Postnummer: 30-34, 42-43, 50-51
695 kr – Postnummer: 21-29, 35-41, 44-49, 52-57
995 kr – Övriga postnummer

Fraktavgiften presenteras i kassan vid köptillfället. Leverans sker normalt inom 10 arbetsdagar från beställningstillfället. 

Ta del av kompletta köp- och leveransvillkor samt information om betalalternativ i här nedan.

SE SORTIMENTET & KÖP DIREKT

 

Köpvillkor utemöbler
  • 1. ALLMÄNT

    Dessa villkor (”Villkoren”) gäller när kunden (”Kunden”) gör en beställning via självbetjäningskassor, bemannade kassor avsedda för beställning eller via utemobler.gekas.se. Beställningslösningen benämns nedan för ”Handelsplattformen”. Avtal ingås mellan Kunden och Gekås Ullared AB (”Gekås”), org. nr. 556399-0877.

    Dessa Villkor har fastställts av Gekås den 2022-01-13

  • 2. AVTAL & BESTÄLLNING

    För att genomföra ett köp via Handelsplattformen måste Kunden acceptera Villkoren. Kunden förbinder sig då att följa Villkoren samt godkänner att denne tagit del av integritetspolicyn och samtyckt tillämpningen av denne. Avtalet är ingått, med tillämpning av Villkoren, först när Gekås skriftligen bekräftat Kundens beställning och Kunden mottagit en beställningsbekräftelse från Gekås. Gekås har rätt att neka en beställning.

    Kunden kan inte beställa hem varor om summan i varukorgen inte uppgår till eller överstiger beställningsgränsen (”Beställningsgränsen”). Beställningsgränsen ska framgå tydligt i Handelsplattformen. Gekås äger rätten att ändra beställningsgränsen.

    Gekås uppmanar Kunden att spara beställningsbekräftelsen samt övriga förknippade handlingar för eventuell kontakt med Gekås kundservice.

    Gekås reserverar sig för eventuella fel i produktinformation och annonsering, samt att bilder inte exakt återger produkternas verkliga utseende.

    2.1 Ändringar i Villkoren
    Gekås förbehåller sig rätten att när som helst utföra ändringar i dessa Villkor. Alla ändringar av dessa Villkor kommer att publiceras på Handelsplattformen. Ändringarna gäller från och med tillfället då Kunden har accepterat Villkoren. Detta sker i samband med nytt köp eller 30 dagar från och med det då Gekås har informerat Kunden om ändringarna.

  • 3. KUNDUPPGIFTER

    3.1 Korrekta uppgifter
    Kunden försäkrar att de uppgifter som Kunden fyller i är korrekta och fullständiga. För felaktigt ifyllda uppgifter ansvarar Kunden.

    3.2 Behandling av kunduppgifter
    Vår målsättning är att Kunden ska känna sig säker på att sin personliga integritet respekteras och att sina personuppgifter behandlas korrekt. Vi tar ansvar för att personuppgifter som behandlas av Gekås Ullared AB endast används för avsedda ändamål och skyddas mot obehörig åtkomst. All behandling av personuppgifter inom Gekås Ullared AB sker i enlighet med tillämplig personuppgiftslagstiftning. Inom EU/EES gäller från maj 2018 dataskyddsförordningen (GDPR).

    Utöver den personuppgiftsbehandling som sker via Gekås digitala kanaler, behandlar vi även Kundens personuppgifter, både om Kunden som avsändare och mottagare, vid utförande av de tjänster Gekås Ullared AB erbjuder via Gekås digitala kanaler och andra kanaler. För det fall att villkoren för någon av de tjänster som erbjuds via Gekås Digitala Kanaler innehåller mer specifika bestämmelser om personuppgiftsbehandling, ska sådana bestämmelser äga företräde framför vår integritetspolicy för den aktuella tjänsten.

    För mer information om vilka personuppgifter Gekås Ullared AB samlar in, för vilket ändamål och när de raderas. Se Gekås integritetspolicy för fullständiga villkor för behandling av kunduppgifter.

  • 4. FRAKT & LEVERANS

    Hos Gekås beställer Kunden via Handelsplattformen. Kunden får sedan sina beställda varor levererade. Frakt tillkommer vid beställning. Det är postnumret till kundens leveransadress som avgör fraktpriset.

