Hos Gekås beställer Kunden via Handelsplattformen. Kunden får sedan sina beställda varor levererade. Frakt tillkommer vid beställning. Det är postnumret till kundens leveransadress som avgör fraktpriset.
4.1 Leveransadress
Vi levererar till den folkbokförda adressen, önskas annan leveransadress fylls detta i vid beställning. Hemleverans sker alltid till angiven leveransadress, med undantag för mindre varor som skickas till närmaste utlämningsställe. Leveranser sker enbart i Sverige.
4.2 Leverans till angiven plats utan kvittens
Chauffören ringer upp cirka 30 minuter före leverans sker till Kunden på det nummer som angavs i beställningen. Kunden anvisar en plats där varorna ska ställas av.
Leverans sker inom Kundens lokaler till anvisad plats. Exempel på anvisad plats är tomtgräns, altan eller garageuppfart. Leveransen ska kunna genomföras av en (1) person genom att denne kör med pirra, pallyft eller annat hjulförsett hjälpmedel till den anvisade platsen utan att passera någon form av trappa eller liknande hinder. Angiven plats ska ligga vid allmän farbar väg. Med farbar väg avses väg för vilken Vägverket inte angivit begränsningar för axeltryck. Exempel på anvisade platser är tomtgräns, altan eller garageuppfart.
Kunden ansvarar för att tillse att mottagaren vid leveranstillfället håller leveransplatsen fri från hinder och att golv, väggar, lister och annat som kan skadas skyddas på lämpligt sätt. Förare som utför tilläggstjänsten Leverans till angiven plats med kvittens tar ej av sig skor.
Om föraren bedömer att leverans till angiven plats inte kan ske utan risk för skador på egendom och/eller människor kommer leveransen avbrytas och godset kommer finnas tillgängligt för avhämtning på transportörens utlämningsställe nästkommande vardag enligt avisering till mottagaren. Alternativt kan Kunden begära ny leverans på egen bekostnad.
Vid händelse av godsskador vid leverans till angiven plats
Om godset är skadat ska kunden fotografera skadorna och inom skälig tid skicka bilderna till kundservice via kontaktformuläret på hemsidan.
4.3 Leverans till angiven plats med kvittens
Leverans av gods sker till mottagarens tomtgräns/ gatuplan under överenskommen helgfri vardag. Leverans sker mellan 08-21 i större städer och mellan 08-17 för landsbygd.
I de fall där Gekås och Kunden har kommit överens om att Kunden ska motta godset med kvittering (t.ex. lägenhet) så aviserar Transportören alltid via sms för att komma överens med Kunden om en leveransdag. Kunden blir tilldelad ett tidsintervall (ej exakt tidpunkt) i överenskommelse med transportbolaget. Kunden uppmanas att alltid kontakta Gekås kundservice om avisering uteblir.
Utlämningsregistreringen är bevis på att försändelsen lämnats ut. Transportören begär alltid legitimation vid leverans. Ombud visar bådas legitimation.
När Kunden tar emot varorna är det viktigt att Kunden synar emballaget och noterar eventuell skada och/eller emballageskada på fraktsedel/handscanner. Räkna också antalet kolli och notera eventuell förlust på fraktsedel/handscanner. Transportören kräver att varorna kvitteras på frakthandlingen. Namnteckning bör vara läslig och vid behov kompletterad med ett skriftligt namnförtydligande.
4.4 Tilläggstjänster
I de fall transportören erbjuder tilläggstjänster går dessa att beställa direkt i kommunikation med transportören. Sådana tilläggstjänster kan vara att få varorna levererade under kvällstid, inbärning till anvisad önskad plats eller dubbel inbärning där en extra person följer med från transportören. Kunden kan inte beställa dessa tjänster via Gekås.
4.5 Leveranstid
Leveranstiden som anges vid beställningen är preliminär. Om leveransförseningar skulle uppstå informerar transportören Kunden.
4.7 Outlöst gods, nytt leveransförsök
Gekås förbehåller sig rätten att debitera Kunden en avgift för att täcka Gekås kostnader för returfrakt och returadministration för outlöst gods. Varan/varorna ligger normalt kvar hos ombud i 14 dagar efter ankomst och därefter betraktas beställningen som outlöst gods.
I de fall transportören och Kunden kommit överens om dag och tid för leverans och Kunden inte finns på plats vid leveranstillfället, kan en extra avgift för ett nytt leveransförsök tillkomma.
4.8 Leverans till öar via färjeförbindelse (ej Gotland)
Leverans sker till alla öar där det finns en färjeförbindelse (gul färja). Skulle inte sådan färjeförbindelse finnas, levereras godset till den tillgängliga avlastningsplats som befinner sig närmast leveransadressen.