    4.1 Leveransadress

    Vi levererar till den folkbokförda adressen, önskas annan leveransadress fylls detta i vid beställning. Hemleverans sker alltid till angiven leveransadress, med undantag för mindre varor som skickas till närmaste utlämningsställe. Leveranser sker enbart i Sverige.

    4.2 Leverans till angiven plats utan kvittens

    Chauffören ringer upp cirka 30 minuter före leverans sker till Kunden på det nummer som angavs i beställningen. Kunden anvisar en plats där varorna ska ställas av.

    Leverans sker inom Kundens lokaler till anvisad plats. Exempel på anvisad plats är tomtgräns, altan eller garageuppfart. Leveransen ska kunna genomföras av en (1) person genom att denne kör med pirra, pallyft eller annat hjulförsett hjälpmedel till den anvisade platsen utan att passera någon form av trappa eller liknande hinder. Angiven plats ska ligga vid allmän farbar väg. Med farbar väg avses väg för vilken Vägverket inte angivit begränsningar för axeltryck. Exempel på anvisade platser är tomtgräns, altan eller garageuppfart.

    Kunden ansvarar för att tillse att mottagaren vid leveranstillfället håller leveransplatsen fri från hinder och att golv, väggar, lister och annat som kan skadas skyddas på lämpligt sätt. Förare som utför tilläggstjänsten Leverans till angiven plats med kvittens tar ej av sig skor.

    Om föraren bedömer att leverans till angiven plats inte kan ske utan risk för skador på egendom och/eller människor kommer leveransen avbrytas och godset kommer finnas tillgängligt för avhämtning på transportörens utlämningsställe nästkommande vardag enligt avisering till mottagaren. Alternativt kan Kunden begära ny leverans på egen bekostnad.

    Vid händelse av godsskador vid leverans till angiven plats

    Om godset är skadat ska kunden fotografera skadorna och inom skälig tid skicka bilderna till kundservice via kontaktformuläret på hemsidan.

    4.3 Leverans till angiven plats med kvittens

    Leverans av gods sker till mottagarens tomtgräns/ gatuplan under överenskommen helgfri vardag. Leverans sker mellan 08-21 i större städer och mellan 08-17 för landsbygd.

    I de fall där Gekås och Kunden har kommit överens om att Kunden ska motta godset med kvittering (t.ex. lägenhet) så aviserar Transportören alltid via sms för att komma överens med Kunden om en leveransdag. Kunden blir tilldelad ett tidsintervall (ej exakt tidpunkt) i överenskommelse med transportbolaget. Kunden uppmanas att alltid kontakta Gekås kundservice om avisering uteblir.

    Utlämningsregistreringen är bevis på att försändelsen lämnats ut. Transportören begär alltid legitimation vid leverans. Ombud visar bådas legitimation.

    När Kunden tar emot varorna är det viktigt att Kunden synar emballaget och noterar eventuell skada och/eller emballageskada på fraktsedel/handscanner. Räkna också antalet kolli och notera eventuell förlust på fraktsedel/handscanner. Transportören kräver att varorna kvitteras på frakthandlingen. Namnteckning bör vara läslig och vid behov kompletterad med ett skriftligt namnförtydligande.

    4.4 Tilläggstjänster

    I de fall transportören erbjuder tilläggstjänster går dessa att beställa direkt i kommunikation med transportören. Sådana tilläggstjänster kan vara att få varorna levererade under kvällstid, inbärning till anvisad önskad plats eller dubbel inbärning där en extra person följer med från transportören. Kunden kan inte beställa dessa tjänster via Gekås.

    4.5 Leveranstid

    Leveranstiden som anges vid beställningen är preliminär. Om leveransförseningar skulle uppstå informerar transportören Kunden.

    4.7 Outlöst gods, nytt leveransförsök

    Gekås förbehåller sig rätten att debitera Kunden en avgift för att täcka Gekås kostnader för returfrakt och returadministration för outlöst gods. Varan/varorna ligger normalt kvar hos ombud i 14 dagar efter ankomst och därefter betraktas beställningen som outlöst gods.

    I de fall transportören och Kunden kommit överens om dag och tid för leverans och Kunden inte finns på plats vid leveranstillfället, kan en extra avgift för ett nytt leveransförsök tillkomma.

    4.8 Leverans till öar via färjeförbindelse (ej Gotland)

    Leverans sker till alla öar där det finns en färjeförbindelse (gul färja). Skulle inte sådan färjeförbindelse finnas, levereras godset till den tillgängliga avlastningsplats som befinner sig närmast leveransadressen.

  • 5. PRISER

    Vid beställning via Handelsplattformen gäller de priser som anges i Handelsplattformen. Priser anges i svenska kronor inklusive moms.

  • 6. BETALNING

    6.1 Allmänt
    För betalningar i Handelsplattformen samarbetar Gekås med Resurs Bank AB (Resurs Bank), org.nr. 516401-0208. Resurs Bank står under Finansinspektionens tillsyn och är registrerat i Bolagsverkets bolagsregister.

    I Handelsplattformen erbjuder Gekås olika betalsätt. Vid genomfört köp i varuhuset kan Kunden välja att betala på plats i bemannad kassa, direkt via självbetjänande kortterminal eller via en betallänk hos Resurs Checkout som skickas till Kundens mobiltelefon (identifieras med BankID). Vid köp via Gekås e-handelsplattsform genomförs betalningen online via Resurs Checkout.

    Resurs Checkout ger dig följande betalalternativ;
    – Swish
    – Ansök & betala med Gekåskortet
    – Betala med befintligt Gekåskort
    – Faktura
    – Delbetalning
    – Bank/Kreditkort (VISA/Mastercard)

    Gekås förbehåller sig rätten att inte alltid erbjuda samtliga betalsätt eller ändra betalsätt om det som Kunden valt inte fungerar vid tillfället för köpet.

    BETALALTERNATIV UTEMÖBLER

     

    6.2 Kortbetalning via kortterminaler i butik
    För betalning i Handelsplattformen via Gekås kortterminaler i varuhuset erbjuder Gekås kortbetalning med de vanligaste betal- och kreditkorten. Du ges även möjlighet att betala via mobila tjänster som Apple Pay, Google Pay, m.fl. Via bemannad kassa i varuhuset kan du även betala med Swish.

    6.3 Kortbetalning via Resurs Bank
    För betalning i Handelsplattformen via Resurs Checkout erbjuder Gekås kortbetalning med Visa, Mastercard och Maestro. Ingen avgift tillkommer för betalning med kort. Kortuppgifterna är krypterade med SSL och hanteras av vår samarbetspartner Resurs Bank som är certifierade enligt PCI-DSS. Gekås använder sig av 3D-secure (Verified by Visa/MasterCard SecureCode) som är ett autentiseringssystem för säkra kortbetalningar från Visa och Mastercard.

    6.4 Faktura via Resurs Bank
    Fakturan skickas med e-post till den e-post du angivit vid beställningen när din order lämnat vårt lager vilket ger upp till 60 dagar betaltid. Vid behov gör Resurs Bank en kreditbedömning av dig som köpare. Du får besked direkt vid köptillfället. Inga avgifter eller ränta tillkommer på betalalternativet Faktura om du väljer att betala hela beloppet inom den betaltid som anges. Erbjudande om att delbetala ditt köp återfinns på din faktura. Klicka här för aktuell räknetabell för att delbetala Resurs Faktura. Vid köp på faktura blir leveransadress densamma som folkbokförd adress, möjlighet ges att byta leveransadress om du legitimerar dig med BankID vid köptillfället.

    Vid utebliven eller otillräcklig betalning enligt ovan tillkommer påminnelseavgift enligt lag, 60 kr, och ränta för var tid utnyttjad kredit 22,2%. Du kan komma att erbjudas andra finansiella tjänster.
    Frågor gällande betalalternativet Faktura hänvisas till Resurs Bank på 0771-11 22 33. Du kan också skicka e-post till kundservice@resurs.se.

    * Exempel: Kunden får sin faktura den 15 juli, det fakturerade beloppet ska betalas i sin helhet så att Resurs Bank tar emot pengarna senast den 31 augusti.

    6.5 Delbetalning via Resurs Bank
    I samarbete med Resurs Bank erbjuder vi dig att dela upp din betalning räntefritt. Delbetalning upp till 24 månader är helt räntefritt. Uppläggningsavgift och administrativ avgift tillkommer. En kreditbedömning görs online och du får snabbt besked. Din första avi skickas månaden efter köp och du väljer delbetalningsalternativ vid första betaltillfället.

    Vid köp mot betalalternativet Delbetalning blir leveransadressen densamma som folkbokförd adress, möjlighet ges att byta leveransadress om du legitimerar dig med BankID vid köptillfället. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du kommer då få en kopia på kreditupplysningen per post. Ta del av allmänna villkor för delbetalning samt Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation (SEKKI).
    Klicka här för räknetabell för Resurs Bank Delbetalning

    Frågor gällande betalalternativet Delbetalning hänvisas till Resurs Bank på 0771-11 22 33 eller via e-post kundservice@resurs.se.

  • 7. ÖPPET KÖP & RETUR

    7.1 Öppet köp
    Gekås erbjuder 30 dagars öppet köp för oanvända varor, från och med leveransdatum. Vid nyttjande av Öppet köp av utemöbler – kontakta kundservice via formulär.

    7.2. Ångerrätt (vid distanshandel)
    Vid köp av vara via distanshandel (utemobler.gekas.se) har kund ångerrätt i 14 dagar från mottagen vara. För att utöva ångerrätt ska du till skicka ett tydligt meddelande om ditt beslut att nyttja ångerrätt.

    Vid nyttjande av Ångerrätt av utemöbler – kontakta kundservice via formulär.
    Du kan alltid använda konsumentverkets ångerblankett som mall för att ångra ditt köp.
    För att utöva din ångerrätt i tid räcker det med att du sänder in ditt meddelande om att du tänker utöva ångerrätten innan ångerfristen gått ut.

    7.3 Returfrakt
    Kund betalar returfrakt och ansvarar för att varan returneras i oförändrat skick till Gekås externlager. Vi dkontakt med Gekås kundservice lämnas besked om returkostnad. Gekås debiterar kunden fraktkostnaden och förser kunden med returfraktsedel som ska fästas väl synligt på originalemballaget. Kunden måste returnera varan väl emballerad och i originalemballage. Observera! Endast retur till av retur/reklamations avdelning angiven adress godkänns.

    7.4 Verkan av utövad ångerrätt eller öppet köp
    Vid nyttjande av öppet köp/ångerrätt behöver Kunden ta kontakt med kundservice via kontaktformuläret på hemsidan eller via telefon, 0346-375 00. Kunden ska på ett klart och tydligt sätt meddela om sitt beslut att frånträda avtalet och ska vid kontakt med kundservice uppge namn, adress, och annan relevant information såsom beställningsnummer, fakturanummer och namn på varan.
    Bilder på varan och emballagets skick är obligatoriskt när man vill utnyttja öppet köp. Efter en granskning av varans skick tar Gekås ett beslut gällande eventuell värdeminskning. Gekås förbehåller sig rätten att neka retur av vara om det visar sig att varans skick är förändrat.
    Efter vi har mottagit ditt meddelande om att utnyttja öppet köp/ångerrätt återkommer vi till dig med returadress till vilken du ska returnera varan till utan onödigt dröjsmål och i vart fall senast 14 dagar efter den dag då du meddelat oss om ditt beslut att frånträda avtalet.

    Varan ska returneras i säljbart skick, vilket innebär oskadad, omonterad och oanvänd. Du har rätt att undersöka produktens funktion och egenskaper.
    Retur ska ske i originalförpackning eller likvärdigt emballage. Varan ska skickas i retur inom 14 dagar räknat från det datum Kunden meddelat Gekås att denne önskar utöva öppet köp/ångerrätt och retur godkänts av Gekås.

    Det är du som kund som står för att betala kostnaderna för återsändandet av varan. Observera att retur ej ska ske till varuhuset utan ska transporteras via ett transportföretag till vårt externlager.

    Gekås förbehåller sig rätten att neka retur i de fall returnerad vara ej mottagits i säljbart skick och returnera nekad retur till Kunden på dennes bekostnad.

    Vid mottagen och godkänd retur till följd av öppet köp/ångerrätt kommer vi att betala tillbaka varans pris enligt kvitto.

    7.6 Återbetalning
    När Gekås har fått tillbaka returnerad vara och konstaterat att varan är i oförändrat skick, betalar Gekås tillbaka det belopp Kunden har betalat för varan eller ställer ut ett tillgodokvitto på beloppet. Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål och i vilket fall som helst senast 30 dagar från och med den dag då Gekås beslutade att Kundens vara ska återtas.

    Återbetalningen utförs genom samma betalsätt som Kunden använt för den inledande affärshändelsen, om Kunden inte uttryckligen kommit överens med Gekås om något annat eller att det föreligger hinder för en sådan utbetalning. Gekås äger rätten att avvakta med återbetalning till dess att Gekås har tagit emot varan.

    Vid händelse att varan inte är i oförändrat skick och Gekås gett Kunden rätt att frånträda köpet har Gekås rätt att dra av en summa vilket motsvarar varans värdeminskning i relation till varans ursprungliga värde, i de fall då värdeminskningen beror på att Kunden har hanterat varan i större utsträckning än nödvändigt för att konstatera dess egenskaper och funktion. Har en beställning gått till bearbetning och Kunden ångrar sig tar Gekås ut en administrativ avgift som täcker hanteringskostnaden för avbokningen.

    Fraktkostnaden för den ursprungliga hemleveransen återbetalas inte vid nyttjande av öppet köp/ångerrätt.

  • 8. GARANTI & REKLAMATION

    8.1 Enligt Konsumentköplagen
    Gekås följer Konsumentköplagens regelverk gällande reklamationsrätt och Kunden har därigenom reklamationsrätt i tre år på ursprungsfel.

    Vid reklamation följer Gekås också riktlinjer från allmänna reklamationsnämnden och förbehåller sig rätten att neka en reklamation om det förefaller att varan inte är felaktig enligt Konsumentköplagen.

    8.2 Kundens ansvar
    Det är mycket viktigt att Kunden tar av emballage och inspekterar varorna noggrant direkt efter mottagen leverans. Upptäcker Kunden ett ursprungligt fel på varan måste Kunden göra en reklamationsanmälan via Kundservice kontaktformulär eller på telefonnummer 0346-375 00.

    Anmälan bör ske inom skälig tid (två månader) efter det att Kunden har upptäckt eller borde ha upptäckt felet. I anmälan ska Kunden ange en noggrann beskrivning av felet samt bifoga bilder. Emballaget ska sparas om utbyte av varan skulle bli aktuellt.

    Vid upptäckt av ursprungligt fel på produkt har Gekås rätt att i första hand erbjuda reparation eller byte till annan likvärdig vara. Åtgärd ska då ske inom skälig tid från det att köparen reklamerat vara.

    Se skötselråd för utemöbler (pdf).

    8.3 Kompensation och returfrakt
    När reklamerad vara har returnerats och godkänts kompenseras Kunden enligt gällande konsumentlagstiftning. Gekås strävar efter att ersätta kund inom 30 dagar från att Gekås har mottagit reklamationsanmälan. Beroende på varans art kan det ta längre tid.
    Gekås bekostar returfrakten för godkända reklamationer under förutsättningen att returen sker på överenskommet sätt mellan Gekås och Kunden.

  • 9. LAGAR & TVISTER

    Gekås Ullared AB lyder under konsumentköplagen. På konsumentverkets hemsida kan Kunden läsa mer om lagar och rättigheter.

    Tvist rörande tolkningen eller tillämpningen av dessa Villkor ska tolkas i enlighet med svensk lag och avgöras av allmän domstol.

  • 10. FORCE MAJEURE

    Vid en händelse såsom en myndighetsåtgärd, underlåtenhet, arbetsrättslig konflikt, krig, krigsfara, sabotage, större störning av allmän ordning, ny lagstiftning, extrema väderförhållanden, explosion, brand, olyckshändelse, naturkatastrof eller annan omständighet som är utanför Gekås kontroll och som Gekås inte kunnat förutse eller övervinna, har Gekås rätt att frånträda sina skyldigheter i detta avtal. Gekås är heller inte skadeståndsskyldig vid skada som kunden haft av en sådan händelse.

SKÖTSELRÅD
KONTAKT
  • Gekås kundservice

    Har du frågor kring våra utemöbler eller om ditt ärende gäller retur/reklamation av utemöbler ber vi dig kontakta Gekås kundservice via vårt kontaktformulär.